|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران91/12/23: پويان آزاده پژوهشگر موسيقي در خصوص ثبت ملي نت نويسي مرتضي خان مي گويد: پيانــوي استاد محـجوبي در راه جهاني شدن
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7004
پنج شنبه 2 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 5322 23/12/91 > صفحه 18 (موسيقي) > متن
 
      


پويان آزاده پژوهشگر موسيقي در خصوص ثبت ملي نت نويسي مرتضي خان مي گويد: پيانــوي استاد محـجوبي در راه جهاني شدن



مرتضي خان محجوبي نامي آشنا براي پيانو نوازان است و مي توان گفت پيانوي ايراني وامدار هنر ذاتي اين بزرگمرد عرصه موسيقي است. جواد معروفي از متاثران اين استاد به شمار مي رود كه توانسته شاگردان بسياري را در پيانوي ايراني به جامعه موسيقي كشور تقديم كند. پويان آزاده از جمله هنرمنداني است كه با يك واسطه نوه هنري مرتضي خان محسوب مي شود. وي تلاش كرد با تحقيق براي ثبت ملي نت نويسي مرتضي خان دين خود را نسبت به استاد و هنرش ادا كند و سرانجام اين اثر يازدهم بهمن ماه در همايش ثبت ملي ميراث معنوي در سمنان در زمره «ميراث معنوي ملي در خطر» ثبت شد. از اين رو با پويان آزاده، پيانيست، آهنگساز، پداگوگ و پژوهشگر موسيقي ايراني که پيشتر نيز به ثبت موسيقي سنگسر در فهرست ميراث معنوي ايران اقدام کرده بود به گفت وگو نشستيم تا از مراحل اين ثبت برايمان بگويد.
    
    جايگاه مرتضي خان محجوبي در موسيقي ايران كجاست؟
    مرتضي خان محجوبي متولد سال 1279 و وفات يافته در سال 1343 است. وي بنيانگذار پيانونوازي ايراني است به اين معني كه پيانو را به شيوه ايراني و متناسب با موسيقي اصيل ايراني كوك مي كرد و همانطور كه از سازهاي ايراني موسيقي اصيل ايران به گوش مي رسد وي پيانو را هم به اين صورت كوك مي كرد و نسل هاي بعد پيانو نوازان از جمله جواد معروفي از ايشان تاثير پذيرفته اند.
    
    درباره شيوه خاص نت نويسي ايراني مرتضي خان برايمان بگوييد.
    مرتضي خان محجوبي براي اينكه بتواند موسيقي را بهتر آموزش بدهد با شيوه خاص خود نت هاي آموزشي را ابداع كرد به گونه اي كه نت نويسي ايشان از راست به چپ است و تمام علايم مورد نياز از جمله سكوت، متر، ريتم و ... را در نت نويسي خود داشته و در اين شيوه هيچ خط حاملي وجود ندارد و تمام علايم نيز مشخص شده است و از اين رو آهنگسازي ايراني يا همان ملودي سازي بعد ديگر شخصيت هنري ايشان است.
    
    چه انگيزه اي از ثبت شيوه نت نويسي مرتضي خان داشتيد؟
    آذرميدخت ملك منصور معروف به خانم ركني از جمله بهترين شاگردان مرتضي خان محجوبي بوده است و بستگان نزديك ايشان نسخه هاي خطي حاوي نت هاي مرتضي خان را كه به دست ايشان نوشته شده بود رسماً در اختيار من گذاشتند و من نيز از آنجايي كه تحت آموزش هاي استاد معروفي با سبك پيانوي مرتضي خان آشنا و در اين زمينه كار كرده بودم و به بحث نت نويسي ويژه مرتضي خان علاقه داشتم و در كنفرانس هاي پيانوي اروپا راجع به نت نويسي هاي ايشان مقاله و سخنراني ارائه داده بودم، تمايل داشتم نت هاي اين استاد موسيقي ايران رنگ جهاني به خود بگيرد و از اين رو تحقيقاتم را براي ثبت ملي اين شيوه گسترده كردم.
    
    چه اقداماتي براي ثبت انجام داديد؟
    از سال 1373 به نت نويسي كلاسيك پرداختم و نخستين نت هايي كه از شاگردان وي به دست آوردم در سال 1376 بود و از آن زمان با راهنمايي علي تجويدي و پرويز ياحقي نت نويسي آثار محجوبي را به شيوه غربي انجام دادم و با اعتقاد به اينكه نت هاي مرتضي خان يك ميراث ملي است ثبت ملي شيوه نت نويسي اين نابغه موسيقي را به دفتر ثبت ملي ايران پيشنهاد دادم كه در آنجا نيز با اين تحقيق موافقت شد و پس از آن به مدت 4ماه به طور جدي به اين پژوهش پرداختم و اكنون قدم بعدي ثبت جهاني اين شيوه است كه پروژه ثبت ملي و جهاني آن به من واگذار شده است.
    
