آرشیو چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۵۲۶۶
راه بلد
۱۰
نمای نزدیک

قبرستان وادی السلام

اگر به نجف اشرف مشرف شدید پیشنهاد ما به شما این​ا​ست که در کنار زیارت بارگاه ملکوتی حضرت علی (ع) و مسجد کوفه، سری هم به قبرستان وادی السلام بزنید.

وادی السلام از معروفترین و قدیمی ترین قبرستان های جهان اسلام است. گفته می شود قبرستان وادی السلام بعد از بقیع و قبرستان ابوطالب مهمترین و والاترین قبرستان مسلمین محسوب می شود. قدمت این قبرستان به بیش از هزار سال می رسد و در آن تعداد زیادی از پیامبران، صلحا و علمای جهان اسلام به خاک سپرده شده اند. همچنین تعدادی از بزرگان دینی و مشاهیر ایرانی در این قبرستان مدفون هستند.وادی السلام در شمال شرقی نجف قرار دارد و مساحت آن 20 کیلومتر مربع است. وادی السلام از جنوب به مرقد حضرت علی (ع) و خیابان اصلی نجف به کوفه منتهی می شود. در شرق آن نیز جاده نجف به کربلاقرار دارد. از پیامبران الهی مرقد حضرات هود و صالح در وادی السلام قرار گرفته است. مقبره ایشان بنایی از گچ و سنگ است و در

1337 هجری قمری توسط ایرانیان مرمت و کاشیکاری شده است. در قبرستان وادی السلام مکان یا حیاطی کوچک وجود دارد که در گوشه آن 2 شبستان به نام های مقام امام زمان (عج) و مقام امام صادق (ع)در کنار هم قراردارند.

نجفیان جنازه های خود را در قسمت های جدید این قبرستان که در سمت راست وادی السلام واقع شده به خاک می سپارندکه از جمله مدفون شدگان در این قبرستان شهید محمد باقر حکیم است که محل دفنش با مقبره ای مشخص است.

مدفن تعدادی از علما و مشاهیر ایرانی نیز در وادی السلام قرار دارد. از جمله آنها می توان به مزار مرقد آیت الله سید علی قاضی طباطبایی اشاره کرد. این قبر در قسمت جنوبی​ وادی السلام و در نزدیکی مرقد حضرات هود و صالح قرار دارد.. دیگر قبر معروف ایرانی در وادی السلام، مزار رئیسعلی دلواری از مبارزان ایرانی علیه استعمار انگلیس است. گفته می شود پیکر وی پس از به شهادت رسیدن به وصیت خودش به این قبرستان منتقل شده است. علاوه بر وی قبرشهید اول صاحب لمعه در قسمت شمالی وادی السلام قرار دارد.

همچنین در این قبرستان که به عنوان بزرگترین قبرستان جهان نیز شناخته می شود، بسیاری از پادشاهان و و رئیسان و وزیران و فقیران و قربانیان حوادث طبیعی و جنگ ها و گشته شدگان بدست رژیم های دیکتاتور، در کنار یکدیگر دفن شده اند.