|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه وطن امروز91/12/8: فضاحت اسكار
magiran.com  > روزنامه وطن امروز >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 1446
پنجشنبه يكم آبان ماه 1393


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID5678
magiran.com > روزنامه وطن امروز > شماره 1081 8/12/91 > صفحه 1 (صفحه اول) > متن
 
      


فضاحت اسكار
اعلام جايزه بهترين فيلم 2013 آكادمي از سوي كاخ سفيد حيرت جهانيان را برانگيخت


هشتاد و پنجمين مراسم سالانه اعطاي جايزه اسکار روز گذشته در حالي به کار خود پايان داد که انتخاب فيلم ها و حقير شدن سينما در نحوه انتخاب آکادمي اسکار و اعلام بهترين فيلم از كاخ سفيد خبر از پايان سينما مي داد. خودمان را گول نزنيم ديگر از فيلم هاي بزرگ که در مراسم اسکار منتظر دريافت مجسمه طلايي بودند خبري نيست. بوي تعفن سياسي کاري عريان و آش شله قلمکار هنر سياست زده سبب تنزل از اين مراسم شده است. سينما پر شده از فيلم هاي سياسي متنوعي که تصوير مخدوشي از تاريخ ارائه مي کنند. ديگر از فيلم هاي عميق و ژرف خبري نيست؛ يک ذهن زيبا (A Beautif Mind)، دورافتاده هميشه دوست داشتني (Cast Away) ، مرثيه اي براي يک رويا(Requiem for a Dream)،پليس فاشيست دوست داشتني روز تمرين (Training Day)، عاشقانه رنگين شکلات (Chocolat) ، فيلم معترض و ضد جريان ترافيک (Traffic)، نگرش به جامعه ناهمگون امروز در فيلم تصادف (Crash)، عزيز ميليون دلاري (Million Dollar Baby)، 21 گرم، درباره اشميت (About Schmidt)، اقتباس (Adaptation) با آن لحن چارلي کافمني دوست داشتني اش، روايت آوانگارد فارگو (Fargo)، ويل هانتينگ نابغه فراموش اشدني (Good Will Hunting)، شکسپير عاشق (Shakespeare in Love)، رودخانه مي ستيک (Mystic River)تنها يک خاطره اند. امسال در مراسم اسکار جاي فيلم هاي بزرگي نظير آواتار(The Aviator)، ارباب حلقه ها(The Lord of the Rings)، ارباب و فرمانده (Master and Commander) کوهستان سرد (Cold Mountain)، دار و دسته نيويورکي
    (Gangs of New York) و گلادياتور (Gladiator) خالي بود. حتي بزرگ ترين فيلم هاي مطرح در آکادمي که در ليست انتظار براي دريافت جايزه بودند چاشني هاي سياسي پررنگي داشتند و در نهايت آرگويي جايزه گرفت که بسياري از کارشناسان سينما گرفتن اين جايزه سياسي را پيش بيني کرده بودند. راستي براي کساني که در يادداشت ها و مقالات و مصاحبه هايشان فضاي اسکار را هنري جلوه مي دهند و انتخاب آکادمي را بي ربط به حوزه سياست برمي شمرند بايد يادآوري کرد اگر فضاي سينما و جوايز آکادمي اسکار و جشنواره هايي مثل کن، ونيز