آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۴۵
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار: حذف دلالان، قیمت میوه را کیلویی هزار تومان کاهش می دهد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تاکید کرد: نظارت جدی و مستمر بر فعالیت بارفروشان و حذف دلالان می تواند قیمت هر کیلوگرم میوه را حداقل یک هزار تومان کاهش دهد.

«حسین مهاجران» در گفت وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر فعالیت میدان های میوه و تره بار نیاز به اصلاح و نظارت شدید و افزایش جرایم نقدی از سوی دستگاه های ذیربط همچون سازمان بازرسی و نظارت، سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و مجمع صنفی دارد و اگر دولت به دنبال نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی است باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.

وی گفت: طبق اعلام سازمان حمایت تولیدکنندگان بارفروشان باید روی هر بار حداقل 5/2 درصد سود دریافت کنند، در حالی که هم اکنون بیش از 10 درصد سود به جیب می زنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازرسی و نظارت در میدان میوه و تره بار انجام می شود اما کافی نیست و نرخ جریمه های محاسبه شده برای متخلفان کمتر از میزان تخلفات است که این مسئله نیز باید اصلاح شود.

مهاجران اظهار کرد: در واقع برخی از بارفروشان در میدان میوه و تره بار دارای واحد و تعداد قابل توجهی خاور هستند که با محاسبه سود 10 درصد، روزانه سودهای میلیونی می برند.

رئیس اتحادیه میدان میوه و تره بار تصریح کرد: همچنین بار میوه را با کاهش حداقل 2 کیلوگرم از وزن میوه، محاسبه هزینه جعبه و کارگر، عرضه می کنند که میدان میوه و تره بار و خرده فروشی ها نیز برای تامین سود خود، میوه را گران به دست مصرف کنندگان می رسانند.

وی اضافه کرد: هم اکنون بارفروشان هر کیلوگرم سیب درختی و نارنگی را با سود 10 درصد به قیمت 4200 عرضه می کنند، دلالان نیز همین محصول را خریداری و به قیمت 5 هزار تومان به فروش می رسانند، در واقع دلالان روی 2 تن بار می توانند حداقل 5/1 میلیون تومان سود ببرند.

مهاجران گفت: در حال حاضر بخش عمده سود میوه، سبزی و صیفی به جیب بارفروشان و دلالان می رود و میدان نیز به ناچار مجبور است سود واحدهای خود را با افزایش قیمت از مصرف کنندگان تامین کند که در نهایت به دلیل عدم نظارت جدی بر این بخش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی متضرر هستند.

وی معتقد است دولت باید با ساماندهی و اصلاح وضعیت میدان میوه و تره بار در کاهش گرانی محصولاتی همچون میوه، سبزی و صیفی جات اقدام کند.