|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد91/6/16: شوخي با كليشه ها
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4303
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2487 16/6/91 > صفحه 10 (سينماي ايران) > متن
 
      


شوخي با كليشه ها
گفت و گو با مصطفي كيايي كارگردان فيلم « ضد گلوله»- بخش پاياني

نويسنده: محمد بيات

اينكه در كل فيلم از يك آهنگ پاپ استفاده كرديد، دليل خاصي داشت؟ چون با استفاده از ترانه هاي معروف آن سال ها فضاسازي دهه 60 با رنگ آميزي صوتي فيلم مي توانست متنوع تر باشد.
    هم احتياط كردم، هم اينكه شلوغ ترش شايد لطمه مي زد و مي خواستم باز هم شخصيت واقعي تر به نظر بيايد، چون سليم در خلوت ترانه هاي معين را گوش مي كند و به معين علاقه دارد.
    
    اما چون شخصيت سليم در كار پخش موسيقي است، طيف موسيقايي فيلم مي توانست متنوع تر باشد و فيلم ساوند ترك داشته باشد؟
    ما سعي داشتيم وقتي در خانه هستيم، صداي موسيقي را بشنويم و فضاي فيلم واقعي تر باشد. اين آهنگ دقيقا مال سال 67، نوروز 67 است. البته آن موقع اين آهنگ دو سه روز زودتر از عيد پخش مي شد. انتخاب ترانه كه مي گويد «سفر كردم» نيز بخشي از مضمون فيلم و سلوك شخصيت سليم را نشان مي دهد.
    
    سكانس خواب ديدن سليم قرار بود هجو باشد؟
    بله، در اين فيلم قصد داشتيم با مقوله خواب، شوخي كنيم. قبل از سكانس خواب چند بار در ديالوگ شخصيت ها با خواب شوخي شده است. در مورد سكانس خواب هم با خواب در فيلم هاي ايراني شوخي كرديم كه هميشه پيرمردي مي آيد كه بشارتي مي دهد و بعد مي رود. در «ضدگلوله» بشارت پيرمرد به واقعيت نمي پيوندد. حتي در پايان سكانس خواب، سليم به پيرمرد بشارت دهنده مي گويد: «وايسا، من مي شناسمت.» اين خواب ها را به خصوص در فيلم هاي به اصطلاح معناگرا زياد ديده ايم و اين صحنه شوخي با چنين خواب هايي است.
    
    در دو فيلمي كه تا به حال ساخته ايد از عوامل ثابت فني و حتي بازيگران فرعي ثابت بهره برده ايد، كه مي شود گفت نوعي گروه توليد در دو فيلم شما شكل گرفته است. آيا چنين نگرشي در توليد فيلم سينمايي داريد يا مبتني بر تصادف، چنين شرايطي پيش آمده است؟
    اين قضيه برمي گردد به فيلم اول من و حتي پيش از آنكه فيلم اولم را بسازم، هميشه قصد داشتم گروه توليدي آماده و هماهنگ داشته باشم، چون به اين نوع كار اعتقاد دارم، مثلاهميشه به دنبال منشي صحنه شش دانگ بودم تا بالاخره سر «ضدگلوله» توانستم با منشي صحنه شش دانگ و كارداني كار كنم و الان پاي ثابت گروه ما است.
    به كار گروهي كه حرف يكديگر را بفهميم اعتقاد دارم اما از طرفي هم دوست دارم با آدم هاي ديگر هم كار كنم تا نگاه آدم هاي جديد را هم در كارم داشته باشم. به دليل كار گروهي پشت صحنه فيلم هاي من آرام و بي حاشيه است و همه زحمت مي كشند و كار مي كنند. به نظرم كارگرداني يعني 50 درصد كارت را بلد باشي و 50 درصد بتواني كارت را مديريت كني، آدم ها را درست انتخاب كني و همه را بتواني در يك راستا هدايت كني.
    
