آرشیو شنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۰۳
سیاسی
۲

هشدار سلطانیه: آژانس مراقب اعتبار خود باشد

همزمان با پخش تعدادی تصاویر ماهواره ای از پارچین در جلسه توجیهی برگزار شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، نماینده ایران در آژانس تصریح کرد: مراقب باشید اعتبار آژانس خدشه دار نشود.

علی اصغر سلطانیه با رد ابراز نگرانی هایی که در این تصاویر درباره فعالیت های هسته ای ایران شده بود، خاطرنشان کرد: ایران باید اسناد اتهامات علیه برنامه هسته ای خود را مشاهده کند. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، دیپلمات های حاضر در این جلسه که شامگاه چهارشنبه در وین برگزار شد، گفتند این تصاویر نشان می دهد محلی که آژانس خواستار بازدید از آن است با یک برزنت صورتی پوشانده شده است. بنابراین گزارش، ادعا شده که ایران از این پوشش برای انجام فعالیت های پاکسازی در پارچین استفاده می کند.

براساس این گزارش، در این جلسه هرمان ناکارتس، معاون امور پادمانی مدیر کل آژانس و رافائل گروسی، دستیار مدیر کل به ارائه تصاویر و صحبت درباره آن و ادعاهایشان پرداختند. ایران همواره انجام هر گونه فعالیت غیر صلح آمیز هسته ای را تکذیب کرده و تاکید دارد پارچین یک سایت نظامی و غیرهسته ای است و به برنامه هسته ای هیچ ارتباطی ندارد.

با وجود این، تهران اعلام آمادگی کرده حاضر به همکاری با آژانس برای بازدید بازرسان از پارچین است، البته به شرط این که اسناد ادعایی در اختیار ایران نیز قرار بگیرد. باوجود این، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه مذکور تاکید کرد فعالیت هایی که ادعا می شود در مجاورت اماکن مورد درخواست آژانس برای بازرسی انجام می گیرد هیچ ارتباطی به تحقیقات آژانس ندارد. وی پس از پایان جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: صرفا داشتن یک تصویر از بالاو یک تصویر ماهواره ای، روشی نیست که آژانس از طریق آن فعالیت حرفه ای خود را انجام دهد.