آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۵۲۸۷
حوادث امروز
۲۴
شوک پلیسی

پایان زندگی یک زن در چنبره حوادث

غلامرضا تدینی راد

ساعت 8 شب بود که خانواده مریم با جسد به دار آویخته شده او در خانه روبه رو شدند. آنها با بهت و وحشت موضوع را به فوریت های پلیسی 110 اطلاع دادند و دقایقی بعد ماموران پاسگاه قصبه شرقی پلیس سبزوار در محل واقعه حاضر شدند. اما این زن جوان چرا تن به خودکشی داد.در این باره فرمانده انتظامی شهرستان سبزوار سرهنگ آزادواری گفت: پدر این زن جوان به موادمخدر آلوده است. خود مریم نیز پس از سرخوردگی از ازدواج نافرجامش به باوری غلط برای فرار از مشکلات به دام موادمخدر افتاد. این زن 28 ساله پس از مدتی به عقد موقت مردی درآمد که دارای همسر بود. شوهر مریم نیز به موادمخدر اعتیاد داشت و او را مورد ضرب و شتم قرار می داد. همین مشکلات به وجود آمده این زن جوان و معتاد را به کام مرگ کشاند. حمید نجات، دکترای روان شناسی و استاد دانشگاه در این باره به شوک گفت: خودکشی در مریم علت نیست بلکه معلول حداقل دو جریان است؛ اول اعتیاد و دوم اختلافات زناشویی.

در مورد اعتیاد مریم می توان موارد زیر را به عنوان عوامل ایجاد کننده نام برد.

پدر معتاد و داشتن الگو: تحقیقات نشان داده یکی از قوی ترین راه های یادگیری، مشاهده یک الگو و مدل است که این زن جوان سال ها در معرض تماشای پدر و رفتار او بوده است. لذا اگر بخواهیم فرزندی سالم داشته باشیم باید از سمت خانواده، مدرسه و اجتماع الگو های مثبت و سالم در معرض دید کودک قرار دهیم. ضمنا شرایط خانوادگی چون بی اعتمادی، بی احترامی، تنبیه و تحقیر می تواند زمینه ساز ناکامی و سرخوردگی افراد شود.

ویژگی های شخصیتی: آنچه در پیشینه مریم مشخص شده رفتار هایی حاکی از اضطراب، افسردگی و خشم بود که این سه عامل ارتباط بسیار قوی با اعتیاد و حتی خودکشی مریم دارد. برخی از افراد برای کاهش اضطراب و افسردگی خود، احتمال دارد به موادمخدر روی بیاورند بخصوص اگر در معرض یک الگوی نامناسب نیز قرار بگیرند و تن به ازدواجی غیرمنطقی بدهند.