آرشیو شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۰۴۸۹
اخبار اقتصادی
۴

یک مسئول: نرخ زعفران ایرانی یک پنجم متوسط جهانی است

رئیس شورای زعفران گفت: متوسط قیمت زعفران در بازارهای اروپایی بیش از 6000 دلار در هر کیلو است اما زعفران ایرانی به دلیل صادرات فله ای و کیفیت پایین کیلویی 1200 دلار در بازار جهانی عرضه می شود.

فرشید منوچهری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: عدم ثبات قیمت زعفران یکی از عوامل تهدید برای این محصول است اما باید قیمت زعفران به گونه ای در بازارهای جهانی تثبیت شود که بتوان آن را کیلویی 2000 تا 2500 دلار به فروش رساند که قیمت منطقی برای زعفران ایرانی به شمار می رود.

وی با بیان این که زعفران جزو معدود محصولات کشاورزی است که بیش از 90 درصدارزش بازرگانی آن به جیب کشاورزان می رود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت زعفران در بازارهای داخلی به کیلویی 4میلیون تومان رسیده است.

رئیس شورای ملی زعفران عنوان کرد: برای بهبود و تثبیت جایگاه زعفران ایرانی در بازارهای جهانی باید تهدیداتی مانند صادرات فله ای و با کیفیت پایین، نبود ثبات قیمت و کمبود منابع مالی را از پیش رو برداشت.

منوچهری ادامه داد: با وجود اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است اما اثرگذاری قابل قبولی در بازارهای جهانی ندارد و این یکی از بزرگترین تهدیدهایی است که بر سر راه زعفران ایرانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: صادرات فله ای و بدون شناسنامه زعفران باعث می شود تا این محصول به نام دیگر کشورها مانند اسپانیا به بازارهای هدف جهانی صادر شود که تهدیدی برای زعفران ایرانی در بازارهای صادراتی به شمار می رود.

رئیس شورای ملی زعفران پایین بودن کیفیت زعفران رایکی دیگر از عوامل تهدیدکننده این محصول استراتژیک برشمرد و عنوان کرد: باوجود این که شورای ملی زعفران طرح بهبود کیفیت و شناسنامه دار کردن زعفران را از دو سال گذشته مطرح کرده و تاکنون اقدامات مناسبی برای اجرای آن انجام داده است اما وزارت جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از این طرح نکرده و در حال حاضر شاهد بی نتیجه ماندن این طرح هستیم.