آرشیو شنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۵۰۳
صفحه آخر
۲۰
نکته

اینجا ایران است

مستوره برادران نصیری

این روزها عکسی در فضای مجازی و خصوصا از طریق ایمیل دست به دست می شود که به نظر می رسد باید به اطلاع همه ایرانی ها برسد.عکسی از ویترین یک مغازه که شیشه های شکسته شده اش پیداست و به گواه نویسنده گمنام آن متعلق به روزهای اول زلزله شهر ورزقان است.

اجناس ویترین مغازه که لوازم خانگی محسوب می شود، دست نخورده مانده و مشخص است هیچ کس، چه از ساکنان شهر و چه از کسانی که برای بازدید یا کمک رسانی به ورزقان آمده اند، به خود اجازه تعدی به وسایل موجود را نداده اند.

در روزهای سونامی بزرگ ژاپن که سال گذشته رخ داد،عکس ها و مفاهیمی نظیر این عکس به وفور مخابره می شد که اتفاقا حسرت برانگیز هم شده بود.

مثلاچند ماه بعد از سونامی سخنگوی پلیس ژاپن اعلام کرد مردم و داوطلبان همچنان کیف پول های پیدا شده را تحویل می دهند و 96 درصد مبالغ پیدا شده، به صاحبانشان بازگردانده شده است.

گزارش های رسمی نشان می داد که مردم ژاپن بیش از 3/5 میلیارد ین (45 میلیون دلار) پول را که در مناطق سیل زده یافته اند، به دولت بازگردانده اند. همچنین 5700 گاوصندوق پیدا شده پس از سیل که حاوی بیش از دو میلیارد ین بوده، به دولت تحویل داده شده است.

شاید مفهوم ومیزان همکاری در عکس مورد نظر به اندازه کار مردم ژاپن به نظر نرسد، اما بدگمانی ما سبب شده اخبار داخلی اینچنینی را یا باور نداشته باشیم یا در صورت صحت موضوع، چندان به آن نپردازیم.

حتی اگر منبع این عکس مشخص نباشد، اما حضور مردم در روزهای بعد زلزله و حتی همین روزها چنان پررنگ بوده که قابل انکار نیست. با این تفاسیر بهتر است در کنار این کمک ها و حضور گرم مردم در کنار زلزله زدگان، اهمیت عکس مورد نظر و اتفاقات نظیر آن را بیشتر نشان دهیم تا چنین کارهای ارزشمندی در کشور ما نهادینه تر شود.

به هر حال اینجا ایران است و بیشتر از هر جای دیگری در دنیا انتظار می رود که تعداد این عکس ها و موضوعات شبیه آن، بیشتر از آنی باشد که چنین اخباری را در زلزله و سونامی کشورهای، دیگر جستجو کنیم.

گروه جامعه