آرشیو یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۵۱
دین و اندیشه
۱۲

گفت وگو مشاور دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور در گفت و گو باایران: اطلس فرهنگی مساجد کشور تدوین می شود

زهره سعیدی

صاحبی، مشاور دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور و مسئول کانون های مساجد استان تهران با بیان این که جلد نخست اطلس فرهنگی کانون های مساجد شهرستان های تهران تدوین شده و جلد دوم آن به زودی آماده خواهد شد، گفت: این اطلس شناسنامه فرهنگی یک شهرستان محسوب می شود و پایگاه های فرهنگی موجود در آن شهر یا شهرستان را معرفی می کند.

روح الله صاحبی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به این که اطلس فرهنگی کانون های مساجد با هدف تعریف هویت فرهنگی یک شهر یا شهرستان به لحاظ جغرافیایی و محتوایی ارائه می شود، گفت: جلد نخست این اطلس مختص شهرستان های استان تهران و جلد دوم برای شهر تهران است که در حال جمع آوری و تدوین است که در سه ماهه نخست سال جدید آماده و به مراکز فرهنگی، ادارات فرهنگ و ارشاد و کانون های فرهنگی هنری مساجد ارسال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: زمینه آماده سازی اطلس کانون های مساجد با راه اندازی پایگاه جامع اطلاعاتی از کانون های مساجد هزار مرکز فرهنگی در تهران فراهم شده است.

صاحبی با اشاره به این که یکی دیگر از اهداف تدوین اطلس فرهنگی، شناسایی مراکز پژوهشی، آموزشی و تحقیقاتی هر شهرستان است، گفت: در سطح استان تهران تاکنون هزار مرکز فرهنگی در جوار مساجد استان راه اندازی و در کنار آن هشتصد پایگاه مجازی نیز تشکیل شده است. پورتال فرهنگی که در قالب هشتصد وب در عرصه فرهنگی و در قالب افسران جنگ نرم فعال است، نقاط قوت مساجد محسوب می شود که متولی آن ائمه جماعات هستند.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت کتابخانه های کانون های فرهنگی مساجد به چه صورت است، گفت: آمار نشان می دهد که 370 کتابخانه در مراکز فرهنگی مساجد شهر تهران فعالند که این کتابخانه ها هرچند یک بار مورد تغذیه قرار می گیرند و کتاب هایشان افزایش و تجهیز و به لحاظ منابع مطالعاتی به روز می شوند.