|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد92/4/2: گالري ها زير سايه انتخابات
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4386
سه شنبه 21 خرداد 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2709 2/4/92 > صفحه 11 (تجسمي) > متن
 
      


گالري ها زير سايه انتخابات
بررسي فعاليت هاي تجسمي در فصل بهار

نويسنده: مريم رهنما


    مهم ترين نمايشگاه برگزار شده در خرداد ماه نمايشگاه آثار قاسم حاجي زاده در گالري ماه بود كه هنوز هم، تا اوايل تيرماه ادامه خواهد داشت. قاسم حاجي زاده سال گذشته، پس از سال ها به ايران بازگشت و نخستين نمايشگاهش بعد از حدود 30 سال را در گالري اثر به نمايش گذاشت. استقبال قابل توجهي كه از اين نمايشگاه به عمل آمد باعث شد تا او بعد از گذشت يك سال دومين نمايشگاهش را نيز در تهران، اين بار در گالري ماه برگزار كند
    مطابق يك سنت قديمي، از زمان باز شدن نخستين گالري ها در تهران تاكنون، گالري ها از ابتداي تابستان تعطيل مي كنند. از سال هاي دهه 1320 و 1330 تهراني هاي عياني، در فصل گرم سال به ييلاق اطراف تهران مي رفتند و به همين دليل گالري ها هم كه چشم به اين طبقه داشتند، تعطيل كردن را به كار كردن ترجيح مي دادند. اين سنت تا زمان ما، تا همين امروز هم ادامه دارد و گالري ها از ابتدا يا ميانه تابستان كار را تعطيل مي كنند تا ابتداي فصل پاييز كه هم دانشكده هاي هنري باز مي شوند و هم خريداران به تهران بازمي گردند. تعطيلي 15 روزه ابتداي سال هم سنتا فصل بهار را به فصول مرده گالري داري در تهران تبديل مي كند، چنانچه به جز يكي، دو گالري، باقي گالري ها لااقل تا ابتداي ارديبهشت ماه تعطيلي را به بازگشايي ترجيح مي دهند. همين الان كه اين گزارش را مي خوانيد، بسياري از گالري ها وارد تعطيلات تابستاني شده اند، امسال كه آغاز ماه مبارك رمضان به آخر تيرماه افتاده است، روند تعطيلات تسريع شده است. به اين ترتيب امسال بايد منتظر تعطيلاتي طولاني تر بود، تعطيلاتي كه تا حداقل دو ماه به طول مي انجامد. اما از ابتداي امسال، مساله برگزاري انتخابات رياست جمهوري هم بر فضاي هنري ايران تاثير گذاشته بود و به طور طبيعي بر وضعيت فروش آثار تاثير مي گذاشت. سال 1392 در عين حال با توقف انتشار راهنماي گالري ها همراه شد، كتابچه يي كه با پيشگامي گالري آن در ميانه سال 1390 منتشر مي شد و رايگان در اختيار تماشاچيان گالري ها قرار مي گرفت و هر چند تاثير زيادي بر بينندگان مي گذاشت ولي در ابتداي امسال به واسطه افزايش قيمت كاغذ و هزينه چاپ، كلاكنار گذاشته شد تا شايد روزي دوباره انتشارش را از سر بگيرد.
