|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان92/7/11: گل به خودي با توهمات اسكاري!
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 22129
چهار شنبه 1 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 20607 11/7/92 > صفحه 7 (تصوير روز) > متن
 
      


گل به خودي با توهمات اسكاري!
بررسي معرفي فيلم «گذشته» به اسكار در گفت وگو با سعيد مستغاثي(رئيس سابق انجمن منتقدان)


معرفي فيلم فرانسوي «گذشته» به کارگرداني اصغر فرهادي به عنوان نماينده سينماي ايران در اسکار، تازه ترين مسئله سينماي کشورمان است. اتفاقي که حدود يک هفته است فضاي سينماي ايران را تحت تاثير قرار داده است و انتقادات شديدي را در ميان اهالي سينما پديد آورده است. با اين حال، مديريت سينمايي دولت و همچنين گروهي که اقدام به انتخاب اين فيلم نموده اند نيز بر موضع خود پابرجا بوده و از انتخاب خود دفاع مي کنند. براي بررسي ابعاد مختلف اين مسئله با سعيد مستغاثي، رئيس سابق انجمن منتقدان سينمايي به گفت وگو پرداختيم. تصوير روز
    مراسم اسکار چند سال است که با سينماي ما دست به گريبان شده و حاشيه ها و بحث هاي فراواني را ايجاد کرده است. اما اين بار و با معرفي فيلم «گذشته» به عنوان نماينده سينماي ايران اين حاشيه ها و کشمکش ها پنج ماه قبل از برگزاري مراسم شروع شده است. مشکل از کجاست؟
    مشکل از آنجاست که برخي از دوستان درباره اسکار دچار توهم هستند.من فکر مي کنم درک واقعيت هاي اسکار به هوش سرشاري نياز نداشته باشد. به غير از فيلم هاي معرفي شده در اين مراسم، خود آکادمي اسکار هم در بيانيه ها و مانيفست هاي خودش به صراحت و به طور آشکار، مواضع و اهدافش را اعلان کرده است. مثل بيانيه اول آن ها که در سال 1928 صادر و در آن تصريح شده که به فيلم هايي جايزه مي دهند که صنعت سينماي آمريکا را حفظ کنند و ايدئولوژي و فرهنگ آمريکايي را بسط دهند. طي همه سال هاي برگزاري مراسم اسکار هم هيچ گاه از مانيفست خود تخطي نکرده اند. اين واقعيت سال گذشته با انتخاب فيلم «آرگو» وضوح بيشتري پيدا کرد. ولي متاسفانه دوستان ما هنوز دچار توهم هستند و حتي برخي از آن ها مي گويند آن دوره اي که اسکار به فيلم «جدايي نادر از سيمين» جايزه داد خوب بوده و منافع ما را در نظر گرفته و سال بعد که يک فيلم ضدايراني را برگزيده بد بوده! درحالي که در هر دو دوره هر دو انتخاب -جدايي و آرگو- در راستاي منافع آمريکا بوده است. چون کل تاريخ بيش از 80 ساله و بيانيه هاي مختلف اسکار اين را به ما نشان مي دهد. اين مسئله به قدري روشن است که حتي بسياري از آمريکايي ها اصلابراي اسکار رسميتي قائل نيستند و مثلا«وودي آلن» با وجود کسب جايزه، در مراسم اسکار حضور پيدا نمي کند. ولي بسياري از فيلمسازهاي ما هنوز در توهم هستند.
    
    - دوستان نظرشان اين است که اسکار مثل رقابت هاي المپيک يا جام جهاني است و ما با کسب جايزه مي توانيم براي کشورمان افتخار کسب کنيم.
    بله، مي توان اسکار را با رقابت هاي ورزشي مقايسه کرد، اما نه با المپيک و جام جهاني. اسکار را بايد با ليگ راگبي يا مسابقات بيس بال آمريکا مقايسه کرد. يعني مسابقاتي که آمريکايي هستند، فرهنگشان آمريکايي است، زمين بازي شان آمريکايي است، داورانشان آمريکايي هستند و تنها تيم ها و آثار و آدم هايي مي توانند در آنها حضور پيدا کنند که آمريکايي باشند. در مراسم اسکار و حتي در آکادمي اسکار هم افرادي از ساير مليت ها حضور دارند، اما همه آن ها زيرچتر فرهنگ و نگاه آمريکا فعاليت مي کنند. مثلا«آنگ لي» (فيلمساز تايواني تبار) هيچ گاه با فيلم هاي تايواني خودش نمي تواند در اسکار بدرخشد و تنها با آثاري چون «هالک» که آمريکايي هستند چنين امکاني مي يابد. و يا «آلخاندرو آمنابار» تنها زماني مي تواند به سينماي آمريکا راه يابد که راه و رسم کشور خودش را کنار بگذارد و به فرهنگ آمريکايي تن دهد.
    
    - پس اين طوري بايد تفسير کرد که برخلاف مسابقات ورزشي در اسکار تنها زماني به تيم ما جايزه مي دهند که گل به خودي بزنند!
    بله، دقيقا! اين گل به خودي که مي گوييد دقيقا همين کنار گذاشتن فرهنگ و هويت خويشتن و پذيرفتن فرهنگ ديگري است...
    
