آرشیو دو‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۲۵۷۰
تئاتر
۱۰

استفاده از کلمه نمایش برای تعزیه، «وهم» است

در همایش ملی شبیه پژوهی عنوان شد

ایلنا| محمد علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر در مراسم افتتاحیه نخستین همایش «شبیه پژوهی» اظهار داشت: «به کاربردن کلمه نمایش و تئا تر برای تعزیه و شبیه، وهم است زیرا روایتی که در اینجا گفته می شود اگر چه با حرکات نمایشی است اما چون حقیقتی است که شما را فرا تر از عالم تخیل و خیال انسانی می برد، نمی توان آن را نمایش پنداشت.»

بخش ارائه مقالات علمی نخستین همایش ملی «شبیه پژوهی» با عنوان رویکردی نوین به رویکردی کهن، شنبه 25 آذر همزمان با آغاز هفته پژوهش در تالار ایران فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد. این همایش با حضور استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان در تالار ایران فرهنگستان هنر آغاز شد. در آغاز این همایش «محمد علی معلم دامغانی»، درباره حکایت و روایات تاریخی اظهار داشت: «قصه نه افسانه است، نه حکایت، و نه روایت های برساخته آدمی: بلکه آن چیزی است که مثلاپیامبر خاتم(ص) به واسطه جبرئیل از آن خبر پیدا می کند. و برای بشریت حکایت می کند و برای صاحبان کتاب جای تعجب است که یتیمی که ناخوانده ابجد این قصص را از کجا آموخت وچگونه بیان کرد.» وی با اشاره به آیین ها و مناسک عاشورایی افزود: «آیین ها و مناسکی که در گونه نمایش به عنوان شبیه یا تعزیه از عاشورا سخن می گویند در حقیقت بیان مفاهیمی هستند که با حقیقت آمیخته است.

در داستان تروا آشیل قهرمان قهرمانان است درحالی که آشیلی با این خصوصیات وجود نداشته اما برای به کار بردن مفهومی از شجاعت و دلیری اینچنین از او روایت می شود یا در شاهنامه حکیم توس نیز رستم نشانه دلیری و عظمت است در صورتی که خود نگارنده نیز به آن معترف است، اینها اساطیری هستند که بیشتر بیان مفاهیمند تا مصادیق: در صورتی که مصادیق خود، بیان کننده مفاهیم هستند.»