|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه وطن امروز91/11/25: درباره اثر «چه كسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» نوشته ادوارد آلبي
magiran.com  > روزنامه وطن امروز >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 1446
پنجشنبه يكم آبان ماه 1393


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID5678
magiran.com > روزنامه وطن امروز > شماره 1072 25/11/91 > صفحه 7 (فرهنگ) > متن
 
      


درباره اثر «چه كسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» نوشته ادوارد آلبي
مي ترسم جورج مي ترسم


ادوارد فرانکلين آلبي در رديف نمايشنامه نويسان نامدار جهان است. آنهايي که آثار آلبي را خوانده اند به خوبي مي توانند ميان کارهاي او و آثار نويسندگان بزرگي چون ساموئل بکت، اوژن يونسکو، تنسي ويليامز، آرتور ميلر و... شباهت هايي بيابند. آلبي در طول حيات خود نمايشنامه هاي متعددي نوشت که «داستان
    باغ وحش»، «روياي آمريکايي»، «مرگ بسي اسميت»، «لوليتا»، «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» و... از اين جمله اند. اگرچه وي عمده شهرت خود را مرهون نمايشنامه «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» است برخي بر اين باورند که اين نمايشنامه درعين اينکه به ظاهر به پيچيدگي روابط زناشويي اشاره دارد اما باطنا به نقد جامعه آمريکا پهلو مي زند.
    
    توجه به وجوه بصري و دراماتيکي
    انتشار اين نمايشنامه تا جايي سر و صدا کرد که در سال 1966 فيلمي با همين نام به کارگرداني مايک نيکولز با بازي 2 ستاره سينماي وقت هاليوود يعني اليزابت تايلور و ريچار برتون از سوي کمپاني برادران وارنر ساخته شد. کارگردان دراين فيلم تمام هم و غم خود را به کار بست تا ضمن وفادار بودن به متن اصلي، اثري دراماتيزه و پرتعليق ارائه دهد و استقبال مخاطبان فيلم از دهه 60 تا امروز به خوبي گواه اين ادعاست که فيلمساز از اين منظر مانند نويسنده گام موفقي برداشته است. نکته جالب درباره اين اثر اين است که تا امروز چه در قالب دراماتيکي، سينمايي و نوشتاري نزد مخاطب با استقبال مواجه بوده است. در سال 2007 انجمن فيلم آمريکا فيلم «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» ساخته نيکولز را در رده شصت و هفتمين فيلم برتر تاريخ سينما معرفي کرد. در عين حال 4 بازيگر اين فيلم کانديداي دريافت اسکار شدند. نمايشنامه آلبي در رديف معدود نمايشنامه هايي است که از همان ابتدا مورد توجه منتقدان واقع شد و آنها جايزه توني که بهترين جايزه در زمينه نمايشنامه نويسي است را به آلبي اهدا کردند. اين نمايشنامه همچنين کانديداي دريافت جايزه پوليتزر در سال 1963 نيز شد اگرچه نتوانست جايزه را به دست بياورد. نمايشنامه «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» به وسيله سيامک گلشيري ترجمه شده و چاپ فارسي آن تاکنون به واسطه علاقه مندي مخاطبان آثارنمايشي تا امروز بارها و بارها مورد تجديد چاپ واقع شده است.
    
    کي از گرگ بد گنده مي ترسد؟
    «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد» روايت زندگي «مارتا» و «جورج» زن و شوهري است که اگرچه سال ها در کنار يکديگر در صلح و آرامش زندگي مي کنند اما دائما در پي تحقير هم هستند. جورج، استاديار تاريخ در يک دانشکده است که مخاطب هم در نمايشنامه و هم در طول فيلم به تدريج و از لابه لاي تک گويي ها يا مجادله هايي که او با مارتا دارد درمي يابد که شخصيتي مغرور دارد، مارتا به الکل اعتياد دارد و اين اعتياد اختلافات خانوادگي آنها را مضاعف مي کند. داستان از آنجايي شروع مي شود که جورج و مارتا در يک ميهماني با يک استاد زيست شناسي و همسرش آشنا مي شوند و بعد از اين آشنايي آنها را به خانه شان دعوت مي کنند. برخي بر اين باورند که «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» اثري است که ملهم از ترانه «کي از گرگ بد گنده مي ترسد» والت ديزني در رمان معروف «سه بچه خوک» نوشته شده است. تا جايي که نمايشنامه و فيلم نيز بر اساس خواندن ترانه «چه کسي از گرگ بد گنده مي ترسد» آغاز مي شود. نمايشنامه اي که ادوارد آلبي به نگارش آن پرداخت همچنان بعد از گذشت سال ها بين منتقدان ادبيات نمايشي جهان مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
    
