آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۰۶
شهرستان ها
۱۱

باغستان سنتی قزوین ثبت جهانی می شود

قزوین -خبرنگارکیهان:

درحال حاضر تنها اثر طبیعی ایران که قابلیت ثبت جهانی دارد، باغستان سنتی قزوین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: یکی از مجموعه های ارزشمند دراستان قزوین باغستانی سنتی است که دارای ویژگی های منحصر به فرد است که بیش از یک هزار سال قدمت دارد و نام آن درسفرنامه ناصر خسرو قید شده است.

محمدرضا صفری ادامه داد: باغستان سنتی قزوین، 6هزار هکتار وسعت داشت که اکنون کمتر از 2 هزار و 500 هکتار آن باقی مانده است ویکی از دلایل از بین رفتن این باغات توسعه شهرنشینی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی های باغستان سنتی قزوین، قطعات کوچک آن به اندازه 800 متر ویک هزار متر است چرا که درگذشته یکی از شغل های اصلی مردم قزوین، باغداری بود و از این رو بزرگ ترین تعاونی فراگیر تاریخ دراین شهر بود.

وی اعلام کرد: باغستان سنتی قزوین، تقریبا جزو باغات دیم است به گونه ای که غیر از یکی دو مرحله آبیاری فصلی، آبیاری دیگری انجام نمی شود و نکته قابل توجه در این باغات، سیستم آب آن است به طوری که 700 سال پیش سند توزیع آب این باغ نوشته شده بود و امروز نیز بر اساس همان مبنا کار صورت می گیرد.صفری از ثبت جهانی باغات سنتی قزوین خبر داد و اظهار کرد: طی 3 تا 4 سال آینده به سمت ثبت جهانی باغستان سنتی قزوین پیش خواهیم رفت و درحال حاضر تنها اثر طبیعی ایران که این قابلیت را دارد تا ثبت جهانی شود، باغستان سنتی قزوین است.