آرشیو چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۵۷
شهرستان ها
۱۱
یادداشت خبرنگار

زنگار خرافات از چهره عزاداری ها بشوییم

فرزانه سیداسحاقی

بار دیگر تقویم ها ورق می خورند و دوباره به روزهایی می رسند که پس از قرن ها همچنان حرف های بسیاری برای گفتن دارند. لباس های عزا، بیرق های سیاه، حسینیه های عزا، چشم های به اشک نشسته و صدای طبل، سنج و زنجیر از جمله آیین های ماه محرم است که هرساله با شور خاصی در نقاط مختلف برگزار می شود.

این روزها همچون سال های گذشته بار دیگر محرم چهره و حال و هوای شهرها را دگرگون کرده و مردم در تکاپوی برپایی هیات ها، تکایا و دستجات عزاداری هستند.

اگرچه هدف اصلی از برپایی مراسم عزاداری محرم زنده نگهداشتن نهضت عاشورا در دل مردم بویژه نسل جوان است اما به نظر می رسد همزمان با تغییر شرایط جامعه در طول سال ها، مراسم عزاداری ماه محرم نیز دستخوش تغییر و تحولاتی شده که منجر به فراموش شدن برخی آیین های عزاداری و ورود برخی بدعت ها و نوآوری ها به محافل سوگواری شده که ممکن است بیش از آنکه مطلوب و سازنده باشد مخرب و ویرانگر شود.

ورود برخی خرافات به آیین های عزاداری طی سالهای اخیر در برخی از شهرهای کشور خصوصا کرج موجب شده تا کارشناسان مسائل اجتماعی و آگاهان مباحث دینی و مذهبی هشدار دهند.

قمه زنی، تیغ زنی، نصب شمایل منتسب به ائمه معصومین و واقعه کربلاو... که هیچ یک با آیین عزاداری سالار شهیدان نزدیکی نداشته و ندارد و به نام عزاداری و ادای احترام به امام حسین(ع) انجام می گیرد و هرساله شاهد اجرای آنها هستیم.

متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد پررنگ شدن مظاهر غلط عزاداری در بخشی از کلانشهر کرج هستیم که ریشه در ناآگاهی و عدم شناخت برگزارکنندگان آن از فرهنگ عاشورایی دارد.

امید است زنگار خرافات از چهره عزاداران حسینی بشوییم.

- خبرنگار کیهان کرج