آرشیو چهارشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۹
راهبرد فرهنگی
۱۹

فرهنگ بی مرز

مهندسی فرهنگی بخشی از مخاطبان خود را در حوزه تمدنی فرهنگ اسلامی - ایرانی و زبان فارسی جست وجو می کند که در خارج از ایران است و بخش دیگری از مخاطبان خود را در جهان اسلام پیدا می کند که مرزی ندارد و نیز بخشی از مخاطبان خود را برای جذب به سمت فرهنگ اسلامی – ایرانی در همه جهان جست وجو می کند با همه ملت ها و فرهنگ هایش. بنابراین با این مراوده ها می توان عناصر مثبت فرهنگ ها را گرفت.

در صورتی که با برنامه عمل کنیم بحث گردشگری برای ما یک فرصت است. مسلما جمهوری اسلامی فرصت های گردشگری فراوانی دارد. گردشگری فرهنگی مزیتی است که کشور ما نسبت به کشورهای دیگر دارد. وجود برخی اقلیت های مختلف و آثار فرهنگی در ایران می تواند قشر فرهیخته جهانی را به سمت کشور ما جذب کند و با نزدیک شدن آنها به فرهنگ اسلامی- ایرانی و آشنایی آنها مزیت جمهوری اسلامی بر آنها شناخته می شود و این یک فرصت است برای کشور ما مشروط به این که ما دارای یک چشم انداز و برنامه جامع باشیم و براساس آموزه های اسلامی فصل گردشگری کار خودمان را تبیین کنیم که در مهندسی فرهنگی به این بخش هم توجه شده است.

گردشگری ما اگر در قالب فرهنگ اسلامی- ایرانی شکل بگیرد نه تنها هیچ تهدیدی نیست بلکه فرصت های زیادی را در اختیار ما می گذارد و حرف اساسی مهندسی فرهنگی در گردشگری این است که ما آن را یک صنعت صرف نمی دانیم بلکه گردشگری یک عنصر فرهنگی است که بحث اقتصادش فرع است که آنچه که در گردشگری باید محور قرار بگیرد فرهنگ ناب محمدی است.

مسلما اگر ما به خوبی به آن بپردازیم می توانیم از نظر اقتصادی هم در جهان به جایگاه شایسته ای برسیم که البته الآن از آن فاصله داریم.