آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۴۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

واشنگتن پست: آمریکا می داند توقف غنی سازی در ایران ممکن نیست

«سخت ترین مسئله برای آمریکا در مذاکرات ژنو، اصرار ایران به حق غنی سازی بر اساس ان پی تی است. با این حال آمریکا می داند توقف غنی سازی در ایران امکان پذیر نیست».

روزنامه واشنگتن پست ضمن تحلیلی نوشت: اوباما برخلاف نتانیاهو معتقد است اگر تحریم های جدیدی اعمال شود، مذاکرات ژنو را در مرحله حیاتی نابود می کند و ممکن است رهبر ایران به این نتیجه برسد که تندروها به دنبال تغییر رژیم هستند. آمریکا گمان می کند در این صورت ایرانی ها تصمیم می گیرند از مذاکرات کنار بکشند روزنامه مذکور ادامه می دهد: سخت ترین مسئله در مذاکرات ژنو می تواند تقاضای ایران، به عنوان امضا کننده ان پی تی، برای به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم جهت مصارف صلح آمیز باشد. آمریکا اصرار دارد که ایران چنین حقی را ندارد. اما مذاکره کنندگان به ادبیاتی دست یافته اند(!) که طی آن با حفظ وجهه ایران، غنی سازی پیشرفته تر متوقف شود. معمولادر روند مذاکرات، زبانی اتخاذ می شود که دو طرف بتوانند برداشت خود را داشته باشند و در عین حال به نتیجه برسند. اما در این مورد آمریکا اصرار دارد که همه چیز باید دقیق و مشخص و صریح باشد. باید دو طرف بتوانند با نتیجه ای قطعی به خانه بروند و آنرا ارائه کنند.

واشنگتن پست می نویسد: «این مسئله برای اسرائیل و همچنین برای ایران اهمیتی نمادین دارد. نتانیاهو خواستار توقف کامل غنی سازی است اما آمریکا اعتقاد دارد در مورد ایران این موضوع امکان پذیر نیست. در سال 2003 حسن روحانی مذاکره کننده هسته ای ایران بود و این کشور به غرب پیشنهاد محدود کردن برنامه خود را داد. در آن زمان ایران حدود 164 سانتریفیوژ داشت. آمریکا و اسرائیل پیشنهاد ایران را رد کردند و تصمیم گرفتند فشار بیشتری بیاورند. امروز ایران 19000 سانتریفیوژ دارد. حالامقامات آمریکا می ترسند با اصرار نتانیاهو برای فشار بیشتر دوباره چنین چیزی تکرار شود».

شایان ذکر است وزیر خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد: ما عمیقا خود را به امنیت اسرائیل متعهد می دانیم و به نتانیاهو و طرفداران اسرائیل در کنگره درباره مذاکره با ایران اطمینان می دهیم. کاری که ما انجام می دهیم به هیچ وجه به ضرر اسرائیل نخواهد بود.