آرشیو سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۶
راه بلد
۱۰

بمباران شیمیایی زرده

در فاصله 10 کیلومتری شهرستان «سرپل ذهاب» در استان کرمانشاه، جاده ای فرعی در سمت راست به طول هشت کیلومتر وجود دارد که به منطقه خوش آب و هوای ریجاب ختم می شود. ریژاو، مرکز دهستانی به همین نام است که مجموعه روستا هایی در فاصله چند کیلومتر در شهرستان دالاهو را در بر می گیرد. روستای زرده در منتهای منطقه ریجاب و در دامنه ارتفاعات دالاهو قرار دارد. در ساعات اولیه صبحگاه سی و یکم تیرماه سال 1367 آن هنگام که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، می رفت که آخرین حلقه های

آتش بس خود را تکمیل کند، چند فروند جنگنده عراقی از آسمان این روستا، بمب های شیمیایی را به روی مردم فرو ریختند که مطابق با گزارشات موجود در آن زمان؛ 275 تن از جمعیت 1700 نفره این روستا فورا در محل امامزاده داوود، جان خود را از دست دادند. هر گاه باران بر این روستا فرود می آید، جای بمب های شیمیایی روی کوه های بلند که در اصطلاح محلی«کمر» خوانده می شود، نمایان می شود.

شماری از بمب ها با فاصله اندکی در انتهای روستا فرود آمدند و خوشبختانه وزش باد، دود آن را بر خلاف جهت ساکنان این روستا، حرکت داد. اما با این حال تاثیر خود را روی قوه بینایی، شنوایی، تنفسی و پوست آنان بر جای گذاشت. یکی از این بمب ها روی چشمه آب این روستا فرود آمد و مردم نیز بر اساس عادات روزانه از آب آن می نوشیدند، اما طولی نکشید که آنانی که از این آب نوشیده بودند دچار عوارض شدیدی شدند و تعدادی هم به شهادت رسیدند.

این جمعه سیاه همزمان با حضور نظامی منافقین در منطقه کرند غرب، اسلام آباد و تنگه مرصاد بود، از این رو انتقال مجروحان و آسیب دیدگان ناشی از بمباران شیمیایی به کرماشاه، امکان پذیر نبود.