|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران91/12/7: امروز چنگ به دست كودكان نواخته مي شود
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6999
شنبه 27 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 5308 7/12/91 > صفحه 14 (موسيقي) > متن
 
      


امروز چنگ به دست كودكان نواخته مي شود
گفت وگوي ايران با فتانه شاهين، مدرس چنگ

نويسنده: زهرا لاجوردي نيا

هارپ يا چنگ، سازي است كه قدمتي بسيار در منطقه خاورميانه و به ويژه ايران دارد و آثار تاريخي و حجاري هاي موجود مهر تاييدي بر اين مساله است. در گردش روزگاران اين ساز از موسيقي ايران بازماند و رو به فراموشي گذاشت اما از چند سال پيش با عشق و تلاش تعدادي از هنرمندان اين ساز نيز در دايره توجه قرار گرفت و اكنون شاهد گسترش آموزش ساز هارپ به سنين پايين هستيم و فتانه شاهين نوازنده هارپ و سنتور كه از سال 85 فراگيري چنگ را در کنسرواتوار زوريخ آغاز کرد در اين زمينه تلاش بي شائبه اي داشته است. وي در سال 84 به دليل فعاليت هاي موسيقايي خود عنوان بانوي برتر موسيقي استان فارس را از آن خود کرد و براي معرفي موسيقي ايراني به اجراي کنسرت در کشورهاي فرانسه و سوييس اقدام كرده است. با وي به گفت وگو نشستيم تا از اين ساز بيشتر بدانيم.
    
    چنگ از جمله سازهاي قديمي ايران است اما چند سالي است كه نام آن را بيشتر مي شنويم. علت اين حضور كمرنگ چه بوده است؟
     همه اقوام ساكن در منطقه بين النهرين اين ساز را داشته اند و حتي در كشورهاي ديگر اين ساز در اندازه هاي كوچك وجود داشته است اما به دليل شرايط اجتماعي 400 سال پيش و شايد به دليل سختي نقل و انتقال اين ساز بزرگ كم كم به فراموشي سپرده شد. خوشبختانه اكنون در 70 تا 80 خانه ايران اين ساز گران حضور فيزيكي دارد و اين نويد رونق دوباره اين ساز است.
    
     چه عواملي باعث شد اين ساز به خانه هاي ايرانيان راه يابد؟
    از چند سال پيش ساخت اين ساز در ايران آغاز شد و مردم نسبت به آن آگاهي يافتند اما تعداد اين سازها زياد نبود و بعضاً استانداردهاي لازم را نداشتند، از اين رو براي اجراي برنامه آموزشي ام به كودكان چند دستگاه هارپ از ايتاليا خريداري كردم و اكنون بيش از 15 هنرجوي كودك 6 تا 11 سال دارم كه اين نويدي براي آينده موسيقي هارپ خواهد بود و مي توانيم اميدوار باشيم كه ايران 15 سال ديگر چندين نوازنده برجسته هارپ خواهد داشت.
    
     پس با اين توصيف روند پيشرفت هنرمندان كوچكتان اميدواركننده است.
    بله همين طور است كه مي گوييد و توانايي و استعداد اين هنرمندان كوچك به گونه اي است كه وقتي والدين سي دي چنگنوازي فرزندانشان را به هنرمندان اين ساز در خارج از كشور ارائه مي دهند، تعجب شان را برمي انگيزند و اين بازخوردهاي مثبت مرا در ادامه مسير دلگرم مي كند.
    
     اكنون كلاس هاي آموزشي اين ساز در برخي آموزشگاه ها داير است اما چرا پيش از اين هارپ نيز مانند ساير سازها از اين امكان محروم بود؟
     براي آموزش ساز هارپ چند فاكتور قابل توجه است؛ معلم كه در ايران وجود نداشت و ساز چنگ كه آن هم در ايران نبوده است.
    
