|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 در    جستجو:  
روزنامه جام جم91/12/27: پري هاي آسماني در زمين
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4057
پنج شنبه ششم شهريور ماه 1393



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 3657 27/12/91 > صفحه 8 (ويژه نوروز 92) > متن
 
      


پري هاي آسماني در زمين
سريال نوروزي شبكه 2 با نام «آب پريا» را مرضيه برومند ساخته است


مرضيه برومند، كارگرداني است كه از سينما و تلويزيون به عنوان يك ابزار آموزشي استفاده مي كند. قصه هاي تابه تا، خونه مادربزرگه، زير گنبدكبود، هتل، خودرو تهران 11 و كتابخانه هدهد همگي كارهايي هستند كه در آن دغدغه هاي اجتماعي برومند در آن به چشم مي خورد. در برخي از سريال هاي اين كارگردان، اثر واجد پيام هاي مشخص تري بوده است. مثلا«كتابخانه هدهد» روي هدف تشويق و ترغيب مردم به مطالعه و كتابخواني متمركز شده بود. برومند در جديدترين سريالش با عنوان «آب پريا» نيز چنين رويه اي را در پيش گرفته است.
    او اين بار مي خواهد درباره محيط زيست و عوامل تهديد كننده آن صحبت كند؛ البته اين موضوع در قالبي فانتزي و كودكانه بيان مي شود، يعني در داستان با چند پري آسماني مواجه هستيم كه به زمين آمده اند و از مشاهده آلودگي هاي آب و خاك رنج مي برند.
    آلودگي هوا مشكلي است كه ساكنان بيشتر شهرهاي بزرگ با آن دست و پنجه نرم مي كنند. اين معضل در سال هاي گذشته چند روز شهرها را تا مرز تعطيلي و بحران پيش برد. ساكنان شهرهاي بزرگ هميشه حسرت هواي پاك و تميز روستاها را مي خورند و آرزو مي كنند كه كاش مي توانستند همچون روستاييان هواي سرشار از اكسيژن ناب را وارد ريه هايشان كنند.
    سريال آب پريا از اين جهت اثري مهم و ارزشمند تلقي مي شود كه اين مجموعه داستاني دغدغه هاي بزرگسالان را با زباني كودكانه بيان مي كند و به كودكان آموزش مي دهد كه در جهت رسيدن به آرزوي محيط زيست پاك چه گام هايي بايد بردارند. از جمله ويژگي هاي متمايزكننده اين سريال موزيكال بودن آن است و اين كه در لابه لاي قصه از ترانه هاي شادي استفاده شده است. همچنين سريال در بخش جلوه هاي ويژه صحنه اي و يارانه اي حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.
    
    2 سال فراز و نشيب براي ساخت يك سريال فانتزي
    آب پريا در بين همه مجموعه هاي نوروزي سريالي است كه ساخت آن زودتر آغاز شده و زودتر هم به پايان رسيده است. مرضيه برومند، كار تصويربرداري سريال آب پريا را از دو سال پيش آغاز كرد. با توجه به اين كه زمان خاصي براي پخش سريال قطعي نشده بود عوامل گروه فرصت داشتند كه سر فرصت و با حوصله كار را براي بخش آماده كنند. كار ساخت موسيقي اين مجموعه از زمستان 90 آغاز شد و تا نيمه هاي سال 91 ادامه داشت. تصويربرداري اين سريال از سي ويكم تير 89 كليد خورد و در آخرين روزهاي فصل بهار سال 91 به پايان رسيد.
    آهنگسازي اين سريال را بهرام دهقانيار انجام داد كه در سريال هاي قبلي برومند نيز با او همكاري داشت. در اين سريال حدود ده ترانه خوانده شده كه يكي از آنها ترانه تيتراژ با شعري از سعدي است. مرضيه برومند در كارهايش به شعرهاي شاعران بزرگ سرزمين ايران اهميت زيادي مي دهد. اگر يادتان باشد در سريال كتابخانه هدهد، او شعري از حافظ را انتخاب كرده بود كه مطلعش اين بود: «اي هدهد صبا به سبا مي فرستمت/ بنگر كه از كجا به كجا مي فرستمت»در ديگر سريال هاي برومند هم شاهد ترانه هاي شنيدني بوده ايم مثل سريال «خونه مادربزرگه» كه در تيتراژش خوانده مي شد: «خونه مادربزرگه هزار تا قصه داره/ خونه مادربزرگه شادي و غصه داره»
    سريال آب پريا مضموني اجتماعي دارد و روايتي از حركت محيط زيست به سوي زوال را در قالب داستاني 17 قسمتي به تصوير مي كشد. آب پريا سعي دارد مردم را با منابع طبيعي و چگونگي حفظ محيط زيست اين آب و خاك آشنا كند. آب پريا در گروه كودك و نوجوان شبكه دو توليد شده است و شخصيت هاي اصلي آن هم نام هايي كودكانه دارند. آب پري، ابر پري و سبز ه پري سه خواهري هستند كه در يك داستان فانتزي ماجراهاي آب پريا را شكل مي دهند. هر سال در پايان زمستان اين سه خواهر به زمين مي آيند تا به استقبال بهار بروند، اما امسال آب پري نيامده و خواهرانش را نگران كرده است. پس از مدتي خواهران آب پري متوجه مي شوند كه او در دام ديو خشكسالي كه «آپوش» نام دارد، گرفتار شده است...
    البته اوايلي كه سريال كليد خورد، متني شاعرانه در توصيف قصه آن منتشر شد كه به اين صورت بود: چشمه ها و رودها دارند مي خشكند، گياهان تشنه اند، ابرها همه بيمارند، آسمان آبي زير غبار و دود پنهان شده، زمين به خاطر سنگيني زباله ها روي سينه اش، نفسش در نمي آيد. آپوش، اهريمن خشكي و پلشتي دوباره جان گرفته و آب پري را به اسارت خود در آورده است و...
    
