آرشیو چهارشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۹
دین و اندیشه
۱۲

امروز با استاد علی فربین

نقش پررنگ فعالیت گروهی قاریان قرآن

زهره سعیدی

استاد علی فربین، قاری و استاد بین المللی قرائت قرآن کریم پیشتر فعالیت هایی در مراکز آموزش عالی و دانشگاه های کشور و بخش قرآن و عترت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام داده و همچنین در واحد اعزام قاری و حافظ قرآن به خارج از کشور با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همکاری کرده است.

وی در آخرین گفت وگوی خود با از راه اندازی جلسات قرائت قرآن با اساتید قرآنی کشور خبر داد و گفت: این روزها در مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور کار ساماندهی جلسات اساتید قرائت قرآن را انجام می دهم. همایشی در این باب نیز اخیرا در مشهد مقدس برگزار شد و در این همایش هیات مدیره هفت نفر جلسات قرائت قرآن مشخص شدند. اساسنامه فعالیت های این جلسات نیز بزودی مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به این که فعالیت های گروهی قاریان و اساتید قرآنی نتیجه بسیار عملی و موثرتری در مقایسه با کارهای تک نفره دارد و در نهایت می تواند تحول فرهنگی مهمی را در حوزه قرآنی ایجاد کند، می افزاید: هدف این تشکل قرائت قرآنی افزایش سطح آموزشی استادان و ایجاد بهترین روش ها برای فعالیت های قرائت قرآن است.

در این چند دوره فعالیت های مثبتی برای تقدیر از قاریان بین المللی در رده های بالابویژه از سوی ریاست جمهوری صورت گرفته اما باید به این نکته توجه کرد که در رتبه های پائین تر مخصوصا جوانان غیرحرفه ای در حوزه قرائت نیازمند تشویق های بیشتر از سوی سازمان اوقاف و سایر کانون ها و نهادها هستیم.

استاد فربین با بیان این که برای ترویج بیشتر قرائت قرآن در کشور باید هزینه و بودجه بیشتری در نظر گرفته شود، یادآور می شود: نهادهای دولتی و مردمی و ارگان های قرآنی باید همکاری بیشتری برای تربیت قاریان صورت دهند و متاسفانه یکی از آسیب ها در حوزه قرآنی کشور کمتر دیده شدن قاریان در سطح جامعه و رسیدگی به مشکلات پایه ای آنها است. در صورتی که بتوان قرائت قرآن را به عنوان فعالیتی حرفه ای برای گذران زندگی درنظر گرفت، باید در سطح کلان برنامه ریزی جدی صورت گیرد و مباحث آموزشی نیز علاوه بر قرائت مدنظر قاریان قرار گیرد. وی یادآور شد: در حال حاضر مساجد کشور دارای امام جماعت هستند اما برای جذب قاریان هنوز برنامه ریزی در مساجد صورت نگرفته است.