آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۸۲
راه بلد
۱۰
رهاورد سفر

بگیر و ر ها کن

ماهیگیری یکی از جذاب ترین برنامه های علاقه مندان به طبیعت و طبیعت گردان است. برخلاف تصور عامه، هدف از صید یک ماهی تنها به دام اندختن آن و در نهایت طبخ و خوردن آن نیست. بسیاری از علاقه مندان به طبیعت پس از صید گونه های مختلف آبزیان بار دیگر آنها را در محیط زندگی خود ر ها می کنند. گزارش زیر یکی از برنامه های صید ماهی دردریاچه زیبای اوان است. در یک برنامه ماهیگیری نخستین گام استقرار کمپ در مجاورت دریاچه یا رودخانه محلی است که قرار است در آن ماهی صید شود. پس از این مرحله نوبت به انداختن قلاب ها و ریسه ها به آب می شود.

عدم رعایت سکوت و آرامش در محیط مانع حضور حداکثری ماهی در فضای قابل ماهیگیری می شود. بنا بر این بد نیست که محل کمپ را به نقطه ای دورتر از محل استقرار چوب ها انتقال دهید. نخستین ماهی حوالی ساعت 10 شب یکی از بازر ها را به صدا درآورد و مبارزه با ماهی آغاز شد. هر چند مهار ماهی تا نزدیکی ساحل به خوبی انجام شد اما در نهایت بهت وحیرت، ماهی از روی چاک گریخت. در این صورت همه چیز از ابتدا شروع می شود. شروع بارش خفیف باران باعث نگرانی بود.

با رسیدن به نیمه های شب صدای شیرین و ممتد بازر، نوید بخش یک ماهی دیگر بود. این بار حاصل عملیات مهار ماهی کپوری به وزن 19 کیلوگرم است که درون چاک قرار گرفت.

حدود یک ساعت بعد، صدای ممتد و دلنشین بازر دوباره به صدا درمی آید. این بار کپوری عظیم الجثه با وزن 22 کیلوگرم، به دام می افتد.

به محض مهار این ماهی و با صدای مجدد بازر، چوب خود را از جا کنده و مبارزه با ماهی را آغاز کردم که حاصل آن یک ماهی 21 کیلوگرمی بود که شادی ما را تکمیل کرد.