آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
میراث
۱۵

افجه، بهشتی درهمین نزدیکی

طبیعت رویایی

لیلا عرفاتی

کوله بارت را جمع کن تا با هم راهی بهشتی شویم در میان دود، بهشتی که همین نزدیکیست، حوالی شهر شلوغ و پر دود تهران که مردمانش در پیچ و خم روزمرگی ها گم شده اند، درست انتهای لواسان روستایی است که آبی آسمانش، هوایش و مردمانش تو را با خود به رویاها می برد. اگر دوست داری یک روز دور از همه دغدغه های شهرنشینی اولین صبح بخیرت را به خورشید بگویی و ریه هایت را پرکنی از اکسیژن ناب، قدم به روستای زیبای افجه بگذار تا برای چند ساعت در کوچه پس کوچه های سرسبزش روحت تازه شود.

افجه که زیاد هم از پایتخت نشینان دور نیست، روستایی است با جاذبه های رویایی، آب و هوایی عاری از دود و رنگ هایی که چشمانت را خیره می کند. برای رسیدن به این بهشت باید از اتوبان شهید بابایی و جاده لشگرک عبور کنید و خودتان را به لواسان برسانید، بلوار زیبای گلکاری شده را مستقیم ادامه بدهید. به

دو راهی که رسیدید به سمت چپ تغییر مسیر بدهید، پس از طی کردن حدود 8 کیلومتر به روستای افجه خواهید رسید. روستایی با جاذبه هایی طبیعی و بناهای معروفی که هر کدام به تنهایی دنیایی از زیبایی را به چشمان شما هدیه می کنند.اینجا بهاری بی نظیر، تابستانی دل انگیز و خنک و مردمانی ساده و صمیمی دارد. باغ ها و مزارع کشاورزی بخش اعظم روستا را تشکیل می دهند. خانه های روستاییان از رنگ و بوی خاصی برخوردار است، البته در بعضی قسمت ها خانه های قدیمی جای خودشان را به ویلاهای مجلل و زیبا داده اند، این تغییرات ظاهر روستا را تغییر داده است، اما نتوانسته چیزی از زیبایی افجه بکاهد. ساکنان افجه که با لهجه مازندرانی تکلم می کنند هر روز با طلوع خورشید به قوت زانوهایشان تکیه زده و با یک یاعلی شروع به کار می کنند و با خداحافظی خورشید به خانه هایشان باز می گردند. تقریبا همه ساکنان این روستا روزی خود را از خاک می گیرند. غلات و بنشن از محصولات عمده کشاورزی و گردو، زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو از محصولات باغی این روستاست.

حال که قدم به این بهشت زیبا گذاشتید سری هم به محله چراغان و بافت تاریخی و دیدنی اش بزنید تا هم از تماشای

کوچه پس کوچه هایش لذت ببرید و هم سقاخانه ابوالفضل(ع) را از نزدیک ببینید. این سقاخانه و درخت چنار 400 ساله ای که کنارش است از شهرت زیادی برخوردار است.