    پرواز ارابه ها و ساخت قصري در آسمان
    نيما بانكي در خيلي از فيلم ها و سريال ها مثل الو! الو! من جوجوام، مهريه بي بي، ديگه چه خبر؟ و انفجار در اتاق عمل و شمس العماره به عنوان بازيگر يا عكاس حضور داشته است. او در سريال آب پريا مسئوليت اجراي جلوه هاي ويژه كار را عهده دار بوده است.جلوه هاي ويژه سينمايي (special effects) در صنعت فيلمسازي و سريال سازي به تصاويري گفته مي شود كه در زمان ساخت فيلم، ساخت آنها مشكل باشد. جلوه هاي ويژه را مي توان به دو دسته جلوه هاي ويژه رايانه اي و صحنه اي اجرا كرد.
    نيما بانكي كه مسئول اجراي جلوه هاي ويژه در سريال آب پرياست درباره تفاوت اين دو شيوه كار به جام جم مي گويد: در جلوه هاي ويژه ميداني عوامل متخصص اين كار در هنگام فيلمبرداري حضور دارند مثلاوقتي قرار باشد باران ببارد كاري مي كنند كه بازيگران واقعا خيس بشوند. قبلاماشين هاي آتش نشاني را سر صحنه مي آوردند و باران مصنوعي درست مي كردند، ولي الان به شيوه هاي ديگري كار مي شود؛ ولي جلوه هاي ويژه راياانه اي بعد از توليد اتفاق مي افتد. يعني بازيگران بازيشان را مي كنند و ديالوگ هايشان را مي گويند. ما در هنگام تدوين، نماها را به گونه اي بازسازي مي كنيم كه تصوير باران ديده شود.
    اين مجري جلوه هاي ويژه با بيان اين كه هم اكنون اين دو روش با يكديگر تركيب شده اند، توضيح مي دهد: اكنون در سينماي هاليوود مي بينيد كه يك قطره آب سر صحنه مي ريزد و در هنگام تدوين همان قطره بزرگنمايي مي شود. در اين شيوه دو روش جلوه هاي ويژه رايانه اي و صحنه اي با هم تركيب مي شود كه البته در سريال آب پريا نيز همين تركيب صورت گرفته است.
    از بانكي مي پرسم كه در كار آب پريا از هر شيوه چقدر استفاده شده كه او پاسخ مي دهد: نمي توان به صورت دقيق آمار داد؛ ولي حدود 40 درصد كارهاي ما ميداني و 60 درصد رايانه اي است. مثلادر يكي از سكانس ها مي بينيم كه ارابه اي پرواز مي كند. اين ارابه ساخت شده و در لوكيشن قرار داده شده است. نورپردازي هم انجام شده، بعد توسط رايانه، وزيدن باد و پرواز ارابه به كارهاي صحنه اي اضافه شده است.
    او كه آب پريا را يك سريال كاملافانتزي مي داند، مي گويد: تعريف من از فانتزي كاري است كه از داستان هاي اسطوره اي و افسانه اي استفاده كرده است. ما در اين سريال يك سري موجودات فرازميني را مي بينيم كه محل زندگي شان در آسمان است. اينها يك قصري در آسمان دارند كه زمان زيادي صرف ساختن آن شد.
    ما يك ماكت قصر را ساختيم و از نماي بيروني اش تصويربرداري كرديم. براي داخل قصر يك سوله اجاره و در فضايي نزديك به 2000 مترمربع دكور زده شد. پري ها در اين قصر پرواز مي كنند و به همين علت از هر سوله اي نمي شود، استفاده كرد.
    اين سينماگر در مقايسه جلوه هاي ويژه كارش با نمونه هاي خارجي مي گويد: در فيلم پارك ژوراسيك شما در كل مدت زمان اثر هشت دقيقه جلوه هاي ويژه رايانه اي مي بينيد در حالي كه آب پريا فقط در قسمت اولش 40 دقيقه جلوه هاي ويژه باراني دارد كه البته مقداري از آن در تدوين درآمده است.
    نيما بانكي و 22 نفر از اعضاي گروهش از روز قبل فيلمبرداري همراه سازندگان آب پريا بوده اند و كارشان روي سريال تا روزهاي پاياني سريال طول كشيده است. او مي گويد: تاكنون روي هيچ سريال ايراني اين حجم از كار جلوه هاي ويژه انجام نشده است. ما يك شخصيت به نام ابرك داريم كه مخلوطي از عروسك گرداني و جلوه هاي ويژه رايانه اي است. در هنگام تدوين، ما تمام عروسك گردان ها را حذف كرديم. من بعضي وقت ها به شوخي مي گفتم كه ما داريم نقش پاك كن را ايفا مي كنيم. يك جاهايي چيزهاي اضافه اي در كادر ديده مي شد كه مجبور به حذفش بوديم.
    
