آرشیو سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۷۱
بازار پول و سرمایه
۵

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:دستاوردهای تشکیل کنسرسیوم های تامین مالی

پس از گذشت 4 ماه از تشکیل کنسرسیوم های تامین مالی در ایران، این شیوه به سرعت جایگزین سایر روش های موجود برای تامین نقدینگی لازم بنگاه های اقتصادی شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان مطلب بالابه تشریح دستاوردهای ائتلاف تامین سرمایه ها در این حوزه پرداخت.

ولی نادی قمی با بیان اینکه تشکیل کنسرسیوم های تامین مالی سابقه طولانی در جهان دارد، خاطرنشان کرد: در این کنسرسیوم ها گروهی از نهادهای مالی واجد شرایط عرضه اوراق بهادار بدهی و سهام را به سرمایه گذاران بر عهده می گیرند. در ایران هم در راستای توسعه ابزارهای مالی و استفاده بهینه از این ابزارها و متعاقب آن منتفع شدن ذی نفعان، کنسرسیوم تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی شکل گرفت.

وی مهم ترین مزایای تشکیل این کنسرسیوم ها را در امکان تعهد تامین حجم بالایی از سرمایه و منابع مورد نیاز متقاضی، مدیریت ریسک انتشار اوراق و تسهیم آن بین اعضا، استفاده از شبکه وسیع بازاریابی و مشتریان و اعضا و همچنین انتقال و تسهیم دانش و تجربه دانست.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه کنسرسیوم تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی با پیشگامی مدیر کنسرسیوم شکل می گیرد، گفت: عضو پیشگام در اغلب اوقات بیشترین تعهد را ایفا می کند که در قبال آن ریسک و بازده بالاتری عاید وی می شود.

وی در توضیح چگونگی تشکیل نخستین کنسرسیوم تامین مالی در ایران گفت: نخستین کنسرسیوم تعهدپذیره نویسی اوراق بهادار مبتنی بر بدهی در بازار سرمایه ایران با مدیریت شرکت تامین سرمایه نوین شکل گرفت، به طوری که جهت تعهدپذیره نویسی اوراق مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با حجمی معادل چهار هزار میلیارد ریال، نخستین کنسرسیوم تعهدپذیره نویسی اوراق بهادار مبتنی بر بدهی را با همکاری شرکت تامین سرمایه امین و شرکت تامین سرمایه سپهر در اسفندماه 1391 تشکیل داد.

نادی قمی در پایان درباره اهمیت ائتلاف تامین سرمایه ها برای فعالیت در حوزه بزرگ تامین مالی در کشور گفت: بدیهی است هم افزایی و همکاری هرچه بیشتر بین شرکت های تامین سرمایه، امکان بهره گیری از ظرفیت ها و توانگری مالی همه شرکت های تامین سرمایه، تسهیم ریسک بین اعضا در کنار عمق بخشیدن به بازار سرمایه از مزایای تشکیل چنین کنسرسیوم هایی به شمار می رود.