    خلق موقعيت هاي متضاد
    شايد يکي از دلايل مکث منتقدان روي اين کتاب اين باشد که آلبي در مقام نمايشنامه نويسي چيره دست، روابط انساني و عاطفي زوجي ميانسال را در عين سادگي، پيچيده و پرابهام تصوير کرده است. ارائه ديالوگ هاي شسته و رفته و خلق موقعيت هاي کمدي از ديگر مولفه هاي نمايشنامه و فيلم «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» به شمار مي رود. اين اثر بعد از انتشار و نمايش در قالب فيلم (خاصه از منظر تصويري) لقب تلخ ترين کمدي هاي تاريخ سينما را نيز به خود اختصاص داد. صحنه مواجهه رفتاري و پرخاشگري مارتا و جورج در مقابل ميهماناني که به خانه دعوت کرده اند بي ترديد يکي از زيباترين قسمت هاي نمايشنامه و همين طور فيلم به شمار مي رود. اگرچه نمايشنامه «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» در عين اينکه داراي روايت ساده و خطي است و گهگاه مجادله ميان کاراکترهاي اصلي لبخند به لب مخاطب مي آورد و گاه او را متعجب مي کند، اثري پرچالش است که براي درک عميق آن بايد چند بار نمايشنامه را مطالعه کرد يا فيلم را بيش از يک بار ديد. به عنوان مثال، صحنه اي که جورج خبر مرگ ناگهاني پسرشان را که در تصادفي در جاده کشته شده به مارتا مي دهد، بعد از کش و قوس هاي فراوان مخاطب با اين حقيقت روبه رو مي شود که آنها هيچگاه پسري نداشته اند! مخاطب براي ديدن اين فيلم با 3 پرده آشنايي 2 زوج (پرده اول)، حضور زوج ها در رستوران بي مشتري (پرده دوم) و نزاع کلامي ميان 2 شخصيت اصلي فيلم (پرده سوم) مواجه مي شود و در واقع وجود اين 3 پرده است که به کشف و شهود و رفتارشناسي شخصيت ها از سوي مخاطب منجر مي شود. شخصيت پردازي در اين اثر تا اندازه اي بي عيب و نقص و به دقت طراحي شده و نمايشنامه از منظر درونمايه به حدي از ويژگي گيرايي و جذابيت برخوردار است که بيراه نيست اگر نمايشنامه و فيلم را در رديف بهترين آثار کلاسيک جهان قلمداد کنيم.
    
    از مرگ تصنيف خوان تا نقد انسان مدرنيته
    اگر بخواهيم کارنامه آلبي را به عنوان نمايشنامه نويسي که توانست با خلق آثار درام تحولي در ادبيات نمايشي وقت ايجاد کند به اجمال بررسي کنيم، بي انصافي است اگر تنها به نمايشنامه «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد» بسنده کنيم. «داستان باغ وحش» نخستين اثر او در حيطه نمايشنامه نويسي به شمار مي رود که در دهه 50 نوشته و روي صحنه تئاتر اجرا شد و موفقيت هاي زيادي کسب کرد. «مرگ بسي اسميت» ديگر درام او بود که به زندگي مرگ تصنيف خوان سياهپوستي اشاره داشت که قرباني تبعيض نژادي شده است. او بعد از نگارش و اجراي اين دو اثر در تئاتر، «روياي آمريکايي» را نوشت و در آن شکل کاريکاتورگونه و طنزآميز ولي تلخي از آمريکاي دهه 60 را تصوير کرد. او در نمايشنامه «آليس کوچولو» وجه تازه اي از هنر نمايشنامه نويسي خود را به معرض ديد مخاطبانش گذاشت چندان که برخي درباره اين کتاب معتقدند نويسنده به مدد چنين اثري و با استفاده از قلم شيوا و روان، اعتراض خود را نسبت به استفاده ابزاري از انسان معاصر اعلام مي دارد و به نوعي آسيب هايي که بر سر راه انساني که مي خواهد مدرنيزه و شهري شدن را تجربه کند مورد نقد قرار مي دهد. اجراي اين نمايش ها به اندازه کافي نمايشنامه نويس را در مجامع بين المللي به مخاطبان و منتقدان شناساند.
    
    عشق، نفرت، عشق
    با اين حال «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» در بين آثار نويسنده که به اجمال به آنها اشاره شد موفق تر از باقي کارها به نظر مي رسد. نکته جالب درباره اثر خواندن ترانه اي به اين نام است و در واقع پايان بندي و حسن ختام ديالوگ هاي زن و شوهري که بعد از سال ها زندگي با يکديگر در موقعيتي انتزاعي، خاطرات، خنده ها، گريه ها، نفرت ها و عشق هاي درهم تنيده سال هاي زندگي مشترک را به رخ يکديگر مي کشند، همين ترانه است:
    
    جورج خيلي آرام آواز مي خواند: کي مي ترسه از ويرجينيا ولف
    
    ويرجينيا وولف
    
    مارتا: من... مي ترسم... جورج... من... مي ترسم...
    
    (جورج آرام سرش را تکان مي دهد)
    
    (سکوت، صحنه اي متشکل از افراد بي حرکت و صامت)
    
    پرده مي افتد.( برگرفته از متن نمايشنامه
    
    درباره اثر «چه کسي از ويرجينيا وولف مي ترسد؟» نوشته ادوارد آلبي / مي ترسم جورج مي ترسم
    


 روزنامه وطن امروز، شماره 1072 به تاريخ 25/11/91، صفحه 7 (فرهنگ)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 2858 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه اقتصاد و تجارت نوين
متن مطالب شماره 3 (پياپي 40)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است