آرشیو پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۳
آتیه
۲۰
تشکل های غیردولتی

لزوم مشارکت فعال نابینایان در عرصه های کار و تولید

صادق دهقان

در نشست واکاوی نقش روزنامه ایران سپید در چالش های پیش روی تشکل های نابینایی کشور، بر مشارکت فعال نابینایان در تشکل های نابینایی و پیگیری و انعکاس مطالبات این قشر از طریق رسانه ها به نهادهای مسئول تاکید شد. علیرضا محمدبیگی نیا در این نشست که با حضور تعدادی از نابینایان، نمایندگان تشکل های نابینایی و شرکت های تولید فناوری رایانه ای ویژه نابینایی و کم بینایی در موسسه فرهنگی و مطبوعاتی برگزار شد، تصریح کرد: تشکل های نابینایی تنها با حضور فعالانه نابینایان می توانند به اهداف خود نایل شوند. نابینایان نباید صرفا به عضویت در این تشکل ها بسنده کرده و در فعالیت های آنها منفعلانه عمل کنند. وی افزود: تشکل ها و نهادهای مربوط به نابینایان صرفا به این توانمندی جهت داده و آنها را در مسیر مثبت قرار می دهند؛ در غیر این صورت این توانمندی نه تنها اثربخش نیست، بلکه ممکن است نتایج معکوسی به بار آورد. بیگی تاکید کرد: دیگر مطالبات نابینایان از حوزه مسائل معیشتی صرف فراتر رفته و ما خواستار تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و سیاسی کشور هستیم. وی افزود: جامعه نابینایان ایران می خواهد دوشادوش دیگر اقشار کشور در گردش چرخ های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور سهیم باشد.

وی توضیح داد: نابینایان هم عضوی از خانواده بزرگ ایرانیان بوده و همانند سایر اقشار در مشکلات جامعه سهیم و خواهان پیشرفت و تعالی کشور هستند. وی ادامه داد: درخواست نابینایان برای مناسب سازی فناوری ها و امکانات مورد نیاز جامعه نابینایی کشور با این منظور مطرح می شود که همراه با سایر اقشار راحت تر در مسیر پیشبرد اهداف کشور حرکت کنند.

مدیرمسئول ایران سپید با اشاره به این که اگر زمینه اشتغال نابینایان فراهم شود، عزت نفس آنها حفظ خواهد شد، گفت: نابینایان در این صورت هم می توانند هزینه های خود را تامین کرده و هم قادر به تهیه نیازهای اساسی خود و تشکیل خانواده خواهند بود. محمد بیگی نیا خاطرنشان کرد: ارائه مستمری و کمک های ناچیز مالی به نابینایان ارزش تلقی نمی شود بلکه ما باید با اقدامات ارزش آفرین، بستری فراهم آوریم که نابینایان خود قادر به تامین هزینه های خویش باشند.