آرشیو چهارشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۹
گردشگری
۱۵

لذت خوردن کباب بختیاری در دیار اصلی

سفر به بام ایران و تماشای جاذبه های بی نظیرش سر جای خود؛ اما لذت خوردن کباب بختیاری در موطن اصلی، چیز دیگری است که نمی توان براحتی از آن گذشت.

تکه های خوش رنگ و لعاب مرغ، گوشت و فلفل که کنار هم در بشقاب جا خوش کرده اند، همراه با برنج زعفرانی ایرانی، ارمغان دیار چهار محال و بختیاری برای سفره رنگین ایرانی است. بختیاری ها برای تهیه این نوع کباب از راسته گوسفند یا فیله گوساله، سینه مرغ، فلفل دلمه ای، پیاز، زعفران، آبلیمو و نمک استفاده می کنند. دستور پختشان هم چندان سری نیست و با خوشرویی آن را در اختیارتان خواهند گذاشت.

برای تهیه این کباب، گوشت ها در مخلوط پیاز، آبلیمو، نمک و فلفل به مدت 2 تا 3 ساعت می خوابانند و بعد تکه های فیله گوشت، مرغ و فلفل را یکی در میان، در سیخ می کشند و روی زغال کباب می کنند که البته مهارت خاص خودش را می خواهد.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که خوردن نان را به برنج ترجیح می دهید، نان محلی چهار محال و بختیاری را از دست ندهید. دوغ بومی این دیار نیز که طعم ترش و دلپذیر آن زیر زبان مسافران باقی می ماند، همنشین خوبی برای کباب بختیاری است. چهار محال و بختیاری علاوه بر کباب معروف خود، غذاهای بومی دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به کله جوش، اماج، کوفته، دم پخت کشمش و گوشت، آبگوشت محلی و آش مصطفی اشاره کرد که شاید نتوان همه آنها را در رستوران های بزرگ پیدا کرد، اما اگر سری به غذاخوری های کوچک و محلی بزنید ممکن است لذت خوردن این غذاهای بومی نصیبتان شود.