آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۲۸۰۶
بورس
۱۰
فرابورس

افت ارزش و حجم معاملات

اعظم شریفی

گروه بورس- بازار فرابورس دیروز شاهد کاهش 87 درصدی حجم و افت 60 درصدی ارزش معاملات بود.

به گزارش خبرنگار ما، در معاملات دیروز فرابورس 41میلیون اوراق بهادار به ارزش 4/253 میلیارد ریال در 6496 دفعه خرید و فروش شد.

در بازار دیروز فرابورس 2/10 میلیون سهم ذوب آهن اصفهان به ارزش 9/28 میلیارد ریال در بازار دوم دادو ستد شد و موجب شد همچنان بیشترین حجم معاملات به این شرکت تعلق گیرد و هر سهم آن با 7/1 درصد کاهش قیمت به 2831ریال رسید. بانک دی نیز پس از ذوب آهن با حجم معاملات 10 میلیون سهمی ارزشی معادل 6/13 میلیارد ریال را برای فرابورس به همراه داشت.

از سوی دیگر بیشترین رشد قیمت به صنعت روی زنگان و بیشترین کاهش قیمت به قند شیروان قوچان و بجنورد اختصاص داشت. در این روز، هر سهم صنعت روی زنگان با رشد 9/4 درصدی و قند شیروان قوچان و بجنورد با افت 3/4 درصدی به ترتیب، نرخ 3669ریال و ده هزار و 380 ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد.

صنعت روی زنگان در پایان معاملات دیروز همچنان با صف خرید 2 میلیون سهمی مواجه بود. بنابراین اطلاعات جمع آوری سهام تولید دارو روز گذشته به معامله 231 هزار سهم این نماد به ارزش 1008 میلیون ریال منجر شد که رشد 336 درصدی قیمت این سهم را به همراه داشت.

این در حالی است که در بازار ابزار های نوین مالی، اوراق اجاره مسکن با معامله 21هزار و 790 برگه بیشترین حجم معاملات را داشت و هر برگه به قیمت یک میلیون ریال معامله شد.

ترافیک بازگشایی و توقف نمادهای فرابورسی

افزون بر این، روز گذشته نماد معاملاتی شرکت های شهرسازی و خانه سازی باغمیشه و سرمایه گذاری مسکن شمال شرق، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و همچنین نماد معاملاتی شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، برای برگزاری مجمع عمومی عادی فوق العاده در روز چهارشنبه 22آذر، متوقف شدند.

در این حال، دیروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده و همچنین نماد معاملاتی شرکت کویر تایر پس ارائه اطلاعات پیش بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد

معامله شد. این گزارش می افزاید: در این روز، قیمت هربرگه امتیاز تسهیلات مسکن در مرز 560هزار ریال مبادله شد.