    به عادت هرساله، گالري طراحان آزاد در بازگشايي، پيشقدم بود. اين گالري در نخستين جمعه بعد از تعطيلات دو هفته يي نوروز، نخستين نمايشگاهش در سال 1392 را افتتاح كرد. نمايشگاه «جاناتان، مرغ دريايي» مجموعه آثار منصور رفيعي در روز جمعه 16 فروردين ماه افتتاح شد و به مانند همه نمايشگاه هاي گالري طراحان آزاد به مدت يك هفته، در معرض تماشاي عموم بود. در حالي كه بيشتر گالري ها در طول چند سال گذشته، هر نمايشگاه را در 10 روز برگزار مي كنند، دو گالري طراحان آزاد و گلستان همچنان سنت نمايشگاه هاي 5 روزه خود را حفظ كرده اند. تفاوت امسال در تاريخ بازگشايي بود، در حالي كه طراحان آزاد از همان نخستين هفته پايان تعطيلات، اقدام به برگزاري نمايشگاه كرد، گالري گلستان ترجيح داد، دو هفته صبر كند و نخستين نمايشگاهش را در روز جمعه 30 فروردين ماه افتتاح كند. نمايشگاه عكس هاي عزيز ساعتي با عنوان «با كيميايي در تهران» در عين حال يكي از مهم ترين نمايشگاه هاي سه ماهه اول سال 1392 بود. اين نمايشگاه سومين نمايشگاه متوالي عزيز ساعتي بود، او كه در طول سال هاي دهه 1350 و 1360 به عنوان عكاس فيلم با چند تن از مهم ترين فيلمسازان ايران كار كرده بود، در طول سه سال اخير، عكس هاي فيلم هايي را كه با سه فيلمساز بزرگ سينماي ايران كار كرده بود به نمايش گذاشت. نمايشگاه عكس هاي فيلم هاي علي حاتمي در سال 1390 در گالري شماره 6 به نمايش گذاشته شد، سال بعد، در پاييز 1391، نمايشگاه دوم، مجموعه عكس هاي فيلم هاي بهرام بيضايي در گاري آريا به نمايش درآمد و سومين نمايشگاه با فاصله يي حدود 6 ماه، از نمايشگاه عكس هاي فيلم هاي بهرام بيضايي، در گالري گلستان در معرض ديد عموم قرار گرفت. شهرت عكاس از يك سو، اهميت فيلم ها و فيلمسازاني كه او با ايشان همكاري كرده بود و قيمت منطقي عكس ها باعث شد كه هر سه نمايشگاه، بسيار موفق باشند و كمتر اثري، فروش نرفته، روي دست عكاس و گالري دار بماند.
    در همين روز گالري راه ابريشم نيز نخستين نمايشگاهش را در سال برپا كرد. نمايشگاه گروهي عكس با عنوان «مرد» نام نخستين نمايشگاه گالري راه ابريشم در سال جديد بود تا معلوم شود كه در ابتداي سال 1392 بيشتر گالري ها نمايشگاه عكس را بهترين گزينه براي افتتاحيه ترجيح مي دهند. يكي از استثناها نخستين نمايشگاه گالري آتبين در سال 92 بود. اين گالري هم كه تاريخ 30 فروردين ماه را براي آغاز كار خود در نظر گرفته بود، كار را با نمايش دادن نقاشي هاي مينا موسوي پور شروع كرد. گالري آتبين سال هاست كه كوشيده به دور از جنجال ها و حواشي، از معدود گالري هايي باشد كه بر هنرمندان جوان تاكيد و آثار آنها را معرفي كند.
    دو، سه گالري در دومين هفته بعد از تعطيلات كار خود را در سال 1392 آغاز كردند. گالري شيرين، به عنوان مثال نخستين نمايشگاهش را در تاريخ 23 فروردين ماه افتتاح كرد و آثار نقاشي نسيم ميرزايي را به معرض ديد عموم گذاشت، گالري هما نيز همين روز را براي بازگشايي انتخاب كرد و نمايشگاه آثار عمو سليم را در روز 23 فروردين افتتاح كرد. گالري اثر هم به مانند گالري گلستان روز 30 فروردين را براي بازگشايي انتخاب كرد و آثار گلنار طبيب زاده با عنوان «جعبه پاندورا» را در اين روز به تماشاي عموم گذاشت. گالري سيحون هم كارش را در همين روز با به نمايش گذاشتن يك نمايشگاه گروهي مجسمه با عنوان «شش به علاوه يك» آغاز كرد. اين گالري كه پس از فوت مدير بنامش، مرحوم معصومه سيحون بلاتكليف بود، اينك با مديريت فرزند او، نادر سيحون فعاليتش را گسترش داده است تا همچنان قديمي ترين گالري فعال تهران بماند. در حالي كه گالري هايي مثل آران، اعتماد، آن و ماه، ترجيح دادند كه كلادر فروردين ماه تعطيل بمانند و كار خود را از ابتداي ارديبهشت ماه آغاز كنند. گالري ماه در حالي نخستين نمايشگاهش را روز 6 ارديبهشت افتتاح كرد كه آثار مهدي فرهاديان، هنرمند جوان، را در دوبي به نمايشگاه گذاشته بود. هنرمند خوش آتيه يي كه خيلي زود به شهرت و محبوبيت رسيد و نشان داد كه به خاطر دقت و سليقه اش بايد انتظار موفقيت هاي فراواني را برايش داشت. نخستين نمايشگاه گالري ماه در فروردين ماه آثار نقاشي عسل فلاح و مجسمه هاي عادله فرزين در بود.