و برلين تاکنون سياسي نبوده بار ديگر جايزه گرفتن غيرهنري ترين فيلم سال که نمي توان منکر نگاه هاي سياسي و محتوايي اش شد، عرصه هنر سينما را سياسي تر از گذشته نشان مي دهد. جايزه گرفتن فيلمي نظير آرگو سبب مي شود مديوم سينما حقير و کوچک شود. آرگو به معناي واقعي کلمه، سينما نيست. جوايز آکادمي اسکار را بايد عميق تر تحليل و بررسي کرد و سرنخ هايي را در آن يافت تا بي شک براي هزاران بار اين نتيجه را براي اصحاب رسانه روشن کرد که ارزش هاي آمريکايي، جبهه سياسي روز و علوم انساني و مفاهيمي از اين دست که در هر اثري يافت شود، آکادمي قطعا به آن فيلم راي خواهد داد. امسال در بخش فيلم هاي خارجي فيلم عشق (amour) آقاي ميشاييل هانکه جايزه گرفت و در گام نخست نشان داد نگاه آکادمي در بخش انتخاب فيلم گرايشات ايدئولوژيک ژرفي دارد. عشق دقيقا به چالش ها و گرفتاري هاي دوره پاياني زندگي، نفي اصالت زندگي و نگاه عميق فلسفي و پوچگرايانه سازنده اش کاملامشهود است و به دليل همين گرايشات است که ممهور به ايدئولوژي آکادمي هنرآمريکايي مي شود و الافيلم عشق از هيچ جايگاه متعالي و وارسته روايي و فرمي برخوردار نيست. عشق فيلم حقيرانه اي است که کاملااثري تلويزيوني است. پرواضح است که در اين مراسم ايدئولوژيک به فيلم NO (آرگوي شيليايي) توجه مي شود اما جايزه نمي گيرد و آکادمي سياست زده در بخش خارجي به ايدئولوژي هاي نورسيده توجه مي کند و اگر پاي فيلم هانکه در ميان نبود قطعا فيلم «نه» شيليايي جايزه مي گرفت. اهداي جايزه اسکار به دنيل دي لوئيس براي ايفاي نقش آبراهام لينکلن و اهداي مجسمه طلايي به اين بازيگر از احترام اعضاي آکادمي به ارزش هاي آکادمي خبر مي دهد. احياي ارزش هاي آمريکايي و زحمت اين بازيگر در نمايش اسطوره وار شخصيت لينكلن قطعا پاداشي نظير اسکار را به همراه خواهد آورد. مشخص است اعضاي آکادمي به خلاقيت فرمي دنيل دي لوئيس بازيگر در ايفاي اين نقش جايزه نداده اند اما به دليل باشکوه نشان دادن تصوير شانزدهمين رئيس جمهور آمريکاست که آکادمي لينکلن و دي لوئيس را تواما مي ستايد. طبيعتا اهداي اين جايزه تاثيرش در جامعه آمريکايي رسيدن به همدلي و اتحاد پايدار در شرايط بحران اقتصادي است. از سوي ديگر انتخاب «جنيفر لاورنس» براي فيلم «کتابچه بارقه اميد» به همان ايدئولوژي نوظهور آمريکايي بازمي گردد تا لاورنس را به عنوان الهه جنسي تازه هاليوود معرفي کند آنهم براي ايفاي نقشي که توسعه دهنده نگرش ليبرال نسبت به روابط جنسي است. بازهم نگاهي ايدئولوژيک در نوع جايزه اسکار آشکار مي شود، تا از لاورنس به خاطر نقشي تقدير شود که به فراگير شدن ليبراليسم اجتماعي کمک شاياني مي کند.
    
