آرشیو سه‌شنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۳۷۶۹
ورزش
۱۳

تند و آتشین مثل لالیگا

مترجم: هیلدا حسینی خواه
منبع: سایت لالیگا

فصل جدید رقابت های لیگ فوتبال اسپانیا موسوم به لالیگا از هفدهم آگوست آغاز شد تا این لیگ محبوب و معتبر وارد هشتاد و پنجمین دوره برگزاری خود شود.

نخستین دوره رقابت های لالیگا سال 1929 برگزار شد و با تمام تغییرات و افت و خیزها بدون هیچ وقفه ای تا امروز برگزار شده است. این لیگ با لیگ برتر انگلستان در سال های اخیر رقابت تنگاتنگی داشته است، اما به نظر می آید فصل گذشته قافیه را به این رقیب همیشگی خود باخت، چراکه در رده بندی برترین لیگ های اروپایی هم اکنون پس از لیگ برتر انگلستان در مکان دوم قرار دارد. با وجود این لالیگا همچنان پرهیجان ترین و پر بیننده ترین لیگ فوتبال اروپاست. نباید فراموش کرد لالیگا بیش از هر لیگ دیگری در اروپا در مکان نخست برترین لیگ های فوتبال اروپایی قرار گرفته است.

در تاریخ هشتاد و پنج ساله لالیگا تا به حال 58 تیم در این لیگ حضور داشته اند، با وجود این که لالیگا تیم های زیادی را به خود دیده است، اما عناوین قهرمانی آن سال هاست که در سیطره دو غول این لیگ یعنی بارسلونا و رئال مادرید قرار دارد.

تنها 9 تیم قهرمانی در لالیگا را تجربه کرده اند که این موضوع حاکی از چند قطبی بودن فوتبال اسپانیاست. رئال و بارسلونا پرافتخارترین تیم های لالیگا هستند. اولی 32 بار قهرمان لالیگا شده و دومی که در فصل 20132012 قهرمان لالیگا شد در مجموع 21 بار به این عنوان رسیده است. غیر از رئال و بارسا تیم های اتلتیکو مادرید، اتلتیک بیلبائو، والنسیا، سویا، دپورتیو لاکرونیا، رئال سوسیداد و رئال بتیس هم در لالیگا به قهرمانی رسیده اند.

لالیگا سبک وسیاق خاص خود را دارد. این لیگ تکنیکی ترین لیگ اروپایی است. حتی تحقیقات نشان داده است سرعت بازیکنان این لیگ از سرعت بازیکنان لیگ های دیگر بیشتر است. در واقع آنچه باعث جذب بازیکنان به لالیگا می شود براساس مهارت شان در سرعت و تکنیک است نه عامل دیگر. این لیگ سرعتی، لیگی تکنیکی و آتشین است، حتی لیگ برتر انگلستان که هم اکنون در رده بندی برترین لیگ های اروپایی بالاتر از لالیگا و در رده نخست قرار دارد به این اندازه سرعتی نیست و بیشتر مبتنی بر تاکتیک است تا تکنیک.