    گالري آن هم در همين روز با نمايش دادن آثار نفيسه عمران با عنوان «همپاشي» كارش را در سال 92 آغاز كرد. دو گالري آران و اعتماد هم همين تاريخ را براي افتتاح نخستين نمايشگاه شان در ابتداي سال انتخاب كردند. نمايشگاه آثار هادي علي جاني در گالري آران در اين نخستين هفته ارديبهشت افتتاح شد و آثار الناز فرج اللهي نيز در همين روز در گالري اعتماد به روي ديوار رفت. گالري بوم نيز كه در سال 1391 كارش را آغاز كرده بود در همين روز 6 ارديبهشت، دومين نمايشگاهش را افتتاح كرد، اين گالري بزرگ كه سال گذشته اقدام به نمايش آثار عباس كيارستمي كرده بود دومين نمايشگاهش را به نمايش آثار نصراالله مسلميان اختصاص داد. فضاي بزرگ اين گالري مناسب نمايش دادن آثار بزرگ است و در هر دو نمايشگاهي كه تاكنون برگزار كرده است از اين قابليتش استفاده كرده است، چه ابعاد آثار عباس كيارستمي و نصرت الله مسلميان بزرگ است و گالري اي به ابعاد گالري بوم مي خواهد. گالري محسن هم ترجيح داد تا در همين روز آغاز به كار كند.
    اما ارديبهشت ماه سال 92 زمان برگزاري مهم ترين نمايشگاه هاي سه ماهه اول امسال بود، در حالي كه رخوت حاصل از تعطيلات طولاني ابتداي سال به تدريج از بين مي رفت و هنوز تب و تاب انتخابات در كشور آغاز نشده بود، بهترين فرصت براي گالري ها و هنرمندان فراهم مي شد تا نمايشگاه هاي مهم ترشان را افتتاح كنند. گالري هور به عادت هر ساله، كارش را در ابتداي سال با نمايشگاه آثار حسين علي ذابحي شروع كرد. حسن علي ذابحي از آن دست هنرمندان كم سروصدايي است كه به دور از هياهو، سال هاست كار مي كند و تقريبا به طور مدام، هر ساله آثار جديدش را به نمايش مي گذارد، الان چند سالي مي شود كه او گالري هور را براي به نمايش گذاشتن كارهاي جديدش در نظر گرفته و كارهايش را در اين گالري به تماشا مي گذارد: امسال نيز او مجموعه جديد كارهايش را در گالري هور به نمايش گذاشت. او هر چند كمتر تغيير سبك مي دهد و آثارش كم و بيش تكرار يك تكنيك با شيوه يي يكسان است ولي به واسطه طنازي اش كمتر بيننده را خسته مي كند و با عنوان هايي كه براي نقاشي هايش انتخاب مي كند، بيننده را مشتاق از تابلويي به تابلوي بعدي هدايت مي كند.