    ليلي رشيدي در نقش دختر ديو خشكالي
    
    از جمله بازيگران سريال مي توان به اميرحسين صديق اشاره كرد كه نقش استاد بهار را بازي مي كند. اين استاد بازنشسته دانشگاه از جمله شخصيت هاي غيرفانتزي سريال است كه به اقتضاي شغل و حرفه اش به حفظ محيط زيست كمك مي كند. سيامك صفري نيز در نقش «اپوش» ديو خشكسالي جلوي دوربين رفته است.در مجموع چهار پري در اين سريال حضور دارند كه هنگامه مفيد، سحرولدبيگي، آوا درويشي و بهناز جعفري نقش آنها را ايفا مي كنند. هنگامه مفيد برف پري قصه است و بهناز جعفري ابر پري را بازي مي كند. با توجه به اين كه بهناز جعفري را بيشتر در نقش زن هاي جدي و مقتدر ديده ايم ايفاي نقش او در قالب يك شخصيت كودكانه، مي تواند جالب باشد. سحر ولدبيگي، سبز پري قصه است و آوا درويشي در نقش آب پري جلوي دوربين رفته است.ليلي رشيدي (رشك پري) نيز نقش دختر اپوش يا همان ديو خشكسالي را بازي مي كند. امير ميرآقا (فيروز) خدمتكار خانه استاد بهار است و كارهاي خانه شان را انجام مي دهد.
    كازرون، درياچه پريشان، كلاردشت، جاجرود، دماوند تهران، فومن و ماسوله از جمله لوكيشن هايي بوده اند كه دوربين مرضيه برومند براي ضبط نماهاي جذاب به آنها سرك كشيده است. اين طور كه پيداست آب پريا لوكيشن هاي متعددي داشته و قصد دارد نماهايي از سراسر ايران را در خود بگنجاند.
    
    پري هاي آسماني در زمين / سريال نوروزي شبكه 2 با نام «آب پريا» را مرضيه برومند ساخته است
    


 روزنامه جام جم، شماره 3657 به تاريخ 27/12/91، صفحه 8 (ويژه نوروز 92)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 282 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

تبليغات

ترجمه

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
وطن امروز
 پيشخوان
فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامي
متن مطالب شماره 37، تابستان 1393را در magiran بخوانيد.

- مواضع و اقدامات آيت الله گلپايگاني درقبال سياست هاي حكومت پهلوي
- تاثير انقلاب اسلامي بر نظام بين الملل
و ...
 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1393-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.
 

 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655

فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!

توصيه می کنيم هنگام استفاده از اين سايت یه ويژه در هنگام جستجو از مرورگر IE استفاده کنيد.
 

تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است