    تارانتينو همچنان مغضوب آکادمي
    اما تارانتينو و فيلم بسيار فوق العاده اش همواره از ديد آکادمي دور مي مانند. فيلم قبلي تارانتينو (لعنتي هاي بي آبرو) نيز به هجو ديدگاه هاي صهيونيستي مي پرداخت و مشخص است که آکادمي چنين ديدگاهي را لايق جايزه اسکار نمي داند. فيلم تازه تارانتينو (جانگوي رها شده) درباره سياهپوستي است که قدرت فراواني پيدا مي کند براي کشتن و از اين قدرت به شکل افراطي استفاده مي کند. فيلم اخير تارانتينو که درلايه هاي زيرين حاوي پيام هاي سياسي است تنها جايزه فيلمنامه آزاد و بازيگر نقش مکمل مرد را دريافت مي کند تا به نوعي حمايت از يک اثر سينمايي فاخر ناديده گرفته شود. در جانگوي آزاد شده قدرت و سلاح در دستان يک سياهپوست است که مي خواهد مسير تاريخ را تغيير دهد و فيلم به سادگي به فضاي کنوني جامعه آمريکايي طعنه مي زند.
    
    چرا منکر شويم !
    نمي توان منکر برداشت هاي سياسي اعضاي آکادمي اسکار شد اما اوج اين سياسي کاري به انتخاب فيلم نازل آرگو بازمي گردد. فيلمي که تصويري مخدوش از جامعه ايراني تازه انقلاب کرده نشان مي دهد. در يکي از ديالوگ هاي آرگو آمده است: «ما (منظور آمريکايي ها) يک عمر هر آنچه مي خواستيم کرديم و حالاتاوان عملکرد خود را پس مي دهيم.» اين نگاه چپ گرايانه و مقدمات ابتدايي رنج مردم از حکومت طاغوت، در واقع ژست اصلي فيلم است که نشان دهد فيلم مي خواهد روايتي واقعگرايانه از ايران نشان دهد اما شيطنت بزرگ فيلم را در متن و لايه هاي متنوع فيلم نمي توان ناديده گرفت. جنگ مفاهيم مطروحه در آرگو با انقلاب و حکومت سياسي ايران نيست بلکه اين جنگ به نوعي بافت اجتماعي ايران را هدف قرار مي دهد. در فيلمي که ضدايراني خوانده مي شود، تعبير ضدمردمي درباره اش شايسته تر است. در آرگو نشان داده مي شود، مردم ايران قبيله اي وحشي هستند که طالب کشتن و نابود کردنند و تغيير تنها با توحش برايش مصداق رهايي است. مفاهيمي که در واقع تيغ تند انتقاداتش را نخست به سمت پيکره اجتماعي ايران نشانه مي رود تا از دريچه انقلاب مردم را هدف قرار دهد. آکادمي اسکار جايزه فيلمنامه اقتباسي را تقديم آرگو مي کند در صورتي که اگر خاطرات توني مندز، مامور نجات را بررسي کنيم اين دروغ تاريخي مشخص مي شود که مردم انقلابي سال 58 در همه جا در نهايت ادب و احترام با آمريکايي ها برخورد مي کنند. کافي است براي پي بردن به اين مهم خاطرات مندز را که مرکز اسناد انقلاب اسلامي منتشر کرده بررسي کنيم تا دريابيم فيلم جعل و تحريف تاريخ را دستور کار قرار داده بويژه بخش مهمي از فيلم که آمريکايي ها در بازار حضور دارند و مردم به سوي آنان حمله مي کنند. در هيچ کجاي خاطرات مندز، مامور نجات 6 آمريکايي چنين رويدادي ثبت نشده است و منبع اقتباسي آرگو که مرجع ساخت فيلم است به روشني روز دروغ پردازي مي کند.
    
    هنر براي هنر چه صيغه اي است؟
    روشنفکران وطني سينه چاک اسکار، در نوشت ها و يادداشت هايشان سال ها براي اين فيلم و آن فيلم به خاطر نامزدي و ربودن مجسمه طلايي سينه دراني مي کنند و اسکار و جريان هاليوودي را سياسي نمي دانند. روز گذشته آرگو ضعيف ترين فيلم منتخب آکادمي جايزه بهترين فيلم را گرفت و در مقابل اين سياسي کاري، طيف سينه چاک اسکار چه پاسخي برايش خواهند يافت؟ فيلم ضد ايراني آرگو که در فرم و محتوا فيلم حقيرانه اي است و در مقايسه با ساير رقبايش فيلم کوچکي به شمار مي رود چرا بايد جايزه بگيرد. پيام سياسي مهمي از نحوه انتخاب اعضاي آکادمي برون مي تراود که ارزش هاي سياست آمريکايي در نحوه انتخاب جوايز آکادمي حتما لحاظ مي شود و مجموعه هاليوود و ساز و کار اسکار هيچگاه به محتوا جايزه نخواهند داد. شايد ديگر آكادمي از علني شدن اين مساله واهمه نداشته باشد كه در يك حركت عجيب، همسر رئيس جمهور آمريكا با ويدئوكنفرانس از كاخ سفيد جايزه بهترين فيلم امسال را اعلام مي كند.
    
