|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد92/9/6: باورهايم را صادقانه نقاشي كردم
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3974
چهارشنبه بيست و دوم آذر ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2836 6/9/92 > صفحه 10 (ادب و هنر) > متن
 
      


باورهايم را صادقانه نقاشي كردم
گفت وگو با «وحيد چماني» به بهانه نمايش «اسيد آمينه ها» در گالري نار

نويسنده: مينا پورهاشمي

اين گزندگي شايد ناشي از غمي تاريخي باشد، ديدن اين سياهي و گزندگي در اطراف مان كار سختي نيست
    مفاهيمي چون اصالت، هويت، سنت و مدرنيته و تضاد بين اينها دغدغه ذهني ام بود و برآن اساس تحقيق مي كردم و گاهي مي نوشتم، اصالتي كاملاعلمي و تثبيت شده براي همه موجودات زنده يافتم كه موجودات در ابتدا همه از آن شكل مي گيرند و به تدريج تبديل به موجوداتي با تنوع زيستي و با اشكال گوناگون مي شوند كه اين اصالت علمي همان «اسيد آمينه ها» بود
    اساسا تغيير در نقاشي هايم خود به خود ايجاد مي شود و من اصراري بر اين تغيير ندارم اما گاهي پيش مي آيد المان به خصوصي در كارهايم به دليل پيوند مفهومي تكرار شده باشد يا به دليل ويژگي هاي زيبايي شناسانه از رنگ ها و فرم هاي به خصوص در آثارم استفاده كرده باشم

     «اسيد آمينه ها» عنواني است كه «وحيد چماني » براي آثارش برگزيده است البته اين تنها يك عنوان نيست بلكه فلسفه وجودي ماده را به تصوير مي كشد. چماني طي يك تحقيق و مطالعه طولاني در پي يافتن مفاهيمي چون هويت و اصالت به «اسيد آمينه ها» رسيده و بوم هايش را جولانگاه «اسيد آمينه ها» كرده است. آثار چماني تلخي و تنهايي خاصي را به تصوير مي كشند و نمايي از ترس و اضطراب دنياي امروز را به نمايش مي گذارند. وحيد چماني يكي از جوانان موفق حوزه نقاشي است. وي در حالي كه تنها 23 سال داشت در بي ينال هفتم نقاشي مقام نخست را از آن خود كرد و در دو سالانه هنرهاي تجسمي دامون فر ويژه جوانان زير25سال نيز از خط داوري، داوران صاحبنامي چون آيدين آغداشلو، فرح اصولي، حسين خسروجردي، مهدي حسيني، محمد احصايي... سر بلند بيرون آمد و كسب رتبه كرد. چماني به تازگي نمايشگاه انفرادي از نقاشي هايش در گالري canvas نيويورك برپا كرده و در سيزدهمين حراج كريستيز نيز اثر 150 در 100 سانتيمتري اش چهار برابر قيمت پايه به فروش رسيد. وحيد چماني در دو دوره حراج تهران نيز با آثاري از «اسيد آمينه ها » شركت و ركورد 16 ميليوني و 22 ميليوني را از آن خود كرد. اكنون نمي توان نتايج اين حضور بين المللي را در پيشرفت چماني ناديده گرفت: حضورش در مجامع بين المللي انگيزه براي پيشرفت و رقابت شد و اكنون با او به بهانه نمايش نقاشي هايش در گالري نار به گفت وگو نشستيم.
    
    نام« اسيد آمينه ها » مدت هاست كه در كنار اسم «وحيد چماني » مي آيد.
    درست است: اگر بخواهم از نقطه آغاز اسيد آمينه ها بگويم بايد بگويم كه اسيد آمينه ها نخستين بار در شعرها و نوشته هايم پيدا شد و كم كم به روي همه آثارم آمدند. «اسيد آمينه» سال ها بود مفاهيمي چون اصالت، هويت، سنت و مدرنيته و تضاد بين اينها دغدغه ذهني ام بود و برآن اساس تحقيق مي كردم و گاهي مي نوشتم، اصالتي كاملاعلمي و تثبيت شده براي همه موجودات زنده يافتم كه موجودات در ابتدا همه از آن شكل مي گيرند و به تدريج تبديل به موجوداتي با تنوع زيستي و با اشكال گوناگون مي شوند كه اين اصالت علمي همان «اسيد آمينه ها» بود. پس از آن من هم هرچه خلق كردم را اسيد آمينه يي مي پنداشتم كه تدريجا بر صفحه بوم شكل مي گيرد و تبديل به اثري مي شود.
    
