آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۴۵
اقتصادی
۴

منابع پاکستانی: آمریکا با معافیت خط لوله صلح از تحریم ها مخالفت کرد

منابع پاکستانی از مخالفت آمریکا با معافیت پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان از تحریم ها علیه ایران خبر دادند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون گزارش داد: آمریکا با معافیت پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان از تحریم های خود علیه ایران مخالفت کرده که این امر آینده این پروژه را پیچیده تر از قبل می کند.

پاکستان تعهداتی را در خصوص پایبندی به پروژه خط لوله آی پی دارد که کناره گیری آنها از این پروژه را دشوار می کند. اما اسلام آباد به دلیل تهدید تحریم ها در تامین پول مورد نیاز برای این پروژه دچار مشکلاتی شده و یک درخواست برای دریافت وام دو میلیارد دلاری از ایران را مطرح کرد.

به گفته منابع آگاه، پاکستان اخیرا در حاشیه گفت وگوهای استراتژیک دوجانبه در واشنگتن در هفته گذشته این مسئله را با مقامات آمریکایی مطرح کرد، اما آمریکا تضمینی مبنی بر معافیت پروژه آی-پی از تحریم ها ارائه نداد.

به گزارش ایسنا یک مقام آگاه گفت: ما در این مرحله در حال بررسی این پروژه هستیم و نمی توانیم آن را از تحریم های احتمالی آمریکا معاف کنیم.

از سوی دیگر این منابع همچنین گفتند: آمریکا پاکستان را تحت فشار گذاشته تا بجای پروژه واردات گاز ایران، پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) را دنبال کند.

آنها افزودند: به پاکستان درباره احداث خط لوله پروژه تاپی اطمینان داده شده و قراردادهای اکتشاف گاز برای این پروژه احتمالابه شرکت های آمریکایی نظیر شورون واگذار می شود که پاکستان را از مسئولیت تامین پول برای این طرح بی نیاز می کند.