     بازي هاي هر دو فيلمي كه ساخته ايد، نسبتا يكدست است و اين طور نيست كه فقط به نقش اصلي توجه شود و به باقي بازيگران توجه لازم نشود. آيا روش و استراتژي خاصي براي بازي گرفتن داريد؟
    در مورد بازي بازيگران خيلي حساسيت دارم و فكر مي كنم در نهايت آنچه خيلي به چشم مي آيد بازيگرانند و كيفيت كار آنها خيلي مهم است.به همين منظور حتما دورخواني انجام مي شود. در مورد نقش و فيلمنامه مفصل صحبت مي كنيم تا به مشتركات لازم برسيم. همچنين در طول كار هم بارها و بارها كار بازيگران را روتوش مي كنم تا به نتيجه مطلوب برسم.
    
     مهدي هاشمي سال ها بود در نقش هاي خيلي كم رمق ظاهر مي شد كه البته بازي خوب هم ارائه مي داد اما ديگر تصور اين نمي رفت كه او در نقشي اكتيو و انرژيك ديده شود. چه شد كه مهدي هاشمي را براي نقش سليم در نظر گرفتيد؟
    مهدي هاشمي بازيگر باهوش و فوق العاده يي است.
    
     مهدي هاشمي انتخاب اول شما بود؟
    نه، چون كاراكتر سليم 35 ساله بود. اما وقتي زمان انتخاب بازيگر رسيد، خيلي از بازي ها به دلم ننشست اما بازي آقاي هاشمي بازي نرم، واقعي و باورپذيري است.حتي در فيلم اول كه مجيد صالحي نقش اول را بازي مي كرد، خيلي سعي كردم همان بازي هميشگي اش را ارائه ندهد و او نيز خيلي تلاش كرد و من تمام بازي هاي او را مرور كردم. صالحي معمولادست هايش را هنگام بازي بالامي برد و جمع مي كند. به همين دليل دو تا كنترل در دستان او قرار داديم تا دست هايش باز شود. مهدي هاشمي برداشت خوبي از نقش داشت و من چند نكته را به ايشان گفتم كه سليم كودك مآب و سرخوش با شد و هاشمي واقعا خواسته هاي مرا گرفت و به بهترين وجه ارائه داد و در موقعيت هاي مختلف در تعامل بوديم.
    
     در انتخاب ديگر بازيگران هم خيلي به سمت انتخاب سوپراستارها و بازيگران مشهور سينمايي نرفتيد. به دليل محدوديت هاي مالي بود يا اينكه در انتخاب بازيگران با استراتژي خاصي پيش رفتيد؟
    به اين فكر كردم كه هدف ما در انتخاب بازيگر چيست؟ اينكه بازيگر شناخته شده باشد، هدف است يا اينكه قرار است نقش به درستي ارائه شود؟ اگر بحث فروش باشد الان چند درصد از سوپراستارهاي ما واقعا در فروش تاثير دارند؟ آن هم براي نقش فرعي دليل ندارد كه از چهره هاي درجه چندم استفاده كنم. در نهايت نقش هم به درستي ارائه نمي شود. ترجيح مي دهم با بازيگران تئاتر و متخصص كار كنم كه به نتيجه بهتري هم برسم. مثلاكوچكي مدرس بازيگري است بازيگر يا نقش مجيد بهترين بازيگر جشنواره تئاتر شده بود. براي فيلم من بهتر است حال و هواي فيلمم درست باشد.
    
     از فيلم اول به فيلم دوم آيا تجربه خيلي متفاوتي است يا اينكه در فيلم دوم همه چيز براي شما آشنا بود و مشكلات فيلم اول را نداشتيد؟
    هم تفاوت دارد هم تفاوت ندارد چون هر فيلم به دليل فضاي متفاوتش ويژگي هاي خاص خود را دارد به همين دليل هر فيلمي تجربه يي جديد است. اما قطعا نسبت به فيلم اول تجربيات من بيشتر شده بود و سعي كردم ايرادهاي فيلم اولم را برطرف كنم يعني حتي در مورد مخاطبان هم تجربه بيشتري داشتم كه مبتني بر تجربه اول بود. اين تجربيات باعث شد در «ضدگلوله» كمي پخته تر باشم. در «بعدازظهر سگي سگي» كمدي مبتني بر هجو بود و شخصيت ها كاريكاتور هستند اما «ضدگلوله» اين گونه نبود.
    
