آرشیو سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۴
ایران
۱۵

تونل های آب، زاینده رود را زودتر خشک می کند

رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه شهرکرد گفت: تونل هایی که برای انتقال آب زاینده رود به استان اصفهان در حال حفر است، بیش از ظرفیت آب موجود در این حوضه است و خشک ترشدن این رودخانه را به دنبال دارد.

حسین صمدی در گفت وگو با ایرنا افزود: تجربه احداث تونل های اول و دوم کوهرنگ در این شهرستان و خشک شدن چشمه مروارید، زیانبار بودن حفر تونل برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی را اثبات کرده است.

صمدی تصریح کرد: استان اصفهان تمام توان خود را برای بهره برداری از تونل در دست احداث سوم کوهرنگ به کارگرفته و این تونل با این که در فروردین امسال فقط 13متر از عملیات حفاری آن باقی مانده بود با گذشت حدود هشت ماه از این زمان پیشرفتی نداشته است.

وی یادآوری کرد: میزان آبدهی تونل سوم کوهرنگ حدود 250میلیون مترمکعب برآورد شده است در حالی که در سال 87 میزان آبدهی منابع آبی این منطقه تنها حدود 97میلیون مترمکعب بوده و در سال های اخیر این میزان نیز به دلیل خشکسالی روبه کاهش بوده است.

این استاد دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: باتوجه به کاهش سطح آب های زیرزمینی و اجرایی نشدن طرح هایی برای حفاظت از این منابع، انتقال آب زاینده رود و منابع زیرزمینی آن با حفر تونل های قطور، بسترساز کم آبی بیشتر در آینده ای نزدیک در حوضه زاینده رود است.

وی 93 درصد حوضه زاینده رود را در محدوده استان اصفهان دانست و افزود: رودخانه زاینده رود70 درصد از نیازهای آبی زیرزمینی استان اصفهان را تامین می کند و با حفر تونل گلاب این فرصت به تهدید تبدیل می شود.

رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه شهرکرد ادامه داد: برخی مسئولان با تبلیغات منفی چهارمحال و بختیاری را عامل کم آبی رودخانه زاینده رود در سال های اخیر دانسته اند، این در حالی است که مجموع چاه های چهارمحال و بختیاری از تعداد چاه های بدون مجوز استان اصفهان کمتر است.