آرشیو سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۶
ایران زمین
۱۱

میراث وصنایع دستی

مرمت مسجد تاریخی میرزایی نجفی در زنجان

زنجان- خبرنگار مرمت مسجد تاریخی میرزایی نجفی زنجان از جمله مساجد دوره قاجار که از خردادماه امسال آغاز شده بود، به پایان رسید.

امیر ارجمند مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این باره افزود: این مسجد در داخل راسته بازار زنجان قرار دارد و به سبک مساجد شبستانی بنا شده و یک حیاط مرکزی بخش دیگری از این مسجد تاریخی را تشکیل می دهد.

ارجمند با اشاره به این که شبستان اصلی مسجد میرزایی نجفی مرمت و حیاط اصلی آن کاملا احیا شده، گفت: احیای حوض، باغچه مسجد و کف سازی آن از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به شمار می رود. مرمت مسجد میرزایی نجفی از محل اعتبارات سال گذشته اماکن مذهبی تامین و در مجموع 850 میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

سمنان، مهد رشته های بومی صنایع دستی

سمنان- خبرنگار سفال، سرامیک و کاشی سنتی از رشته های بومی صنایع دستی استان سمنان است.

حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به این که به سفال، سرامیک و کاشی سنتی از دیرباز در شهرهای مختلف استان پرداخته می شود، افزود: این هنرها در کشور به عنوان رشته های بومی صنایع دستی این استان مطرح است. هنرمندان استان نیز در رشته های سفال، سرامیک و کاشی سنتی در کشور شناخته شده هستند.

وی با بیان این که هنر سفال در استان سمنان شش هزار سال قدمت دارد، بیان داشت: سفالگری از قدیمی ترین صنایعی است که به دست بشر به وجود آمده و زادگاه آن ایران است.

یزدانی با اشاره به این که قدیمی ترین آثار سفالگری در این استان مربوط به منطقه تپه حصار دامغان است، گفت: هنرمندان بسیاری در این استان توانسته اند در زمینه سفالگری، آثار متعددی به وجود بیاورند تا جایی که سمنان به عنوان پایتخت سفال هنری در کشور مطرح شده و کارگاه های متعدد با سبک و سیاق متنوع، هنرمندان این استان را در زمره هنرمندان مطرح کشور معرفی کرده است. در حال حاضر سفالگری در این استان به علت مرغوبیت خاک و اقلیم کویری از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: انواع گلیم، نمدمالی، جاجیم بافی، خراطی، معرق و منبت چوب و قلمکار از جمله رشته های بومی صنایع دستی استان محسوب می شود.