آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۶
میراث
۱۵
دریچه میراث

قدمت 300 ساله زنگوله سازی در تیران و کرون

شهرستان تیران و کرون یکی از کهن ترین شهرستان های استان اصفهان محسوب می شود که قدمتی حدود 6 هزار سال دارد. این شهرستان به علت وجود سنگ نگاره های 6 هزار ساله در اطراف خود در دوره های مختلف باستانی و تاریخی، سکونتگاه بشر بوده است. در ترکیب واژه تیران دو جزء دیده می شود؛ نخست «تیر» که نام ستاره تیر است که نزد ایرانیان باستان مقدس بوده و «ان» که همان پسوند کثرت و نسبت است و محلی را نشان می دهد که به تیر منسوب است. این شهر زادگاه عالمان بزرگ و دانشمندان بسیاری است که نامشان در کتب تاریخی از جمله الانساب یاد شده و مراکز مهم آموزشی از قبیل دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در آن دایر است. کرون نیز از دو قسمت «کر» به معنای توانا و

«ون» به معنی مانند و شبیه است.

نام این شهرستان و نیز نام های دیگر این منطقه بهترین سند قدمت و دیرینگی زیاد آن است. جالب این که شهرستان تیران و کرون در گذشته به عنوان یکی از مناطق ییلاقی مورد توجه رجال و دولتمردان در دوره های تاریخی مختلف بوده است، مانند مسعود میرزا ظل السلطان، پسر ارشد ناصرالدین شاه که بیش از 30 سال حاکم بلامنازع اصفهان بوده و ارگ حکومتی او به نام قمیشلو در شمال تیران قرار دارد. وی در کتاب تاریخ مسعودی به تفصیل از شکارگاه های تیران و کرون یاد و آب و هوای آن را توصیف کرده است. او در منطقه قمیشلوی واقع در 6 کیلومتری شمال شهر تیران، ارگ و باغی با شکوه به مساحت تقریبی 12 هزار مترمربع برای تفریح و شکار ساخته است. در حال حاضر مهمترین صنایع دستی این شهرستان قالیبافی است و از دیگر رشته های صنایع دستی در این شهرستان می توان به سفالگری، معرق، قلمزنی، خاتم کاری، زنگوله سازی، منبت کاری، معرق و کار روی شیشه نام برد.

قدمت زنگوله سازی در این شهر به نزدیک 380 سال می رسد. این زنگ در گویش های مختلف به نام های کورکوری، دالاب، زنگوله و زنگ نام برده شده که در اندازه های گوناگون از جمله ریزه، میشی، بزی، دوبری، کوسی و شتری ساخته می شود و موارد استفاده گوناگونی از جمله تزیین و نیز برای حیوانات اهلی کاربرد دارد. در شهر تیران در حال حاضر حدود 30 استاد مشغول به تولید زنگوله هستند.