آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۲۸۰۶
استان ها
۲۳

لزوم حفظ بناهای تاریخی در طرح تفصیلی جدید اصفهان

مجید ی نژاد

دنیای اقتصاد- اصفهان- معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: براساس ضوابط شهرسازی طرح تفصیلی جدید شهر منوط به حفظ و مرمت بناهای تاریخی، کاربری های مسکونی، فرهنگی، اقامتی، پذیرایی، تفریحی، رستوران، اداری و دفتر کار، فروشگاه صنایع دستی و کتابفروشی برای بناهای تاریخی مجاز است و تامین پارکینگ در بنای تاریخی مجاز نمی باشد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای روابط عمومی شهرداری اصفهان، مسعود نریمانی با اعلام این مطلب اظهار کرد: به این منظور برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و برای جذب سرمایه بخش خصوصی در بافت های تاریخی جهت توسعه گردشگری پایدار، عوارض ریالی برای بناهای تاریخی رایگان شده است.

وی افزود: در صورتی که بازسازی، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی نیاز به احداث الحاقات جدید داشته باشد در صورت تایید، حداکثر تا 30 درصد اعیانی بنای تاریخی به صورت خدمات جانبی (غیرتجاری) مرتبط و در صورت حفظ کالبد تاریخی بنا، عوارض صدور پروانه ساختمان جهت الحاقات مربوطه شامل عوارض پذیره، عوارض کسری پارکینگ و ارزش افزوده رایگان است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان اظهار کرد: استفاده تجاری از بناهای تاریخی به صورت فروشگاه های صنایع دستی و فرش دستباف، کتابفروشی و خدمات فرهنگی و هنری، اقامتی، پذیرایی و رستوران و دفتر کار مشمول این مصوبه می شود، اما سایر استفاده های تجاری و همچنین استفاده کارگاهی، صنعتی و انبار را شامل نمی شود.

نریمانی عنوان کرد: این بسته حمایتی تشویقی، اجرایی شده و ملاک عمل شهرداری است که منجر به حفاظت حداکثری و مرمت تاریخی بناهای تاریخی و همچنین رونق و توسعه گردشگری پایدار با محوریت بناهای تاریخی خواهد شد.