    دو گالري شيرين و هما كه فعاليت هاي مشترك فراواني با هم دارند در تاريخ بيست ارديبهشت ماه آثار طراحي فريد الدين را به طور مشترك به نمايش گذاشتند. اين طراح جوان نشان داد كه ذهن خلاقي دارد و به نظر مي رسد كه چه راحت با ابزارش كار مي كند و آثاري دوست داشتني خلق مي كند، دستش هنگام كار كردن به راحتي خط مي گذارد بي آنكه به نظر برسد، آثار او سرخوش مان مي كند چون به همان سادگي اي كه هنرمند خط مي گذارد، ذهن ما هم در مقابل هر كار تخيل مي كند و چشم هم به تعقيب كردن خطوط مشغول مي شود و مي گذارد تا هر خط به راحتي با ذهن مان بازي كند و نگاه مان را هدايت كند. در ارديبهشت ماه گالري راه ابريشم، آثار بابك كاظمي را به نمايش گذاشت. بابك كاظمي از آن دست عكاساني است كه هنوز بي توجه به جريانات معاصر عكاسي كارش را پيگيري مي كند و به شيوه هاي سنتي عكاسي، از عكاسي مستند گرفته تا تك چهره بوم نگاري وفادار است و در حالي كه بيشتر عكاسان ترجيح مي دهند اين روزها از عكس به مثابه يك رسانه استفاده كنند، او هنوز از شيوه هاي سنتي و كاربردهاي اوليه عكاسي استفاده مي كند، فرصتي كه در روزگار ما غنيمتي است گرانبها. گالري آران هم در ارديبهشت ماه آثار بهرنگ صمدزادگان را به نمايش گذاشت. اين هنرمند جوان در طول اين سال هاي گذشته، بيشتر توان خود را مصروف فعاليت هاي نظري در حوزه هنر كرده است و به ترجمه، تاليف و تدريس هنر پرداخته است و كلاس هاي متعددي براي علاقه مندان برگزار كرده است. به نظر مي رسد كه فعاليت هاي نظري او بر آثار هنري اش هم تاثير گذاشته است و او را به سمت به كارگيري نظريه در خلق آثار هنري سوق داده است، چنانچه بيشتر آثار او واكنشي به نظريات هنري و رخداد هاي سياسي/اجتماعي است.
    گالري اعتماد هم در ارديبهشت، نمايشگاهي از گزيده آثار شهريار احمدي را به نمايش گذاشت. اين هنرمند جوان در طول همين چند سال گذشته بسيار مورد توجه قرار گرفته است. آثار او چشمگيرند. سليقه رنگي اين هنرمند بسيار گيراست و بيشتر آثارش بيننده را در مقابل مجموعه يي زيبا از رنگ ها قرار مي دهد. او در آثارش به سراغ نگارگري ايراني مي رود و آثار اين هنرمندان بزرگ را بازآفريني مي كند. در آثار بزرگش معمولابيننده در مقابل مجموعه يي بي بديل از رنگ پردازي هاي زيبا قرار مي گيرد و از ديدن تركيب بندي هاي بزرگ به شگفت مي آيد. همين شيوه كاري اش باعث شده كه او در بازار هنر هم موفق ظاهر شود و بسياري از آثارش در حراجي ها به فروش برسند. نمايشگاه گزيده آثارش در گالري اعتماد در عين حال يكي از موفق ترين نمايشگاه ها در سه ماهه اول امسال بود و بيشتر آثارش در اين نمايشگاه به فروش رفتند.
    نمايشگاه آثار گلنار طبيب زاده هم در طول ارديبهشت در گالري اثر براي تماشاي عموم بر ديوار بود. او هم از هنرمندان جوان و كم و بيش شناخته شده معاصر است. چنانچه ذكر شد، او در نمايشگاه آخرش به سراغ افسانه پاندورا و جعبه اش رفته بود. در بعضي آثار او موفق ظاهر مي شد، ولي در بعضي ديگر از آثار به نظر مي رسيد كه غلبه موضوع بر خلاقيتش تاثير گذاشته بود و او را به سمت و سويي سوق داده بود تا در مقابل بوم راحت نباشد و به تخيلش اعتماد نكند و به همين دليل در بسياري از آثار به نظر مي رسد كه او مي كوشد، منظورش را توضيح دهد.
    در همــــان نخستين هفته ارديبهشت، راميار منوچهرزاده و علي ناجيان، نمايشگاه مشترك شان را با عنوان «دومينو» در گالري راه ابريشم به نمايش گذاشتند. راميار منوچهرزاده، جدا از فعاليت هاي پيگيرانه اش در حوزه عكاسي، كيوريتور حوزه عكاسي و محقق هم هست و كوشيده تا در طول همه اين سال هايي كه فعاليت هنري مي كند، عكاسان جوان و با استعداد را شناسايي و معرفي كند. چنانچه حتي در پايان نامه عكاسي اش هم كوشيده تا شمايي از عكاسي ايران را نشان دهد.
