آرشیو چهار‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۱، شماره ۲۷۹۶
پرونده ویژه
۲۹
بازتاب

یادداشتی کوتاه، به بهانه پرونده ویژه هفته پیش «دنیای اقتصاد»

توانا بود هر که دانا بود!

مرتضی کی منش (عضو هیات مدیره جمعیت مستقل امداد دانشجویی - مردمی امام علی (ع))

بزرگ ترین دشمن طالبان کیست؟

فکر نمی کنم کسی شک داشته باشد که بزرگ ترین دشمن طالبان، نه نیروهای نظامی کارآزموده و تسلیحات پیشرفته، بلکه دانایی است و می بینیم که خشونت بارترین اقدامات را برای جلوگیری از گسترش دانش در میان دختران به کار می برد و آشکارا هم مسوولیت آن را به عهده می گیرد تا به اصطلاح زهرچشمی گرفته باشد.

برای طالبان اهمیتی ندارد که کتاب آسمانی، با فرمان «خواندن» آغاز می شود و نامش قرآن به معنای «خواندنی» است، زیرا طالبانیسم و در شکل کلی تر آن تحجر، برای بقا و ادامه رشد سرطان وار خود در پیکره جهان، تنها به یک متحد نیاز دارد و آن، جهل است.

دانایی به توانایی می انجامد. بنابراین باید ضعیف ترین اقشار جامعه را از این ابزار قدرت، دور نگه داشت. در فرهنگ طالبانیسم، زن ضعیف است و برای برقرار ماندن این ضعف، باید ملالی یوسف زی عبرتی می گردید تا دیگر دختری سودای خوردن میوه ممنوعه دانش را در سر نپروراند.

امروز باید چشمان خود را بر سرطان تحجر بگشاییم و دست به اقدامی عاجل بزنیم که فردا دیر است. متاسفانه در ایران نیز هنوز کم نیستند خرده فرهنگ های منحطی که دختران را از تحصیل منع می کنند.

البته کمی فعالیت در زمینه معضلات اجتماعی، بر ما معلوم می دارد که علاوه بر این دیدگاه های متعصبانه، عوامل دیگری نیز سبب بازماندن دختران از تحصیل می شود. عواملی مانند ازدواج اجباری، کار اجباری، نداشتن شناسنامه، برخی سیاست های تبعیض آمیز دولت ها و... که هرکدام یک مقوله بسیار پیچیده است. به امید روزی که جهان در پرتو دانش، از بند جنگ و بردگی و خشونت نجات یابد و البته که این روز، بدون حضور مسوولانه ما در عرصه اجتماع، هرگز فرانخواهد رسید.