آرشیو پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۵۷۹
موسیقی
۱۰

«تصویرهای شنیدنی» در گالری ویژه

نمایشگاه «تصویرهای شنیدنی» شامل آرشیو خصوصی جلد صفحه های گرامافون فیروز شافعی، از هشتم دی ماه کار خود را در گالری ویژه آغاز می کند.

در تاریخ فرهنگ معاصر ایران به ویژه هنر، دهه چهل، دهه یی تعیین کننده و شاخص است. در این دهه موسیقی، شعر، قصه نویسی، نقاشی، تئاتر، سینما، عکاسی، گرافیک و زمینه های دیگر هنری به طور چشمگیری شکوفا می شوند. اتفاق مهم در این دوران تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال؟ است.

در سال؟ مرکز سینمایی، مرکز تئاتر و بخش گرافیک کانون به فعالیت های نشر کتاب که توسط سیروس طاهباز و محمود مشرف آزاد از آغاز انجام می شد، اضافه می شود که در آن فیلمسازان و نقاش های جوان به ساختن فیلم کوتاه و انیمیشن، آموزش و اجرای تئاتر و طراحی گرافیک برای آثار منتشر شده برای کودکان پرداختند. این کانون توانست با مدیریت های فرهنگی درخور اشخاصی مانند لیلی امیرارجمند و فیروز شیروانلو، هنرمندانی چون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، نورالدین زرین کلک، احمدرضا احمدی، فرشید مثقالی، ابراهیم حقیقی، اکبر صادقی، ناصر تقوایی، مرتضی ممیز، آراپیک باغداساریان و... را به خود جذب کند. در همان سال ها بخش طراحی گرافیک با حضور طراحان جوان و مبتکر به سرپرستی فرشید مثقالی شروع به کار کرد و هویتی مستقل یافت.

حاصل کار این بخش علاوه بر طراحی پوستر برای فیلم ها، نمایش ها و جشنواره های کانون، طراحی روی جلد صفحه های زیبا و به یادماندنی گرامافونی بود که توسط کانون به سرپرستی احمدرضا احمدی منتشر می شد. این صفحه های گرامافون که در ابعاد؟ و؟ دور منتشر می شد، شامل شعرخوانی شعرای معاصر، مانند احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، نادر نادرپور، شهریار و.. . خوانش اشعارشعرای کلاسیک ادبیات ایران مانند مولانا، رودکی، حافظ، ابوسعید ابی الخیر و.. . و به همراه آثار ماندگاری از موسیقیدانان ایرانی و کلاسیک جهان بود.