آرشیو شنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۰۳
سلامت
۱۶
دکتر سلام

ناباروری در مردان

مخاطبان می توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت 13 و 30 دقیقه از شبکه آموزش پخش می شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر نوروزی، جراح کلیه و مجاری ادراری به پرسش ما پاسخ می دهد.

ناباروری در مردان به آن دسته از عوامل و مشکلاتی که در ناباروری به مردان مرتبط است اطلاق می شود و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اکثر موارد، مرد نابارور به مردی گفته می شود که اختلال اسپرم داشته باشد و در آزمایش های اسپرم که سه آزمایش در فواصل مختلف است، این اختلال ثابت شود.

ناباروری در مردان درمان دارد و 30 تا 40 درصد درمان ها موفقیت آمیز است، ولی مفهوم درمان این نیست که با یک جلسه درمان زوج ها بچه دار شوند.

اگر مردی دچار ناباروری است، باید ابتدا علت آن کشف شود، چرا که در درمان ناباروری نکته مهم علت این بیماری است و چنانچه نیاز به دارو باشد، دارو تجویز می شود یا این که اگر نیاز به جراحی باشد باید از روش های جدید و پیشرفته استفاده کرد.

برای ناباروری جای نگرانی نیست؛ چرا که راه های درمانی بسیاری برای زوج های نابارور وجود دارد؛ یکی از روش های جدید این است که نطفه در بیرون از بدن زن و مرد آماده می شود و داخل بدن گذاشته می شود که به IVF مشهور است.

استفاده از این روش 30 تا 40 درصد باعث باروری شده است. اهدای اسپرم و تخمک و رحم جایگزین نیز از راه هایی است که به زوج های نابارور برای بچه دار شدن کمک می کند.