آرشیو پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۵۲۹۴
دین و اندیشه
۱۲

مشی رفتاری امام(ره) متاثر از سیره ائمه معصومین(ع) بود

مونا امیرمحمدی

سیدمصطفی علوی، عضو بنیاد نخبگان ایثارگر، کتابی با عنوان «نشاط و شادی در اندیشه و سیره حضرت امام خمینی(ره)» منتشر کرده که به زودی از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به چاپ دوم می رسد، وی معتقد است که روحیه و خط مشی زندگی امام خمینی(ره)، تبعیت از پیامبر(ص) است چرا که ایشان در هیچ بخشی از زندگی از مقوله شادی و نشاط فاصله نگرفت.

سیدمصطفی علوی در گفت وگو با خبرنگار مهمترین انگیزه خود از نگارش این اثر را نشان دادن شخصیت و سیره صحیح امام خمینی(ره) به مردم دانست و گفت: مهمترین بعد شخصیتی امام خمینی(ره) حتی در سنین کهولت، جدایی ناپذیری از شادی و نشاط است. زندگی خصوصی و عمومی پیامبر اعظم(ص) و معصومان نیز نشان دهنده توجه به شادی روح است. مشاور معاون پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران، رمز موفقیت امام خمینی(ره) در تمام امور زندگی را توجه به نکات جزیی سیره معصومین(ع) دانست و گفت: حضرت امام(ره) رهبر مذهبی جهان اسلام و انقلاب اسلامی ایران هرگز از این جزییات دوری نکرد، حتی در اعیاد باستانی چون نوروز نیز ایشان با خوشحالی به استقبال مراسم ها می رفتند و به اعتقادات مردم احترام می گذاشتند.

وی مخاطب اصلی کتاب «نشاط و شادی در اندیشه و سیره حضرت امام خمینی(ره)» را تمام اقشار جامعه به شمار آورد و گفت: در مورد آموزه های عملی امام خمینی(ره) باید گفت که روحیه ایشان در هنگام تدریس در حوزه، رعایت نظم و انضباط و فروتنی در برابر علما و اندیشمندان قابل توجه است. بخشی از نشاط ایشان در دوران دفاع مقدس با پیام هایی که به رزمندگان ارسال می کردند، مشهود است به طوری که این روحیه باعث شد تا حماسه سازان پاوه، شهر در حال سقوط را با جان نثاری از چنگ دشمنان درآورند.