    آيا براي نت هايي كه از خانواده خانم ركني گرفته ايد برنامه اي داريد؟
    در نظر دارم پس از تهيه كتابي در خصوص آثار به جا مانده از مرتضي خان، نت هاي اهدايي از سوي خانم ركني را به موزه موسيقي اهدا كنم تا اين مساله از حوزه تخصصي موسيقي فراتر و به جامعه وسيع تري از علاقه مندان سرايت يابد.
    
    اين پرونده براي ثبت در سازمان ميراث فرهنگي چه مراحلي را پشت سر گذاشته است؟
    براي ثبت ابتدا بايد اثبات مي شد اسناد به دست آمده اصل و اصيل است و خانم ركني نيز از جمله بهترين شاگردان استاد بوده است و اينكه وي اولين بانوي پيانونواز به سبك ايراني بوده است. همچنين بايد مداركي را در خصوص اينكه مرتضي خان رديف هاي موسيقي ايراني را بسيار كامل براي وي نوشته و نت هاي موجود به دستخط اين هنرمند بزرگ است، ارائه مي شد. همچنين بايد اطلاعاتي درباره علايم داده مي شد. قابل توجه است بدانيد علايم پيانوي ايراني مثل ريز، سكوت، ريتم ها و مترها براي اكورت هاي دست چپ، تكيه ها و اشاره ها، كشش نت ها، ربع پرده ها و ... در اين شيوه نت نويسي ساخته شده است.
    
    هنرمندان غربي تا چه اندازه با پيانونوازي ايراني آشنا هستند؟
    پيانونوازي به سبك مرتضي خان و بر اساس نت هاي وي با نت ها و شيوه پيانونوازي در اروپا متفاوت است و من نيز در شب پيانونوازي ايراني در كلن و بسياري از كنسرت ها كوك پيانو را عوض كردم و به اين طريق قصد داشتم پيانونوازي محجوبي را به عنوان شيوه اي متفاوت به موسيقي جهان معرفي كنم و به دليل صداي متفاوت و گيرايي كه در شيوه كوك مرتضي خان به گوش مي رسيد، توجه هنرمندان غربي به آن جلب شد.
    
    در سيستم آموزشي ايران چه اندازه به آموزش پيانوي ايراني توجه مي شود؟
    متاسفانه ما به داشته هاي خود كمتر از دريافته هايمان از ديگران اهميت مي دهيم. هميشه به دنبال سيستم آموزشي اروپا هستيم و آنچه را در فرهنگ خود داريم به ديده تحقير مي نگريم و پيانونوازي ايراني نيز از اين نگاه هاي تحقيرآميز دور نمانده است. در دانشگاه و هنرستان موسيقي ويولن ايراني تدريس مي شود اما در زمينه پيانونوازي ايراني تحقيق علمي صورت نگرفته و اين شيوه رواج نيافته و كمتر به آن پرداخته مي شود. در ايران نوازنده پيانوي ايراني داريم اما تحقيقات علمي در اين زمينه انجام نمي شود در حالي كه يكي از دانشجويان آلماني ام تحقيقي راجع به پيانونوازي ايراني انجام داده و من نيز به عنوان استاد راهنما در اين زمينه وي را ياري كردم و اين حكايت از توجه هنرمندان و محققان غربي به هنرهايي است كه امروز در ميراث معنوي در خطر نوشته مي شود و بايد باعث بيداري ما گردد.
    
    اين شيوه چه تاثيري در موسيقي ايران داشته است؟
    مرتضي محجوبي براي فراگير كردن آموزش پيانونوازي، نت نويسي فارسي را كه گوياتر، سليس تر و آموزشي تر بود، ابداع كرد و هنرمندان بزرگي را به جامعه موسيقي معرفي كرد به گونه اي كه اكنون پيانوي ايراني سبك هاي متفاوتي دارد و از آن جمله سبك مرتضي خان محجوبي، سبك جواد معروفي و نيز سبك انوشيروان روحاني است. با اين حال پيانوي ايراني بيشتر به سبك ايراني- پاپ رواج دارد كه به استاد معروفي نزديك تر است.
    پويان آزاده پژوهشگر موسيقي در خصوص ثبت ملي نت نويسي مرتضي خان مي گويد: پيانــوي استاد محـجوبي در راه جهاني شدن
    


 روزنامه ايران، شماره 5322 به تاريخ 23/12/91، صفحه 18 (موسيقي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 515 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پژوهش هاي پولي - بانكي
متن مطالب شماره 37، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است