    ديگر نمايشگاه حوزه عكاسي، به نمايش درآمدن آثار محمد غزالي در گالري اثر بود. اين دومين نمايشگاه متوالي غزالي در گالري اثر بود. غزالي در سال هاي اخير به واسطه استفاده اش از تكنيك هاي متعدد عكاسي مورد توجه بوده است. در اين نمايشگاه هم او به شيوه هاي عكاسي نگاتيو ارجاع داده است. نمايشگاه «تهران، كمي به راست» به مانند نمايشگاه قبلي او كوششي براي تجربه كردن ماهيت عمل عكاسي است. در نمايشگاه قبلي هم او از زاويه ديد نگاه مجسمه هاي شهري در تهران عكاسي كرده بود، اين بار هم او دوربين خود را به خيابان ها برده است و با زاويه يي اندكي متمايل به راست از كوچه ها و خيابان ها عكس گرفته است.
    در خرداد ماه گالري طراحان آزاد نمايشگاهي از طراحي هاي رنگي فرشيد ملكي را به نمايش گذاشت كه به خاطر جسارت هاي گه گاهش در به كارگيري رنگ، قابل تامل بود. اما مهم ترين نمايشگاه برگزار شده در خرداد ماه، نمايشگاه آثار قاسم حاجي زاده در گالري ماه بود كه هنوز هم، تا اوايل تيرماه ادامه خواهد داشت. قاسم حاجي زاده، سال گذشته، پس از سال ها به ايران بازگشت و نخستين نمايشگاهش بعد از حدود 30 سال را در گالري اثر به نمايش گذاشت. استقبال قابل توجهي كه از اين نمايشگاه به عمل آمد، باعث شد تا او بعد از گذشت يك سال دومين نمايشگاهش را نيز در تهران، اين بار در گالري ماه برگزار كند. شيوه او در بازسازي عكس هاي قديمي قابل توجه و منحصر به فرد است. بازگشت او بعد از 30 سال به كشور باعث شد تا نام او دوباره بر سر زبان ها بيفتد و نسل جوان تر كه كمتر با او آشنا بودند آثارش را از نزديك ببينند. به خصوص كه فرصت هايي اينچنين در ايران كم به دست مي آيد و بيشتر عادت مان شده تا آثار هنرمندان نسل قبل را فراموش كنيم. قبل تر گالري خانه هنر، با برگزاري نمايشگاه هايي از آثار هنرمندان قديمي تر كوشش هايي در اين راستا كرده بود ولي بيشتر نمايشگاه هاي اين گالري ناقص بود و شامل دوره هاي مختلف كاري اين هنرمندان نمي شد. از آنجا كه در ايران كمتر موزه ها دست به برگزاري نمايشگاه هاي مرور بر آثار هنرمندان مي زنند، اين وظيفه بيشتر بر دوش گالري هاي خصوصي مي افتد كه نه توان جمع آوري مجموعه آثار يك هنرمند را دارند و نه توان مالي بيمه كارها را و نه فضاي لازم براي به نمايش گذاشتن، مجموعه آثار يك هنرمند را.
    با اين وجود موزه هنرهاي معاصر كه زماني يكي از فعال ترين مراكز نمايش آثار هنرمندان بزرگ ايران بود، در پايان سال گذشته و ابتداي سال جاري به بهانه شصتمين سال تاسيس هنرستان پسران، اقدام به برگزاري نمايشگاهي از آثار هنرمنداني كرد كه از اين هنرستان فارغ التحصيل شده بودند. اين نمايشگاه، هر چند بيشتر از آثار گنجينه موزه فراهم شده بود، ولي نمايشگاهي قابل توجه بود و دوباره موزه هنرهاي معاصر را در قامت مركزي نشان داد كه به يكي از فعاليت هاي اصلي اش يعني نمايش دادن آثار هنرمندان بزرگ كشور، اقدام كرد.
    اما در ارديبهشت ماه امسال، صادق تيرافكن، يكي از شناخته شده ترين هنرمندان ايران در عرصه جهاني، با زندگي وداع گفت و پس از سال ها تحمل بيماري در كانادا درگذشت. تيرافكن، در سال هاي پاياني دهه 1370 و سال هاي آغازين دهه 1380 به واسطه پا گرفتن هنرهاي جديد در ايران به شهرت رسيد و اندكي بعد كانادا را براي زندگي انتخاب كرد. او در طول 10 سال گذشته در خارج از ايران از شهرت فراواني برخوردار و به يكي از چهره هاي معروف ايراني در هنر جهان تبديل شده بود. مرگ زودهنگام او بسياري را داغدار كرد و باعث شد تا هنر ايران يكي از شناخته شده ترين چهره هايش را از دست بدهد.