    - و انتخاب فيلم «گذشته» به عنوان نماينده سينماي ايران به اسکار يک «گل به خودي» است؟
    دقيقا همين طوري است! دوستان مي گويند چون کارگردان و برخي از عوامل توليد آن ايراني هستند، پس يک فيلم ايراني محسوب مي شود و نبايد به سرمايه گذار فيلم نگاه کرد. خُب سرمايه گذار فيلم که اتحاديه اروپاست و اتحاديه اروپا هم پولش را بي خودي جايي خرج نمي کند. يعني اين سرمايه گذاري براساس يک سياست هايي است. قطعا اتحاديه اروپا تا اين حد ابله نيست که روي فيلمي عليه سياست هاي خودش سرمايه گذاري کند. کما اينکه مي بينيم اتفاقا همه سياست هاي آن ها در فيلم «گذشته» لحاظ شده است؛ دولت هاي غربي دو سه دهه است که درباره مهاجرين و به ويژه مهاجرين شرقي و مسلمان هشدار مي دهند و اين دقيقا همان نگاهي است که در اين فيلم لحاظ شده است. داستان اين فيلم هم به مستند موهن «فتنه» به کارگرداني خيرْت ويلدِرس (که اتفاقا او نيز عضو پارلمان اروپاست) شباهت دارد. در آن فيلم هم درباره گسترش اسلام و ازجمله خطر مهاجرين مسلمان هشدار داده شده بود. فيلم «گذشته» هم ترجمان داستاني همان فيلم است. يعني اين هشدار را مي دهد که مهاجرين و مسلمانان درحال نابود کردن زندگي غربي ها هستند. خُب اين فيلم کاملادر جهت سياست هاي اروپاست. اتفاقا در سينماي ما يک فيلم ديگر هم با عنوان «يک روز ديگر»(به کارگرداني حسن فتحي) درباره مهاجرين ساخته شده است. اما آن فيلم به بحران غرب و ظلم و ستم هايي که غربي ها به مهاجرين روا مي دارند مي پردازد. آيا جشنواره هاي غربي به چنين فيلمي جايزه مي دهند؟ آيا اگر آقاي فرهادي مي خواست فيلمي درباره ظلم هايي که در کشورهاي اروپايي به مردم مي شود فيلم بسازد، باز هم در غرب از او حمايت مي شد؟
    
    - دوستان مي گويند آقاي اصغر فرهادي تهيه کننده مشترک اين فيلم است، بنابراين «گذشته» يک فيلم ايراني محسوب مي شود!
    اصلااين گونه نيست. اولااگر به شناسنامه فيلم «گذشته» نگاه کنيد، دو نام به عنوان تهيه کنندگان اين فيلم درج شده است؛ آلکسور ريوروي ريگروي و الکساندر مالت گاي اينکه کمپاني سرمايه گذار فيلم، ممنتو است. از ميان ده ها نفر عوامل فيلم، تنها سه چهار نفر ايراني هستند. در سينماي امروز جهان، مالکيت يک فيلم برعهده تهيه کننده است و حتي شناسنامه يک فيلم را به نام تهيه کنندگانش مي شناسند، نه ساير عوامل. مثلاوقتي فيلم «زندگي پي» در اسکار جايزه مي گيرد، نمي گويند يک فيلم تايواني برنده شده -چون کارگردانش تايواني است- بلکه چون تهيه کننده فيلم آمريکايي است، اين فيلم را هم آمريکايي مي دانند.
    
    - توجيه ديگر دوستاني که اين فيلم را به عنوان نماينده ايران به اسکار معرفي کرده اند اين است که بايد فيلمي معرفي شود که امکان و احتمال بيشتري براي کسب جايزه داشته باشد!
    خُب اگر اين طور است فيلمي بسازيم درباره تروريست بودن ايراني ها، اين طوري خيلي بهتر و بيشتر جايزه مي گيرد! آيا همه حرف و سقف آرمان ما اين است که فيلمي به کارگرداني يک ايراني ساخته شود و در آن سوي مرزها جايزه بگيرد؟
    
    - الان در مواجهه با مراسم اسکار بايد چه کرد؟
    اين توهمات بايد براي هميشه برطرف شود. ما مي توانيم در جشنواره ها و مجامع جهاني شرکت کنيم، اما بهتر است در رويدادهايي حضور پيدا کنيم که حداقل کمي دموکرات تر باشند. چون رويکرد اسکار کاملامشخص است. آن ها اصلافيلمي که گرايش ضدايراني و ضداسلامي نداشته باشد را راه نمي دهند. به دوستان توصيه مي کنم که درباره اين گونه موضوعات بيشتر مطالعه کنند. حداقل قوانين اسکار را بخوانند. در اين قوانين آمده که تنها فيلمي مي تواند در اسکار شرکت کند که از اول ژانويه يا نيمه شب سي ام دسامبر همان سال در يکي از سينماهاي لس آنجلس و توسط يکي از کمپاني هاي اصلي آمريکايي به نمايش درآمده باشد. اين کمپاني ها همه تحت سلطه سرمايه داران يا همان يک درصد حاکم بر آمريکا هستند و آن ها هيچ گاه منافع ايران را درنظر نمي گيرند. در مانيفست اسکار به صراحت آمده است که تنها فيلمي مي تواند در آن جايزه بگيرد که فرهنگ و ايدئولوژي آمريکايي را بسط دهد. اين ها همه نوشته شده اند و اي کاش دوستان اين مطالب را بخوانند و کمي فکر خود را باز کنند و تعصب و احساسات را کنار بگذارند تا ببينند در دنيا چه مي گذرد. لااقل يک کمي فرهنگي تر به اين گونه مسائل بنگرند و اين همه خودباخته نباشند!
    گل به خودي با توهمات اسکاري! / بررسي معرفي فيلم «گذشته» به اسکار در گفت وگو با سعيد مستغاثي(رئيس سابق انجمن منتقدان)
    


 روزنامه كيهان، شماره 20607 به تاريخ 11/7/92، صفحه 7 (تصوير روز)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 83 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پيشرفت هاي نوين در علوم رفتاري
متن مطالب شماره 27، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است