آرشیو سه‌شنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۹۹۵
بازار دیجیتال
۲۶

راه رایانه های بدون صفحه نمایش و کلید به زندگی روزمره باز می شود

محققان و کارشناسان عرصه فناوری در نظر دارند رایانه هایی بدون صفحه نمایش با قیمت های نه چندان گزاف عرضه کنند که از دستگاه هایی که با فرمان صوتی کار می کنند پا را فراتر گذاشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دستگاه های بدون صفحه نمایش امروز مساله قابل توجهی هستند، اما در حقیقت غیرقابل دسترس نیستند. گوگل پیش از این هم روی دستگاه هایی که با فرمان صوتی کار می کند کار کرده است، نوآوری اخیر این شرکت یعنی عینک گوگل در حقیقت کاملابه فرمان های صوتی وابسته است و بدون یک صفحه نمایش معمول کار می کند.

تلفن جدید موتورولاشرکت گوگل که تحت عنوان موتو ایکس عرضه شده نیز تلفنی است که بیشتر گوش می کند و می تواند در صورت تمایل کاربر صرفا با اتکا به فرمان صوتی کار کند. پس از آن برنامه جست وجوی گوگل برای آی فون مطرح می شود که می تواند به فرمان های صوتی پاسخدهد.

اسکات هافمن رییس گروه جست وجوی مکالمه در گوگل گفت: داشتن دستگاه رایانه قدرتمند در داخل ماشین یا یقه لباس گزینه چندان گران قیمتی نیست، البته باید این را هم در نظر گرفت که چنین دستگاه هایی فاقد صفحه کلید و صفحه نمایش هستند.

اما آنچه گوگل تلاش به اجرای آن دارد اندکی متفاوت است. این شرکت امیدوار است که بتواند فرمان های صوتی را حسی تر از استفاده امروز از صفحه کلید و صفحه نمایش کند.

هافمن گفت که وی و شرکتش می خواهد دستگاهی بسازد که تعامل با آن شبیه تعامل با یک فرد دیگر عادی باشد. به جای اینکه از رایانه یا تلفن هوشمند مطلبی بخواهید و مجبور شوید چندین کلیک برای رسیدن به پاسخ صحیح داشته باشید این دستگاه در همان لحظه اول پیام اولیه را دریافت کند.

این گروه تحقیقات تلاش می کند راهی پیدا کند که طی آن کلمات در بافت درست معنی قرار گرفته تا دستگاه بتوانند بهترین پاسخ را به آن بدهند. چالش نهایی یافتن راه هایی برای ادغام فرمان صوتی به استفاده روزمره است. امروز فرمان صوتی گزینه چندان محبوبی نیست و هنگام تصحیح اشتباهات نیز مشکلات بسیاری دارد.

درحالی که نتایج تحقیقات جدید گوگل در این رابطه تاثیر گذار است، اما تاکنون هیچ دستگاهی عرضه نشده که هوش آن به قدری به کمال رسیده باشد که منعکس کننده گفتار انسان باشد.