    آيا در اين سال ها آثاري خارج از اين مجموعه هم خلق كرده ايد؟
    گاهي پيش مي آيد كه نمايشگاهي گروهي با موضوعي مشخص در برنامه ام باشد كه سعي مي كنم با موضوع انتخابي از طرف برگزاركننده نمايشگاه، كاري جديد را ارائه دهم اما در كل موضوعات جديد هم در فضاي شخصي ام حل مي شود و نتيجه خيلي تفاوت فاحشي با مجموع آثارم ندارد. مثلادر نمايشگاه هايي با عنوان «زدگي» و «رو به پايان» در گالري شيرين يا نمايشگاهي با موضوع چهره سياستمداران در گالري اعتماد با تكنيك و تم شخصي ام به اين موضوعات پرداختم.
    
    كاراكترهاي افسانه گونه، گاه اسطوره يي و اغلب عجيب غريب از كجا سراغ شما و بوم هايتان مي آيند؟ آنها را خواب مي بينيد؟
    زمان زيادي را بابت يافتن پاسخ به پرسش هايم صرف مطالعه كرده ام و اين مطالعه اغلب در حيطه تاريخ اديان و اساطير بوده و به دليل علاقه مندي ام به مطالعه اين متون قطعا تاثيراتي در آثارم داشته است. گرچه كه هيچگاه با اين ذهنيت كه قرار است اثري تاريخي يا اساطيري خلق كنم كاري را شروع نكرده ام. هميشه نقاشي هايم را كاملابداهه شروع مي كنم و در پس اين بداهگي گاهي تصاوير و متوني كه ديده ام و خوانده ام بر بوم نقش مي شود.
    
    بعد از اينكه در يك دوره هايي فضاهاي شهري و موقعيت هاي مكاني را وارد كارها كرديد حالادوباره در كارهاي به نمايش در آمده در گالري نار بي مكاني و خلارا در كارها مي بينيم. علت اين بازگشت چيست؟
    البته بازگشت نبوده و مدتي است كه فضاي شهري و فيگورها را به طور موازي پيش مي برم، گاهي پرسوناژها در خلابدون سرپناه، گاهي شهري مرده خالي از سكنه و گاهي شهري پر از هياهو، درست مثل روزگار خودمان.
    
    در دوره هاي مختلف «اسيد آمينه» ها ارجاع هايي به خارج از متن آثار ديده مي شد مثلانخستين كارهاي «اسيد آمينه» ارجاع مشخصي به تصويرهاي صفويه و قاجار بود اما به نظر مي رسد در بيشتر كارهاي اخير ارجاع ها زيرپوستي تر يا غيرمستقيم تر شده اند.
    هميشه احساس مي كردم عالمي يا روحي در هنر ايران وجود داشته كه پيوسته تا دوران قاجار ادامه پيدا كرده اما اين عالم ويژه از دوران قاجار به امروز منتقل نشده، خيلي دوست داشتم بدانم كه اگر من يك هنرمند عصر قاجار بودم و قرار بود اين پيوند را تا به امروز ادامه دهم شكل آثارم چگونه بود؟ بنابراين مدتي با تمركز بر هنر دوران قاجار به عنوان آخرين دوره هنري با عوالم ويژه هنر ايران سعي در كشف و فهم اين دوران داشتم، معمولابا كپي كردن نقاشي هاي قاجاري و دوره هاي پيش از آن، شنيدن موسيقي و نحوه زندگي و پوشش به سبك قاجاري سعي مي كردم هنرمندي قاجاري باشم كه سوار بر ماشين زمان به دهه هشتاد خورشيدي سفر كرده و با احوالات امروز دست بر قلم مي زند و به تدريج پرداخت اين المان ها و موتيف ها در نقاشي هايم جزو علاقه مندي هايم شد و گاهي در بعضي كارهايم از آنها استفاده مي كنم، اما هيچگاه استفاده از اين موتيف ها دغدغه شخصي در كارهايم نبوده و صرفا گذار از بخش جذابي از هنر ايران است.
    
    درموتيف هايي كه در طول خلق «اسيدآمينه»ها به وجود آمده اند، آيا جايي براي دگرگوني و جايگزيني شان در نظر مي گيريد يا قرار است به آثار بعدي هم الصاق شوند؟
    اساسا تغيير در نقاشي هايم خود به خود ايجاد مي شود و من اصراري بر اين تغيير ندارم، اما گاهي پيش مي آيد المان به خصوصي در كارهايم به دليل پيوند مفهومي، تكرار شده باشد يا به دليل ويژگي هاي زيبايي شناسانه از رنگ ها و فرم هاي به خصوص در آثارم استفاده كرده باشم، اما از آنجا كه تمام نقاشي هايم كاملابداهه و بدون پيش طرح خلق مي شوند معمولاموتيف هاي جديدي براساس ساختار يا ويژگي هر اثر به طور مستقل پديد مي آيد.
    
