|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران92/9/2: امروز با... دكتر عباسقلي غفاري فرد
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7003
چهار شنبه 1 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 5516 2/9/92 > صفحه 24 (يادداشت) > متن
 
      


امروز با... دكتر عباسقلي غفاري فرد


نويسنده: ساير محمدي

«تاريخ پژوهشي در آسيب شناسي اخلاقي ايراني ها» جديدترين كتاب عباسقلي غفاري فرد توسط نشر دات به تازگي منتشر شد. نويسنده در اين كتاب بيشتر به دنبال آسيب شناسي برخي از منش هاي ايراني لابه لاي كتاب هاي تاريخي را در سده هاي مختلف مي كاود. عباسقلي غفاري فرد متولد 1330 اردبيل داراي مدرك دكتراي تاريخ تاكنون بيش از 20 عنوان كتاب اعم از تاليف و ترجمه منتشر كرده است.
    آقاي غفاري، شما براي نوشتن «آسيب شناسي اخلاقي ايراني ها» به كتاب هاي زيادي ارجاع داده ايد.
    تحقيق در اين زمينه كار يك سال دو سال نبود. تخصص من تاريخ است. در طول سال ها كار ترجمه و نوشتن به اين مساله توجه داشتم و به موضوع فكر مي كردم. طبيعي است هنگام تاليف اين كتاب همه منابعي را كه قبلاً مطالعه كرده بودم، مورد استفاده قرار بدهم و از آن ها نام ببرم.
    
    شما در اين تحقيقات به اين نتيجه رسيديد كه اخلاق و منش خوب ايراني ها در دوران صفويه بيشتر تباه شد و به سمت زوال اخلاقي رفتيم. علل سقوط اخلاق در آن مقطع چه بود؟
    علت اصلي اش رفتار و عمل خود زمامداران صفوي بود، يعني شاهان صفوي كه اخلاق شان فاسد بود. خواه ناخواه مردم هم از فرمانروايان كشورشان متاثر مي شدند و پيرو فرهنگ حاكم مي شدند. پيشرفت هاي سياسي و اقتصادي زيادي در روزگار صفويه فراهم شد، اما در زمينه هاي اجتماعي، دروغ و ريا، باده گساري و ناسپاسي، مصرف مواد مخدر و زنبارگي پادشاهان صفوي، زبانزد بودند و همين امر فرهنگ مردم جامعه را تحت تاثير قرار داده بود.
    
    وجه تشابه حكومت صفويه با حكومت قاجار چه بود كه شما مطرح مي كنيد در روزگار قاجاريه انحطاط اخلاقي ايراني ها به اوج خودش رسيد؟
    دوره قاجار بويژه دوره فتحعلي شاه علاوه بر تكرار اعمال حاكمان صفوي، چند گام فراتر از آن ها بود، چون اين مرد نتوانست جانشين يا وليعهدي شايسته تربيت كند، به دليل مرگ عباس ميرزا، خلاجانشيني پيدا شد. جانشينان بعدي هم همه ضعيف بودند و سعي داشتند از خود فتحعلي شاه پيروي كنند. نتيجه اين شد كه اخلاق و فرهنگ فاسدي كه از صفويه به ارث برده بودند، ناگزير فرزندان فتحعلي شاه هم به همان شيوه عمل كردند.
    
    خصوصياتي كه به ايراني ها نسبت داده مي شود، به لحاظ اخلاقي و رفتاري آيا اين خصوصيات منفي در بين ملت هاي ديگر كشورها شايع نيست؟ يعني انحطاط اخلاقي را فقط ايراني ها داشتند؟
    من عنوان كتاب را طوري انتخاب كردم كه فرهنگ ايراني را آسيب شناسي كنم. با ملت هاي ديگر و كشورهاي ديگر كاري نداشتم و مطالعه اي هم در مورد اخلاق مردم ديگر كشورها در طول تاريخ نداشتم. بيشتر با ملت و فرهنگ ايراني سر وكار داشتم و خواستم با نشان دادن آن ضعف ها جبران شود. اين كارم نافي آن نيست كه فساد در ميان ملت هاي ديگر وجود نداشته و ندارد. در اين بين قانون و قانونگرايي به نظرم خيلي مهم است، قانون و ضمانت اجراي قانون كه باشد، مطمئناً از فساد سياسي، اقتصادي و اخلاقي هم جلوگيري مي شود.
    
    شما به آسيب شناسي اخلاقي ايراني ها پرداختيد، اما حالاوظيفه جامعه شناسان ريشه يابي و درمان اين معضلات است.
    كار مورخان نيست. البته جامعه شناسي قلمرواش از تاريخ جداست. من از ديد تاريخ به اين معضل نگاه كردم. من در اين كتاب شروع انحطاط اخلاقي را توضيح دادم و به دوران ساسانيان اشاره كردم كه معضل از آن مقطع شروع شد. عواملي كه موجب فساد اخلاقي شده بودند، براي درمان جامعه از اين بلاي خانمان سوز بايد ريشه عوامل فساد را خشكاند. دروغگويي يكي از عمده ترين معضلات فرهنگي ماست. درمانش هم در مقابله با دروغگويي است. چنان كه امروز در جامعه ما دروغ زشت شمرده نمي شود و با آن برخوردي صورت نمي گيرد. شما اگر در جامعه بتوانيد فرهنگ دروغ، پيمان شكني، ريا و دورويي را از بين ببريد و با آن مقابله كنيد به سلامت جامعه كمك كرده ايد.
    
    فكر مي كنيد رفاه اجتماعي چقدر در از بين بردن ريا، دروغ و فريب موثر است؟
    من عكس اين قضيه فكر مي كنم. يعني اگر بتوانيم فساد اخلاقي و دروغ را از بين ببريم و با اين فرهنگ مبارزه كنيم معيشت مردم و رفاه اجتماعي هم حاصل مي شود. فساد اخلاقي سبب مي شود كه معيشت مردم جامعه با تنگنا و محدوديت مواجه شود.
    امروز با... دكتر عباسقلي غفاري فرد
    


 روزنامه ايران، شماره 5516 به تاريخ 2/9/92، صفحه 24 (يادداشت)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 505 بار
    



آثار ديگري از "ساير محمدي"

  كاوش در جهان پيچيده يك نسل سرگشته / فرزانه طاهري، از ادبيات جهان و آخرين ترجمه خود مي گويد
ساير محمدي، ايران 25/6/97
مشاهده متن    
  آيا روسيه امپرياليست است؟ / تعريفي ديگر از روسيه
ساير محمدي، ايران 18/6/97
مشاهده متن    
  كتابي براي تمام فصول نمايش / گفت و گو با نگار يونس زاده مترجم درباره كتاب «پس از باران» نمايشنامه اي ازسرژي بلبل
ساير محمدي، ايران 11/6/97
مشاهده متن    
  گفت و گو با افشين خاكباز، مترجم كتاب «اخلاق بازجويي»: بازجوها زير ذره بين اخلاق
ساير محمدي، ايران 21/5/97
مشاهده متن    
  طنين صداي كلاسيك هاي آلماني در ادبيات ايران / محمود حدادي، مترجم ادبيات آلماني از آخرين ترجمه هاي خود و نويسندگان بزرگ آلمان مي گويد
ساير محمدي، ايران 15/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه روشهاي هوشمند در صنعت برق
متن مطالب شماره 35، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است