     با توجه به كمبود نوازنده هارپ در ايران شما چه زماني و چطور نواختن اين ساز را آغاز كرديد؟
     از سال 65 آموزش موسيقي رديف دستگاهي را نزد مجيد کياني در رشته سنتور آغاز کردم و 7 سال پيش در كنسرواتوار زوريخ ثبت نام كردم و بعد از چند سال به ايران آمدم و همزمان با ادامه فعاليت و آموزش هايم در خارج از ايران با كمك يك آموزشگاه موسيقي، آموزش هارپ را به كودكان آغاز كردم و هم اكنون نيز 2 ماه يكبار به ايتاليا مي روم تا در امتحانات رويال آكادميك موسيقي شركت و گواهينامه هارپ را دريافت كنم.
    
     به نظر شما اين ساز چه زماني فراگير مي شود؟
    پيانو مدت زيادي در ايران به سختي به فروش مي رفت اما بعد از 30 سال اكنون در اكثر خانه هاي ايران يك پيانو وجود دارد كه اين زمان كمي است كه مي توان براي همه گير شدن يك ساز در نظر گرفت و خوشبختانه اين زمينه براي رشد و رواج ساز هارپ نيز وجود دارد.
     در خاورميانه ساز هارپ وجود ندارد و در حال حاضر ايران فعال ترين كشور در اين ساز است. به طور مثال زماني كه در ليبي براي اجرا دعوت شديم آنها ساز هارپ نداشتند و ما مجبور شديم هارپ را از ايتاليا بياوريم، در حالي كه اكنون در ايران كودكان به آموزش اين ساز روي آورده اند.
    
     پس ما در آينده نزديك از دعوت هارپ نوازان ارمنــستاني بي نياز مي شويم؟
    ايتاليا، فرانسه و آلمان از جمله كشورهايي هستند كه بيشترين نوازنده هارپ را دارند و هر كدام مكتب خاص خود را و با توجه به گذراندن دوره هاي آموزشي اين ساز در خارج از كشور سيلابست هاي من مطابق هنر روز دنياست و با اين زمينه اگر تلاش بيشتري در زمينه آموزش هارپ در ايران صورت گيرد، اركسترهاي ما ديگر مجبور نيستند از ارمنستان چنگ نواز بياورند و متاسفانه لوريس چكناواريان هرازگاهي براي اركستر سمفونيك نوازنده اين ساز را از ارمنستان دعوت مي كند.
    
     علاوه بر كلاس هاي آموزشي چه فعاليت ديگري براي گسترش استفاده از هارپ انجام داده ايد؟
     در تمام رپرتوارهايي كه براي آموزش و اجراي اين ساز تاليف مي شود درباره شيوه نواختن موسيقي فولكلور همه كشورها با هارپ وجود دارد اما موسيقي ايران از اين فضا محروم است و در جديدترين اقدام خود قطعات فولكلور ايران را براي هارپ انگشت گذاري و بازنويسي كرده ام كه قرار است بزودي به چاپ برسد، البته پيش درآمد و رنگ اصفهان پيش از اين در هارپ اجرا شده اما متاسفانه در صفحات كتاب هاي آموزشي وارد نشده است.
    
     آيا علاوه بر تهران در شهرستان هاي ديگر نيز كلاس هاي آموزشي داريد؟
    در تهران آموزشگاه پارس متعلق به ناصر نظر بزرگترين سرمايه گذاري موسيقي را روي كودكان انجام داده است و موسيقي كودك را با سازهاي مختلف در اين آموزشگاه داريم. در شيراز نيز كلاس هاي آموزشي هارپ داير است و در اقدام بعدي قرار است آموزش اين هنر در اصفهان و كرج پيگيري شود كه براي آغاز كار بسيار دلگرم كننده است و پس از چند سال با افزايش مدرسان هارپ مي توانيم شاهد گسترش اين هنر در ميان جوانان باشيم اما در حال حاضر امكانات لازم براي برگزاري كلاس هاي بيشتر را نداريم و آينده خوبي پيش روي اين ساز انتظار مي رود.
    