    اما حراجي كريستيز امسال در دوبي با جنجال هايي همراه شد. عرضه اثري از مرحوم فرامرز پيل آرام در اين حراجي با واكنش فرزند او همراه شد. فرزند فرامرز پيل آرام، با انتشار اسنادي مدعي شد كه اين اثر جعلي است. هر چند حراج گذاران در ابتدا كوشيدند با انكار اين خبر مانع از بدنامي هنر ايران در اين حراجي شوند، ولي در نهايت اثر موسوم به پيل آرام را از حراجي خارج كردند. هر چند در نهايت، هيچ كس به قطعيت درباره اصل يا جعلي بودن اين اثر اظهارنظر نكرد ولي صرف انتشار اين خبر و شائبه به وجود آمده، ضربه يي جبران ناپذير به چهره هنر ايران در خاورميانه زد.
    در حالي كه اين گزارش را مي خوانيد، بسياري از گالري ها وارد تعطيلات تابستاني شده اند و بسياري از گالري ها هم به زودي وارد فصل تعطيلي مي شوند. تابستان هيچگاه در ايران فصل شكوفايي هنري نبوده است. امسال نيز از اين قاعده مستثنا نيست و گالري ها ترجيح مي دهند تا در طول فصل گرم سال كارهايشان را متوقف كنند و حداقل تا ابتداي شهريورماه را در تعطيلي بگذرانند. معمولادر ايران نيمه دوم سال، فصل پربار هنرهاي بصري است. با اين وجود بايد ذكر كرد كه امسال، برخلاف پيش بيني ها و انتخابات خرداد ماه، سه ماهه اول سال را با نمايشگاه هاي نسبتا موفقي پشت سر گذاشت، چنانچه نمي توان از فصل بهار 92 به عنوان فصل مرده نام برد، بلكه در اين دو ماه و نيم نمايشگاه هاي موفقي برگزار شد و اميد مي رود كه در نيمه دوم سال، نمايشگاه هاي موفق ديگري در پيش باشد. گويا انتخابات براي فضاي هنري كشور، اتفاقي خوب بود، بايد ديد در نيمه دوم سال كه دولت جديد سر كار مي آيد، چه رخدادهايي در انتظار فضاي هنري كشور خواهد بود. شايد تغيير مديريت در عرصه هنرهاي تجسمي تغييري در نوع نگاه به هنرهاي بصري در ايران به وجود آورد، به ويژه كه بهبود وضع اقتصادي، قطعا بر بازار هنري ايران و حضور آثار هنري در بازارهاي جهاني تاثير خواهد گذاشت.
    گالري ها زير سايه انتخابات / بررسي فعاليت هاي تجسمي در فصل بهار
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2709 به تاريخ 2/4/92، صفحه 11 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 303 بار
    



آثار ديگري از "مريم رهنما"

  رايحه باغ بهشت / نمايش آثار گونتر اوكر در بنياد لاجوردي
مريم رهنما، اعتماد 9/6/95
مشاهده متن    
  آزادي بيان بهترين قسمت هنر است / گفت وگو با مريم سالور درباره حضور در هيات انتخاب فراخوان ورسوس
مريم رهنما، اعتماد 15/10/94
مشاهده متن    
  نمي توان نگاه فلسفي نمايش كاسپار را كتمان كرد / گفت وگو با «بهار سعوه» بازيگر نمايش «كاسپار»
مريم رهنما، اعتماد 10/12/93
مشاهده متن    
  چيزها، هماني نيستند كه مي بيني / گفت وگو با مجيد بيگلري، به بهانه نمايشگاه آثارش در نگارخانه آران
مريم رهنما، اعتماد 1/11/93
مشاهده متن    
  اسب باد و منطق طير / نمايشگاه سينا برومندي در نگارخانه ٢٦ برگزار شد
مريم رهنما، اعتماد 27/10/93
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه طبيعت ايران
متن مطالب شماره 2 (پياپي 15)، خرداد و تير 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است