آرشیو پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۲۱
دین و اندیشه
۱۲

امروز با دکتر مصطفی دلشاد تهرانی

نهج البلاغه؛ الگوی زیست مسلمانان

مونا امیرمحمدی

دکتر مصطفی دلشاد تهرانی استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر و محقق برجسته حوزه دین و سیره اهل بیت (ع) است. تلاش و پژوهش های بسیار وی در مطالعه مباحث تاریخی، حدیث و سیره شناسی عمق محتوای کتاب ها و آثار او را غنی ساخته است. شیوه فعالیت او بدین گونه است که نخست اصول و بن مایه اصلی مباحث مختلف در حوزه های قرآنی، سیره و سنت را دریافت کرده و سپس به شرح هر یک می پردازد.

حجم بیشتر فعالیت های تحقیقی و نگارشی دکتر دلشاد تهرانی در زمینه سیره پیامبر(ص) و سپس تعلیم و تربیت براساس مباحث نهج البلاغه و در نهایت قیام عاشورا و امام حسین(ع) با توجه به جنبه های تربیتی و آموزشی مباحث است. از این نویسنده تاکنون بیش از 30 کتاب منتشر شده است. مهمترین موضوع مورد تاکید دکتر دلشاد تهرانی در تمام حوزه ها، توجه دادن نسل جوان به معیارهای اسلامی است.

مدیر گروه نهج البلاغه دانشگاه علوم و حدیث که چندی پیش کتاب «رخساره خورشید» اش در جایزه کتاب فصل برگزیده شد، رویکرد خاصی درباره نهج البلاغه به عنوان الگوی زیست مسلمانان دارد و معتقد است که نهج البلاغه می تواند یک الگو و مدل برای مردم در تمام زمینه های زندگی باشد. وی در حوزه سیره نگاری نبوی شیوه مشخص و غیرمتعارضی دارد که در این باره معتقد است نگارش سیره باید در مفهوم حقیقی صورت گیرد نه مفهوم اصطلاحی، بنابراین سیره را مجموعه اصولی برگرفته از رفتار، سخنان و زندگی معصومین(ع) تعریف می کند که هر کس می تواند براساس آن زندگی کند. استاد دلشاد تهرانی نویسنده آثاری چون «سیری در تربیت اسلامی»، «جمال دولت محمود: حکومت امام علی(ع)» و «خلاصه سیره نبوی: منطقی عملی» در آخرین گفت وگوی خود با خبرنگار از نگارش اثری پژوهشی با عنوان «لوح بینایی؛ تحلیل تاریخ حکومت امام علی (ع)» خبر داد و گفت: این اثر نیز با تاکید بر مباحث نهج البلاغه با استخراج مباحث تاریخی و حکومتی امام علی (ع) نگاشته شده و اکنون در مراحل تنظیم و چاپ می باشد.