آرشیو پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۹۳
سیاسی
۲

باز نشر یک مصاحبه هاشمی رفسنجانی: امام (ره) موافق حذف «مرگ بر امریکا» بودند

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از کتاب «صراحت نامه» به دو سوال متفاوت درباره «نحوه انتشار خاطرات خود» و «نظر امام» درباره «شعار مرگ بر امریکا» پاسخ داد.

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتشار مطلبی، آورده که در بخشی از کتاب صراحت نامه آمده است: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش آیا کتاب شما ممیزی می شود؟ پاسخ می دهد: «به سه جا می دهیم: یکی به وزارت ارشاد می دهیم. البته آنها باید بگویند موافقیم یا مخالف که می گویند موافقیم و چیز دیگری نمی گویند و دخالت نمی کنند.

یکی هم به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می دهیم تا اشاراتی یا بیاناتی که از امام آمده با مستندات تطبیق داده شود. یک نسخه را هم قبل از چاپ به رهبری می دهم. هدفم این است که به دلیل آنکه ایشان در همه کارها با من شریک بودند تا اگر در موردی اشتباه کردم یا توضیحات اضافی لازم است به من بگویند.»

هاشمی رفسنجانی همچنین با یادآوری حذف شعار «مرگ بر امریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش های تند بعدی و جوسازی های به عمل آمده در این خصوص تاکید می کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقا یادم نیست که چه نوشتم.

به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلادر اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره امریکا هم گفته بودم.

من ذاتا با حرف های تند و فحاشی ها مخالفم و آنها را مفید نمی دانم.» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه «چرا شعار مرگ بر این و آن را نمی پسندید؟» گفت: مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت ها فحش می دادند - بت که مهم نیست - می گوید: «حق ندارید به بت های آنها فحش بدهید»: و می فرماید: «بت ها را سب نکنید، چون آنها هم متقابلابه خدا بد می گویند و باعث گمراهی بیشتر آنها می شوید.