آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۴۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

هافینگتون پست: مردم افغانستان درباره ایران برخلاف غرب فکر می کنند

«در غرب بسیاری ایران را به تندروی و سیاست خارجی خصمانه و ماجراجویانه می شناسند، اما در افغانستان، ایران به عنوان نیرویی برای میانه روی و ثبات شناخته می شود».

روزنامه آمریکایی هافینگتون پست ضمن انتشار این تحلیل از نفوذ گسترده ایران در افغانستان خبر داد و نوشت: داستان تاثیر ایران در هرات در دهه های گذشته پتانسیل ایران برای ترویج ثبات و اعتدال در افغانستان را زیر سوال می برد. هرات در صد مایلی مرز ایران قرار دارد. تا زمان معاهده پاریس که به جنگ ایران و انگلیس در سال 1857 پایان داد، هرات بخشی از خاک ایران بود. امروز بسیاری از ایرانی ها بخش هایی از غرب افغانستان را تحت نفوذ ایران می دانند. با توجه به سابقه تاریخی، زبانی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی بین ایران و افغانستان در دو سوی مرز، این موضوع طبیعی به نظر می رسد.

این روزنامه خاطرنشان می کند: ایران پس از سقوط طالبان سرمایه گذاری های زیادی در هرات کرده است. روزانه تا 500 خودرو و کامیون از مرز ایران می گذرند و محصولات را از ایران و امارات به افغانستان و پاکستان می رسانند. در نتیجه هرات شاهد رشد اقتصادی و فرهنگی و ثبات قابل توجهی بوده است.

هافینگتون پست ادامه می دهد: ایران به افغانستان به عنوان شاهراهی همانند راه ابریشم نگاه می کند که این کشور را به آسیای مرکزی می رساند. ثبات افغانستان به خط لوله آینده ایران به جمهوری های آسیای میانه و چین کمک می کند. در کوتاه مدت، شرایط امنیتی و سیاست خارجی ایران، سیاست های ایران در قبال افغانستان را شکل می دهد. دولت ایران می داند که نمی تواند افغانستان را به حال خود رها کند. تمام اتفاقات این کشور بر ایران تاثیر دارد.