|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد92/4/24: تغيير بافتار دستمايه يي براي تحليل آن
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4365
دو شنبه 23 ارديبهشت 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2727 24/4/92 > صفحه 11 (تجسمي) > متن
 
      


تغيير بافتار دستمايه يي براي تحليل آن
درباره سلسله اجراهاي هزار و يك عصر در باغ-موزه قصر

نويسنده: غزاله نعلبنديان

پنج هفته است كه كافه ماركوف، واقع در باغ – موزه قصر ميزبان رويدادي است كه پيش از اين با موارد مشابه اش چندان مواجه نبوده ايم.
    «هزار و يك عصر» پروژه يي با كيوريتوري علي اتحاد و با هدف ارائه هنرهاي اجرايي است كه هر جمعه يك پرفورمنس در كافه ماركوف ارائه مي كند. چهار ويژگي، «هزار و يك عصر» را از نمونه هاي مشابه متمايز مي كند: نخست اينكه پروژه كيوريتوريال است و بدين سان از نظمي دروني پيروي مي كند. دو: «هزار و يك عصر» يك پروژه باز است و هر هنرمندي مي تواند براي شركت و ارائه اثر در آن طرح خود را در اختيار كيوريتور قرار دهد. سه: اين پروژه تنها دربر گيرنده «پرفورمنس آرت» نيست بلكه هر گونه هنر اجرايي (موسيقي تجربي، جمع خواني، چيدمان صوتي و ...) را نيز شامل مي شود. چهار: مهم ترين ويژگي شايد اين باشد كه اين شاخه از هنر معاصر (هنرهاي اجرايي) در پروژه «هزار و يك عصر»، به بيرون محدوده گالري ها راه يافته و اين امكان را به هنرمندان مي دهد كه با مخاطباني ارتباط برقرار كنند كه عصر جمعه، باغ – موزه را براي گردش عصرگاهي انتخاب كرده اند. در اجراي افتتاحيه پروژه، محسن گرجي، پرفورمنس «مذاكره مستقيم» را با استفاده از دو نقاش در جايگاه اجراگرانش ارائه كرد. عبدالحميد پازوكي و سعيد روانبخش در دو سوي يك ميز نشسته بودند و دو شيشه به هم چسبيده حد فاصل بين دو اجراگر بود. محسن گرجي «مذاكره مستقيم» را در قالب نوعي بازي ارائه مي داد كه خود داوري آن را بر عهده داشت. هر يك از طرفين بازي در يك سوي شيشه دوجداره، با هشت رنگ به نوبت روي جدار سمت خود نقشي مي كشيدند و قانون اين مذاكره چنين بود كه هر نقاش از هر رنگ تنها يك بار و در يك دور از نوبتش مي توانست استفاده كند.
    عصر دوم از هزار و يك عصر، به اجراي «جستار معني در خاكستر»، پرفورمنسي از اميد شلماني اختصاص يافت. ايده اجراگر، مواجهه با وضعيت سيال سوبژكتيو – ابژكتيو بود و تلاش براي تعيين نا متعين سوژه در موقعيت ابژه بودگي. در ابتدا شلماني از چهره خود روي سطح شيشه يي يك اسكنر تصوير برداشت، تصوير را با چاپگر چاپ كرد، در حاشيه آن تاريخ و ساعت گذاشت و بار ديگر از تصوير چاپ شده اسكن گرفت. اين عمل به صورت كنشي تكرار شونده ادامه يافت و در هر مرحله سوژه درون قاب (پرتره هنرمند) كوچك تر و محوتر مي شد.
    «همه جاي...» پرفورمنسي از نيما دهقاني، سومين اجرا از مجموعه اجراهاي هزار و يك عصر بود. عنصر اصلي اجرا صفحه بزرگ شيشه يي بود كه مخاطبان با استفاده از گوشي هاي نصب شده در دو طرف شيشه با يكديگر گفت وگو مي كردند.