    فهرست کامل برندگان جوايز اسکار 2013
    مراسم اعطاي جوايز اسکار 2013 در حالي برگزار شد که فيلم «زندگي پي» با کسب 4 جايزه، بيشترين درخشش را داشت. هشتاد و پنجمين مراسم سالانه اعطاي جايزه اسکار روز گذشته در سالن «دالبي تئاتر» لس آنجلس برگزار شد که مهم ترين اتفاق غيرمنتظره در آن، اعطاي جايزه بهترين فيلم به «آرگو» بود. نکته جالب درباره فيلم «آرگو» که روز گذشته وزير خارجه آمريکا برايش آرزوي موفقيت کرده بود، اينکه همسر باراک اوباما در پيام ويدئويي اين فيلم را به عنوان اثر برتر اعلام کرد. در جوايز امسال فيلم «زندگي پي» با 4 جايزه پيشتاز برندگان بود و پس از آن «بينوايان» و «آرگو» با 3 جايزه در رتبه دوم قرار گرفتند. در بخش بهترين بازيگر نقش اصلي مرد، «دانيل دي لوئيس» براي فيلم «لينکلن» جايزه اسکار را کسب کرد. در بخش بهترين بازيگر نقش اصلي زن، جنيفر لاورنس براي فيلم «کتابچه بارقه اميد» جايزه نفر برتر را دريافت کرد. در بخش بهترين کارگرداني، جايزه اسکار به آنگ لي براي فيلم «زندگي پي» اعطا شد. در بخش بهترين بازيگر نقش مکمل زن، آن هات وي براي فيلم «بينوايان» جايزه اسکار را گرفت. در بخش بهترين بازيگر نقش مکمل مرد، کريستوف والتز براي فيلم «جانگوي آزاد شده» جايزه اسکار را گرفت. در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي، «عشق» ساخته هانکه به عنوان بهترين اثر انتخاب شد. در بخش بهترين فيلمنامه اقتباسي، کريس تروي براي فيلم «آرگو» جايزه اسکار را دريافت کرد و جايزه اسکار بهترين فيلمنامه اصلي به کوئنتين تارانتينو براي «جانگوي آزاد شده» اعطا شد. در بخش بهترين انيميشن کوتاه، «مرد کاغذي» ساخته جان کارز اثر برتر معرفي شد. در بخش بهترين انيميشن بلند، فيلم «شجاع» ساخته مشترک مارک آندروس و برندا چامپن بهترين فيلم نام گرفت. در بخش بهترين فيلمبرداري، جايزه اسکار براي فيلم «زندگي پي» به کلوديو ميراندا رسيد. در بخش بهترين جلوه هاي ويژه، جايزه اسکار براي فيلم «زندگي پي» به بيل وستن هوفر و گوييلام روچرون اعطا شد. در بخش بهترين طراحي لباس، ژاکلين دوران براي فيلم «آنا کارنينا» جايزه اسکار را دريافت کرد. جايزه اسکار بهترين طراحي چهره به فيلم «بينوايان» رسيد. در بخش بهترين فيلم کوتاه اکشن زنده، «شيپور خاموشي» ساخته شاون کريستن جايزه اسکار را دريافت کرد. در بخش بهترين مستند بلند، «به دنبال مرد شکري» ساخته ماليک بنجلول بهترين اثر شناخته شد. در بخش ميکس صدا، اندي نلسون براي فيلم «بينوايان» جايزه اسکار را دريافت کرد. در بخش بهترين صدابرداري، جايزه اسکار مشترکا به دو فيلم «سقوط آسماني» و «سي دقيقه بامداد» تعلق گرفت. در بخش بهترين تدوين، «ويليام گلدن برگ» براي فيلم «آرگو» جايزه اسکار را دريافت کرد. در بخش بهترين موسيقي فيلم، ميشل دانا براي «زندگي پي» جايزه اسکار را گرفت و در بخش بهترين ترانه، جايزه اسکار به «سقوط آسماني» تعلق گرفت.
    
    
    فضاحت اسكار / اعلام جايزه بهترين فيلم 2013 آكادمي از سوي كاخ سفيد حيرت جهانيان را برانگيخت
    


 روزنامه وطن امروز، شماره 1081 به تاريخ 8/12/91، صفحه 1 (صفحه اول)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 148 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه جستار هاي سياسي معاصر
متن مطالب شماره 4 (پياپي 30)، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است