آرشیو شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۰
پرونده
۱۰

بازار بزرگ تهران

مجموعه بازار قدیم تهران در محاصره بافتی تاریخی از جنوب به خیابان مولوی، از شرق به سیروس یا خیابان مصطفی خمینی، از شمال به بوذرجمهری یا پانزده خرداد و از غرب به خیابان خیام می رسد.

بازاری قدیمی است و به همین دلیل نه تنها قدیمی ترها بلکه گاهی جوان ها نیز برخی گذرگاه های آن را با اسامی قدیمی می شناسند. خیابان ها و محله های اطراف مثل سبزه میدان، چهارراه سیروس، مولوی و... نیز به همین سبب جزو مراکز عرضه کالاهای گوناگون است.

بازار زرگرها، بازار کفاش ها، نجارها، کبابی ها، چهارسوق، غریبان، بازار امیر و عباس آباد ازجمله بازارها و بازارچه ها یا به عبارت بهتر گذرگاه های اصلی و مسقف و البته معروف در این محدوده است. گفته شده چهار بازار لباف ها، کرجی دوزها، سراج یا بافنده ها و نعلچی ها از قدیمی ترین بخش های این بازارند.

سراهای احمدی، امیرکبیر، امین اقدس، تهرانچی، پاساژهای آنتیک، آهن، زمرد، کویتی ها، گل ها و بازارچه و تیمچه هایی چون کیلویی ها، لوازم التحریر، مسگرها، نجارها و... ازجمله بخش های دیگر این بازارند.

سراها و بازارچه های متعدد بازار بزرگ یکی از اولین گزینه هایی است که معمولادر ذهن افراد برای خرید ارزان بخصوص اقلام گوناگون جای می گیرد.