|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد92/9/24: راهي روشن براي آهنگسازان جوان
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4274
شنبه 15 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2851 24/9/92 > صفحه 7 (ادب و هنر) > متن
 
      


راهي روشن براي آهنگسازان جوان
پيرامون كتاب تجزيه و تحليل و شرح رديف موسيقي ايران نوشته فرهاد فخرالديني

نويسنده: علي اكبر قرباني


    فراگيري موسيقي و دروس آهنگسازي نزد استاد فخرالديني و همچنين همكاري نزديك به عنوان آهنگساز با اركستر موسيقي ملي ايران در زمان رهبري ايشان از افتخارات و مهم ترين تجربيات زندگي حرفه يي من بود كه موجب شد تا هر چه بيشتر با شخصيت و دانش اين هنرمند بزرگ آشنا شده و در حد بضاعت از اين همنشيني بهره مند شوم.
    زماني كه نخستين اثر اركسترالم از سوي ايشان و نوازندگان اركستر موسيقي ملي مورد قبول و مورد توجه واقع شد، توانستم با اين اركستر همكاري نزديكي را آغاز كنم كه اين فعاليت تا سال 1388 و كناره گيري آقاي فخرالديني از رهبري اركستر ادامه پيدا كرد. مهارت هاي ديگرم موجب شد تا همكاري ما به شكل ديگر و در زمينه آماده سازي كتاب ادامه پيدا كند كه خوشبختانه در سال جاري شاهد انتشار دومين كتاب از سوي ايشان بوديم.
    كتاب «تجزيه و تحليل و شرح رديف موسيقي ايران» كه حاصل سال ها تلاش و تجربه و كار بي وقفه در زمينه موسيقي ايراني است، بي شك اثري ارزشمند براي اهالي موسيقي بوده و مي تواند در حيطه موسيقي دستگاهي ايران به عنوان كتابي مرجع مورد استفاده دانشجويان و اساتيد موسيقي قرار گيرد.
    ناگفته نماند كه سهم من در اين كتاب، تنها نت نويسي، رسم نمودارها و صفحه آرايي از روي دستنوشته هاي آقاي فخرالديني است كه بايد با دقت زيادي انجام مي شدند و لازم بود تا هم به موسيقي و هم به امور ذكر شده مسلط باشم. از همان ابتدا، دقت و نكته بيني در مباحث از سوي مولف كاملامشهود بود و بسياري از مواردي كه حتي ممكن است اساتيد موسيقي ايراني در آنها اختلاف نظر داشته باشند، با تعاريف درست و منطقي پاسخ داده شده اند. نكات بسياري در فصل هاي مختلف اين كتاب وجود دارد كه بد نيست به برخي از آنها اشاره كنم:
    - مفاهيم پايه يي همچون: مقام، دستگاه، مايه، شاهد، رديف و... به دقت و با تعاريف منطقي بيان شده اند.
    -نگاهي به سه دوره بسيار مهم در موسيقي ايران. ابتدا موسيقي در دوره ساسانيان، دوم موسيقي زمان عبدالقادر مراغي و سوم موسيقي ايران پس از دوره قاجار و نقش مهم هنرمند دلسوزي همچون ميرزاعبدالله در حفظ و نگهداري رديف موسيقي ايران.
    -مقايسه انگشت گذاري روي سازهاي پرده يي مانند عود، تار و سه تار با شيوه انگشت گذاري زمان عبدالقادر مراغي كه بر اساس حروف ابجد مشخص مي شدند.
    -نگاهي به مدها و مقام هاي ايران در زمان عبدالقادر مراغي كه بر اساس نوع چينش تتراكوردها و پنتاكوردها، مي توان به 91 مد در هر تناليته دسترسي پيدا كرد.
    - نقش نت شاهد در موسيقي دستگاهي و تغييرات آن در گوشه هاي مختلف كه به اين ترتيب، ارتباطات دستگاه ها از طريق گوشه ها مشخص شده و مي تواند راهي باشد تا با استفاده از گوشه ها براي رفتن از دستگاهي به دستگاه ديگر مدگردي كرد.
    -مشخص كردن تكرارها و سكانس ها در گوشه ها بر اساس موتيف، كه خود مي تواند در آموزش رديف از سوي اساتيد موسيقي به هنرجويان مورد استفاده قرار گيرد.
    از آنجايي كه گوشه هاي موسيقي ايران مبتني بر شعر هستند، شعر در موسيقي دستگاهي نقش بسيار مهمي دارد. اما متاسفانه مي بينيم در بعضي از رديف ها ديگر شعري وجود ندارد و تنها نغمه ها باقي مانده اند كه اين خود مشكلاتي را در آموزش، به خاطر سپردن و اجراي آنها ايجاد مي كند. البته اين موضوع به معني كم ارزش شمردن رديف هاي مذكور نيست، به طوري كه مولف نيز در بسياري از موارد از رديف هاي ميرزاعبدالله و موسي خان معروفي استفاده كرده است. اما در بررسي رديف هاي موجود دقت و توجه كم نظيري به شعر و استفاده مناسب از شعر در رديف علي تجويدي ديده مي شود كه شايد از اين نظر كمتر مورد توجه اهالي موسيقي و رديف دانان قرار گرفته باشد و لازم است تا درباره آن بيشتر تامل كنيم.
    بايد بگويم چنين بررسي دقيق و علمي تنها زماني ميسر مي شود كه نگارنده آن علاوه بر تسلط بر رديف و موسيقي دستگاهي، با علوم موسيقي كلاسيك نيز آشنايي كامل داشته باشد كه استاد فخرالديني يكي از معدود افراد در موسيقي ايراني هستند كه در هر دو زمينه تسلط دارند و اين موضوع به خوبي در آثار اركسترال ايشان قابل مشاهده است. اين مي تواند راهي باشد براي دانشجويان رشته آهنگسازي كه آموزه هاي خود در موسيقي كلاسيك را چگونه در مقام ها و مدهاي موسيقي ايراني به كار گيرند. در همين راستا آقاي فخرالديني كتابي را نيز درباره استفاده هارموني در مقام هاي موسيقي ايراني نوشته اند كه هم اكنون در حال حروف نگاري و صفحه آرايي است و به زودي در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. براي ايشان آرزوي سلامتي و توفيق مي كنم و اميدوارم تا اين تلاش كم نظير همچنان ادامه داشته باشد.
    راهي روشن براي آهنگسازان جوان / پيرامون كتاب تجزيه و تحليل و شرح رديف موسيقي ايران نوشته فرهاد فخرالديني
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2851 به تاريخ 24/9/92، صفحه 7 (ادب و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 190 بار
    



آثار ديگري از "علي اكبر قرباني"

  زيستن معاصر بزرگان
علي اكبر قرباني، اعتماد 4/5/97
مشاهده متن    
  تكنيك بالا در خدمت احساس
علي اكبر قرباني، اعتماد 6/10/96
مشاهده متن    
  نبوغ هنرمندانه و رفتار بزرگوارانه
علي اكبر قرباني، اعتماد 8/9/93
مشاهده متن    
  توليد كننده روستايي و بي توجهي دستگاه ها
علي اكبر قرباني، رسالت 27/2/85
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پيام آلكان
متن مطالب شماره 21، پاييز و زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است