آرشیو شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۱۹
حوادث - اخبار کشور
۱۱

به علت نبود دستگاه پت اسکن بیماران ایرانی به ترکیه اعزام می شوند

کمبود دستگاه پت اسکن در کشور باعث شده برخی از بیماران برای انجام کارهای تشخیصی با قبول هزینه بسیار سنگین به کشور همسایه ترکیه بروند.

دکتر بهزاد رحمانی، رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران در حاشیه هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی که در مرکز همایش های رازی برگزار شد، در گفت وگو با مهر به روش جدید تشخیصی «پت اسکن» برای سرطانها اشاره کرد و گفت: این دستگاه جدید حتی یک سلول سرطانی را هم تشخیص می دهد، البته در حال حاضر بسیار گران قیمت است و تنها بیمارستان مسیح دانشوری و شریعتی این دستگاه را خریداری کرده اند. به نظر می رسد لازم است سرمایه گذاری بیشتری برای ورود دستگاه های پت اسکن به کشور انجام شود.

به گفته وی هزینه خرید دستگاه پت اسکن رقمی بالغ بر 10 میلیون دلار است که بخش خصوصی قادر به تامین آن نیست و تنها بخش دولتی است که باید این دستگاه ها را تهیه کند.

رحمانی، کارکرد مهم دستگاه پت اسکن را ارزیابی فعالیت سلولهای سرطانی عنوان کرد و افزود: این دستگاه بسیار سریعتر از سایر روشهای تصویربرداری چون ام آرآی قادر به شناسایی سلولهای سرطانی، آبسه ها و برخی عفونتهاست و می تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

وی اضافه کرد: تاکنون بیماران ما برای تشخیص بیماری خود با کمک این روش به تشخیص پزشک خود به ترکیه سفر می کردند. هزینه انجام پت اسکن در این کشور 5000 دلار است، اما به تازگی یکی از بیمارانم را برای انجام پت اسکن به بیمارستان مسیح دانشوری معرفی کردم و هزینه اش برای وی حدود 5 میلیون تومان تمام شد که در مقایسه با هزینه انجام عمل در خارج از کشور بسیار مناسب تر است، اما تحت پوشش بیمه قرار ندارند.رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه پت اسکن زنده و فعال بودن سرطان را به خوبی نشان می دهد، گفت: فرض کنید بیماری درمان شده باشد، اما پس از دو تا سه سال توده ای در بدنش ظاهر شود، اگر پزشک بخواهد مطمئن شود که سرطان دوباره به بدن بیمارش بازگشته است یا خیر از این روش استفاده می کند.