آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱، شماره ۵۲۴۱
قضایی، حقوقی
۱۶

پاسخ به سوال ها

حق نفقه و عدم ورود به خانه شوهر

اگر زنی حاضر نشود با شوهر به خانه وی برود و بدون اجازه شوهر در خانه پدری بماند، آیا حق نفقه دارد؟

این ترک فعل از سوی زن، اگر چه در حالت عادی قابل دفاع نیست، اما اگر هدف زن از نرفتن به خانه شوهر و امتناع از ایفای وظایفی که در مقابل او دارد، استفاده از حق قانونی خود (حق حبس) برای دریافت مهریه در ابتدای کار باشد در صورتی که مهریه او مدت دار نبوده باشد، این زن را نمی توان «ناشزه» تلقی کرد تا حق نفقه نداشته باشد.

اگر زندگی مشترک پیش از این آغاز شده باشد، زن نمی تواند از چنین حق قانونی برخوردار بوده و می بایست در خانه مشترکی که شوهر مهیا کرده، زندگی کند. در غیر این صورت، ناشزه قلمداد شده و از نفقه نیز محروم خواهد شد.

پرداخت نفقه در قبال تمکین

زنی با مراجعه به دادگاه تقاضای نفقه ومهریه کرده است. دادگاه، مرد را برای ادای توضیحات احضار کرده است. مرد در دادگاه اعلام کرده که نفقه در قبال تمکین است و نامبرده فعلا غیر مدخوله است. آیا با توجه به عرف ایران که چند ماهی زوجین به صورت نامزد می مانند زوجه حق مطالبه نفقه در مدت زمان نامزدی را دارد یا خیر؟

اگر در اینجا منظور از دوران نامزدی، دوره ای باشد که عقد نکاح واقع شده باشد، اما فقط زندگی مشترک آغاز نشده باشد، این ادعای زوج قابل دفاع نبوده و زوجه علاوه بر مهریه، مستحق دریافت نفقه نیز خواهد بود. مگر این که زوج به دلایل دیگری مدعی عدم تمکین زوجه باشد و به آن دلایل، او را مستحق دریافت نفقه نداند.