     بيشتر نوازندگان اين ساز زنان هستند. اين مساله اينطور به نظر مي رسد يا واقعاً هست و آيا دليل خاصي دارد؟
     هارپ ساز گراني است و به دليل ژستواليته(نوع گرفتن ساز) خاص آن كه بايد با ظرافت و ژست خاصي در فرم بدن و حركت باله وار انگشت ها نواخته شود، بيشتر زنان را به سوي خود جذب مي كند و كمتر مردان به اين ساز گرايش دارند. در امريكاي لاتين هارپ هاي كوچكي وجود دارد كه شيوه نواختن آن متفاوت با هارپ موجود در ايران است و از سوي مردان نيز مورد استفاده قرار مي گيرد، با اين حال اكنون در ايران مردان نيز به اين ساز روي آورده اند و مهدي طلايي از جمله نوازندگان چنگ قرار بود در جشنواره فجر نيز شركت كند كه به دليل مسايلي از اين فستيوال بازماند.
    
     درباره كتابي كه درباره آموزش نوازندگي هارپ ترجمه كرده ايد بگوييد.
    «من هــارپ(چنـــگ) مي نوازم»، كتاب مصوري است كه با موضوع آموزش چنگ دستي به كودكان از سوي گابريلابوزيو نوشته شده و روش عملي نواختن اين ساز را به كودكان بالاي 4 سال آموزش داده است و با توجه به حوزه فعاليتم اين كتاب را ترجمه كرده و از شهريور ماه از سوي انتشارت تصنيف وارد بازار شده است.
     گابريلاكتاب خود را در دو جلد يكي براي هنرجو و ديگري براي هنرآموز تاليف كرده و كتاب «من هارپ مي نوازم» نه تنها براي كودكان بلكه براي تمام كساني است كه مي خواهند براي نخستين بار آموزش اين ساز را آغاز كنند. در تصويرگري اين كتاب به صورت بنيادي به آموزش پوزيسيون صحيح پرداخته مي شود و كودك ابتدا با يك انگشت و به مرور با انگشتان ديگر به اجرا مي پردازد و در ايران كه هارپ ساز مهجوري است، اين كتاب مي تواند نقش مهمي در آموزش اين ساز داشته باشد.
    امروز چنگ به دست كودكان نواخته مي شود / گفت وگوي ايران با فتانه شاهين، مدرس چنگ
    


 روزنامه ايران، شماره 5308 به تاريخ 7/12/91، صفحه 14 (موسيقي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 1366 بار
    



آثار ديگري از "زهرا لاجوردي نيا"

  سرمايه گذار ها به ميدان مي آيند / نگاهي به مقوله ساخت سالن كنسرت، تئاتر و سينما از سوي بخش خصوصي
زهرا لاجوردي نيا، ايران 16/1/93
مشاهده متن    
  فصل خوب خانه سينما
زهرا لاجوردي نيا، ايران 15/12/92
مشاهده متن    
  احياي اركستر سمفونيك؛ تنگناها و راهكارها / تاملي بر تاسيس اركستر سمفونيك در ميزگرد اهالي موسيقي
زهرا لاجوردي نيا، ايران 5/12/92
مشاهده متن    
  رويكرد جشنواره، جوانگرايي است / حسن رياحي دبير جشنواره بين المللي موسيقي فجر در گفت و گو با ايران
زهرا لاجوردي نيا، ايران 30/11/92
مشاهده متن    
  رقابت نُت ها و نغمه ها در همنوايي بيست و نهم / آغاز جشنواره بين المللي موسيقي فجر از امروز
زهرا لاجوردي نيا، ايران 24/11/92
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه پيك توانا
متن مطالب شماره 3 (پياپي 70)، 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است