آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲، شماره ۳۸۴۱
پرونده
۱۱

سپرده گذاری در بانک های دولتی

کتایون مافی

طی سال های اخیر با جذاب شدن نرخ ها در بازار سکه و ارز و کاهش جذابیت نرخ سود سپرده های بانکی به خاطر ثابت ماندن دستوری و افزایش نرخ تورم، نقدینگی از بانک ها خارج و باعث برهم ریختن تعادل بین منابع و مصارف بانک ها شده است.

برخی شهروندان معتقدند، دیگر نمی توانند پولشان را در بانک های دولتی سپرده گذاری کنند، چرا که شکاف تورم و نرخ سود سپرده ها در این بانک ها این سرمایه گذاری را غیراقتصادی کرده است. با این حال هنوز بسیاری از شهروندان، اعتماد را در بانک های پرسابقه دولتی می بینند و سود کم را به آرامش ناشی از این اعتماد ترجیح می دهند. با این حال دولتی یا نیمه دولتی بودن برخی بانک ها، چندان انگیزه رقابت در بازار جذب سپرده را برای آنها باقی نگذاشته و این است که امروز سپرده گذاری در آنها رنگ پریده شده است.

همچنین تفاوت نرخ سپرده در بانک های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری، رقابت را برای بانک های دولتی سخت کرده و لذا این روزها تمایل کمتری برای سپرده گذاری در این بانک ها وجود دارد. نگاهی به جدول نرخ سود سپرده ها در برخی بانک های دولتی و مقایسه آن با سود پرداختی سایر اجزای فعال در بازار بانکی کشور، شکاف موجود و علت بی تمایلی برخی سپرده گذاران به سپرده گذاری در این بانک ها را بخوبی نشان می دهد. نرخ سود سپرده در بانک های دولتی تقریبا نصف تورم موجود40 درصدی است، ضمن این که سپرده گذاران در این بانک ها از امتیاز دریافت وام در قبال سپرده که در بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری وجود دارد برخوردار نیستند.

لذا باید منتظر اقدام بانک مرکزی درباره واقعی کردن نرخ سود بانکی ماند تا این وضع بهبود یابد، هرچند به این زودی ها از این تحول خبری نخواهد بود.