    در عصر چهارم از «هزار و يك عصر» علي اتحاد كيوريتور پروژه پرفورمنس آرتي تحت عنوان «ديباچه» را در كافه ماركوف به اجرا گذاشت. اين اجرا كه قسمت هفدهم از دوره كاري اتحاد – مجموعه رازورزي- بود در ادامه روند ساختاري پيشين هنرمند، موضوعيت چندلايه و رمزگوني را در قالب حضور تنانه اجراگر به نمايش مي گذاشت. اتحاد در انتهاي سالن كافه روبه ديوار و پشت به مخاطبان روي چهارپايه يي نشسته بود و در حالي كه ردايي با نقوش ايراني بر تن داشت، در تلاشي مدام و فرساينده براي كوك كردن تاري ناكوك بود. اين اجرا در عين بي كنشي، تصويرگر كشاكشي پرتنش و دروني بود: جدالي دروني و نافرجام براي دستيابي به اعتدالي از دست رفته و كمابيش باز نايافتني!
    نيما زاغيان كه به عنوان كو-كيوريتور در اين اجرا حضور داشت درباره اثر چنين مي گويد: «ماهيت ساز، نواختن است و سازي كه نوايي از آن بر نمي آيد در تعارض با ماهيت خود قرار مي گيرد اما از سوي ديگر آنچه اين ابژه (ساز) را به نوا در مي آورد، سوژه يي است كه در لحظه برآمدن نغمه ماهيتي منفك از ابژه ندارد. اجراگر چهره خود را با تكه هاي ورق طلاپوشانده بود و با هفت جعبه سياه پرفورمنس خود را به انجام رساند. چهار جعبه در بسته در نقاط مختلفي در بين مخاطبان قرار گرفت و اجراگر از سه جعبه ديگر شيء هايي را خارج كرده و با آن به كنش مي پرداخت. از يكي، نگاره يي از فرشته هاي نگارگري هاي ايراني بيرون مي آورد و از ديگري يك سنگ. سنگ را لاي نگاره مي پيچيد، تكه يي از نقاب خود را جدا كرده ميان سنگ و نگاره قرار مي داد، با ريسماني قرمز مي بست و داخل يك جام مفرغي مي گذاشت، سپس به ميان تماشاگران مي رفت، يكي از مخاطبان را انتخاب كرده و بسته را به او تقديم مي كرد. در بازگشت، از جعبه سوم يك كاسه سفالي و يك شيشه رنگ طلايي بيرون مي آورد، رنگ را داخل كاسه مي ريخت، باز تكه يي از نقاب طلايي اش جدا مي كرد و درون كاسه با رنگ مخلوط مي كرد، آنگاه به سمت يكي از شيشه هاي كافه رفته و نقشي غريب با حروفي ناخوانا بر شيشه مي كشيد. زاغيان كه در پايان دور هفتم ديگر نقابي بر چهره نداشت، هر هفت جعبه سياه را برداشت و از كافه خارج شد. علي اتحاد كيوريتور «هزار و يك عصر» نيز در شرح اثر زاغيان چنين مي نويسد: «رمزگان زباني/فرهنگي همچون هر رمزگان ديگري مي تواند دلالت هايي چندگانه داشته باشد و هر رمز بدل به دالي شود كه به صورت همزمان به چندين مدلول راه مي برد. رمزهاي زباني/فرهنگي بر آمده از فرهنگي كهن نيز به واسطه گذشت زمان دامنه مدلول هاي شان گسترده تر شده و گاه چنان دامنه معنايي را در بر مي گيرند كه راه به بي معنايي مي برد. زاغيان در «نظم اشيا» به سراغ گستردگي رو به تباهي دامنه دلالتي رمزها مي رود و با شرح روايتي پيچيده و چند لايه و كاربست رمزگان هايي كهن در شرح اين روايت، ناتواني رمزگان كهن در انتقال معنا را به چالش مي كشد. نمادهاي برآمده از رمزگان اساطيري در زندگي امروز ما نيز نقشي پر رنگ دارند. به عنوان نمونه يي سهل كافي است به زير پايمان نگاهي كنيم. تك تك نقوش فرش ايراني كه روزگاري ارجاعات بي شماري به ادبيات، اسطوره، حماسه و روايات شفاهي ايرانيان داشت، نخست دامنه دلالت هايشان گسترده شد تا آنكه سر انجام از معنا تهي شده و به فرم محض تقليل يافتند.»
    تغيير بافتار دستمايه يي براي تحليل آن / درباره سلسله اجراهاي هزار و يك عصر در باغ-موزه قصر
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2727 به تاريخ 24/4/92، صفحه 11 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 242 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه نوين دارو
متن مطالب شماره 146، خرداد 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است