    برخي فكر مي كنند آثار شما فارغ از جريانات اجتماعات پيراموني است و رد پاي تحولات جامعه و آدم هاي اطراف در آن غايب است؟
    اين فكر كاملااشتباه است، به دليل اينكه بخشي از دفرماسيون و اكسپرسيو آثارم ناشي از رويدادهاي اجتماعي است. تلاش من براي نقش كردن حالات دروني و رواني انسان هاست. تصويري از ترديدها، ترس و ياس و هرآنچه انسان معاصر را چه در ايران و چه در برداشت كلي تر در جهان دچار نگراني از آينده مي كند. آينده يي تاريك كه نور را از چشم پرسوناژها گرفته و چشم هاي خيره به آينده را سرد و تهي كرده است. آدم هايي كه با تظاهر به آراستگي، با بزك كردن، آرايش و استفاده از زيورآلات سعي در حفظ آبرو و نمايش واژگون زشتي و سياهي درون شان دارند و در آخر شما تصوير انساني را مي بينيد كه با تمام تلاشي كه براي تظاهر به خوشرويي و خوشبختي دارد اما در بخشي از چهره يا فيگور نمودي حقيقي از احوالات دروني اش را نيز مي بينيد كه چهره را مخدوش و پاره پاره كرده، درست مثل ژستي تصنعي كه وقتي در مقابل دوربين عكاسي قرار مي گيريم كه الزاما احوال واقعي ما نيست گاهي خنده يي تلخ كه فهمش براي هيچ كس جز خودمان ميسر نيست.
    
    نوعي تلخي تراژيك در مضمون اسيد آمينه ها حضور مستمر دارد. اين تلخي از كجا آمده است؟
    در واقع اين تلخي در محيط پيرامون ما است، آن چيزي است كه در درون ما رخنه كرده و كسي رويي براي نمايش و برملاكردنش ندارد، انگار خجالت مي كشيم كه بگوييم بدبختيم يا سرشار از نفرت و سياهي ياس هستيم. من بارها متهم به سياه نمايي در نقاشي هايم بوده ام اما نمي دانم حقيقتا اين سياهي واقعيت امروز ما نيست؟ آيا فريبكاري و دروغ اتهام بزرگ تري نيست؟ مثلاكساني كه سفيد نمايي مي كنند، آيا تا به حال نمايشگاهي به خاطر سفيدنمايي تعطيل شده؟ يا اثري از نمايشگاهي به اين اتهام حذف شده؟ در اين شرايط من خيلي خوب مي دانم كه اگر كمي آثارم روشن تر، شادتر و رنگين تر بود به حتم از اقبال مادي بيشتري برخوردار بود، اين چيزي است كه بارها از مجموعه داران، گالري داران و دوستانم شنيده ام اما تا امروز سعي كرده ام باورهايم را صادقانه نقاشي كنم.
    
    در آسيب شناسي كارهاي شما روايت ها به غم آشكاري اشاره مي كنند، برخي آثار نه تنها دكوراتيو (با تعريف معاصرش) نيستند، بلكه به عمد از نوع گزندگي بصري هم خبر مي دهند.
    اين گزندگي شايد ناشي از غمي تاريخي باشد، ديدن اين سياهي و گزندگي در اطراف مان كار سختي نيست، همان چيزي است كه روزانه در چهره آدم هاي اطراف خود مي بينيم، نوعي افسردگي كه چنان در روح مان رخنه كرده كه گويي بخشي از ما است و عميقا به آن عادت كرده ايم. فقط كافي است كمي از بيرون به درون مان بنگريم تا برايمان آشكار شود.
    طبيعا براي نقش كردن اين گزندگي بايد از فضاسازي، فرم و رنگ هاي ويژه يي استفاده كرد تا تاثيرگذار باشد اما در عين حال نيز معتقدم يك تابلوي نقاشي در عين انتقال مفهوم كه تلخي ها را نيز شامل مي شود بايد از مباني تصويري صحيح و چشم نواز برخوردار باشد و اساسا زيبايي شناسي و ساختار بصري نقاشي فداي مفهوم نشود.
    
    
    
    باورهايم را صادقانه نقاشي كردم / گفت وگو با «وحيد چماني» به بهانه نمايش «اسيد آمينه ها» در گالري نار
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2836 به تاريخ 6/9/92، صفحه 10 (ادب و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 545 بار
    



آثار ديگري از "مينا پورهاشمي"
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه پژوهشهاي خاك (علوم خاك و آب)
متن مطالب شماره 3 (پياپي 3103)، پاييز 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است