     آيا دو فيلمي را كه ساخته ايد، واقعا دوست داريد يا هنوز فيلمي را كه دوست داريد، نساخته ايد؟
    بله دوست دارم و اينها فيلم هايي هستند كه در مقطعي ساخته شده اند كه دوست شان دارم و اهل ساختن فيلم سفارشي نيستم. در آن مقطع فكر كردم فيلمنامه «بعدازظهر سگي سگي» را دوست دارم و مي خواهم بسازم و ساختمش. در آن دوران كمدي هاي سينماي ايران خيلي يك شكل شده بود و مي خواستم نمونه ديگري از كمدي را بسازم. حالااينكه تا چه حد فيلم خوبي شد يا نه، بحث ديگري است.
    
     اين سوال را از اين جهت مطرح كردم كه گرايش غالب در سينماي ايران در حوزه توليد، ساختن فيلم كمدي است و شرايط توليدي سينماي ايران از هرگونه خطر كردن در توليد مي پرهيزد؟
    نه، كمدي را دوست دارم.
    
     مي خواهيد كمدي ساز شويد؟
    نه، مي خواهم در ژانرهاي مختلف فيلم بسازم، اما ديدگاه كميك در رويكرد سينمايي من وجود دارد، حتي در فيلمنامه آخرم نيز كه يك تريلر است، باز هم اين خط كميك و طنز وجود دارد.
    
     مي خواهيد هميشه فيلمنامه هاي خودتان را بسازيد؟
    فيلمنامه نويسي را بيشتر در تلويزيون تجربه كردم. بعد از فيلم «بعدازظهر سگي سگي» فيلمنامه هاي زيادي خواندم اما احساس كردم خودم مي توانم فيلمنامه يي بنويسم كه بيشتر مطلوبم باشد چراكه عجله يي براي فيلمسازي ندارم نمي خواهم هر سال فيلم بسازم كه فقط درآمدي داشته باشم. مي خواهم فيلم هايي را بسازم كه دوست دارم و در حال حاضر منتظر پروانه ساخت فيلمنامه آخرم هستم و همان طور كه گفتم، يك تريلر پليسي است.
    شوخي با كليشه ها / گفت و گو با مصطفي كيايي كارگردان فيلم « ضد گلوله»- بخش پاياني
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2487 به تاريخ 16/6/91، صفحه 10 (سينماي ايران)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 2494 بار
    



آثار ديگري از "محمد بيات"

  رشته اي با پيچيدگي هاي بسيار و روزافزون / مروري كلي بر رشته جراحي دهان، فك و صورت
محمد بيات*، شرق 20/3/95
مشاهده متن    
  همدردي را به كينه تبديل كرديم / قاتل ستايش را در فضاي مجازي چندين بار اعدام كردند
محمد بيات *، شرق 7/2/95
مشاهده متن    
  اكثر نمايندگان طرح سه فوريتي را امضا نكرده اند
محمد بياتيان، شرق 23/2/94
مشاهده متن    
  بندبازي ميان قاعده و تجربه / گفت وگو با فرزاد موتمن كارگردان فيلم «خداحافظي طولاني»
محمد بيات، اعتماد 13/11/93
مشاهده متن    
  بندبازي ميان قاعده و تجربه / گفت وگو با فرزاد موتمن، كارگردان فيلم «خداحافظي طولاني»
محمد بيات، اعتماد 13/11/93
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه رهبري و مديريت آموزشي
متن مطالب شماره 3 (پياپي 1203)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است